Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Fotogrāfijas, kurās apmaldīties

Daži Rietumu kritiķi autentisku melnbalto fotogrāfiju mūsdienu autoru izpildījumā jau sākuši dēvēt par anahronismu. Melnbaltais kļuvis par ekskluzīvu retumu arī Latvijas mūsdienu fotogrāfijā un gaida savu iespējamo uzvarošo atdzimšanu. Par to liecina arī kinooperatora un fotogrāfa Ginta Bērziņa fotogrāfiju izstāde Vietas, kurās es nefilmēšu.

Ginta Bērziņa rokraksts kino pazīstams un profesionāļu augstu novērtēts kopš 90. gadu sākuma (daudzu režisores Lailas Pakalniņas filmu, Viestura Kairiša Tumšo briežu u. c. filmu operators), kopš 1993. gada autors piedalās fotoizstādēs. Absolvējis VGIK (Vissavienības valsts kinematogrāfijas institūts Maskavā), savulaik mācījies pie fotogrāfa Andreja Granta.

Nopietnība un tradīcija

Jaunākā izstāde kārtējo reizi pierāda, ka Gints Bērziņš fotogrāfijā pārliecināti kopj savu rokrakstu, savu redzējumu. Pilnīgi noteikti tas atšķirams no citiem aktuāliem fotoprojektiem. Ginta Bērziņa fotodarbiem piemīt zināma nopietnība. Tā attiecas gan uz darbu saturu, gan to izpildījumu - izstāde atgādina par mūsdienu fotogrāfijā samērā reti sastopamu medija «tīrību». Fotodarbi ir kvalitatīvi, rūpīgi izgatavotas sudraba želatīna kopijas, atbilstoši noformētas.

Izteiksmīgāko izstādes darbu žanriskā piederība saistāma ar ainavu, iecienītu mūsdienu fotogrāfijā ar pamatīgu tradīciju mākslas vēsturē. Ainava kā patstāvīgs žanrs Eiropas tēlotājmākslā attīstījusies septiņpadsmitajā gadsimtā, īpaši holandiešu glezniecībā, šajā laikā arī ieviests ainavai tik piemērotais horizontālais gleznas formāts. Uz to savā ziņā atsaucas Ginta Bērziņa izvēlētais panorāmiskais kadra formāts, kas organiski atbilst autora kompozīcijas izjūtai. Tomēr šīs fotogrāfijas nav ainavas burtiskā nozīmē - tie ir ainavas fragmenti, darbos lielākoties nav izcelta perspektīva, nav izmantota klasiska ainavas kompozīcija. Darbu fragmentārās kompozīcijas un formāts var raisīt asociācijas ar kinokadru. It kā kamera būtu apturēta rāmā, slīdošā kustībā, kas iepazīstina ar notikuma fonu, un jau pēc dažām sekundēm ieraudzīsim intrigas atrisinājumu, kuru autors mierīgi atstājis ārpus kadra.

Prieka avots estētam

Asociācijas ar vēsturisku tradīciju raisa arī Ginta Bērziņa darbu nosaukumi. Tajos autors identificē vietu, kurā uzņemts kadrs, - Krima, Roma, Ēdole, Parīze u. c. Pirms fotogrāfijas izgudrošanas dažādu skaistu un kultūrvēsturiski nozīmīgu vietu skatus - gleznas - no sava izglītojošā Grand Tour (jeb Lielā ceļojuma) mājās pārveda Eiropas jaunie aristokrāti. Šajā žanrā būtiski, lai skats acumirklī būtu pazīstams - lūk, Roma! Savukārt Ginta Bērziņa darbi un to nosaukumi rada paradoksālu iespaidu: lai arī nosaukums norāda uz konkrētu punktu pasaules kartē, fotogrāfijā nekāda «norādīšana» nenotiek, kā par spīti semiotiķu centieniem pierādīt, ka fotogrāfija allaž «norāda».

Ginta Bērziņa fotodarbos nesastapt pazīstamus, raksturīgus pilsētu skatus. Honkongā, Tūjā, Berlīnē un citur Gints Bērziņš atradis «savas» vietas, visīstākās ne-vietas (kā Robertam Smitsonam). Lielākoties - neidentificējami parku, apstādījumu nostūri, kuros īstenā romantisma garā sastopas skaistais un biedējošais. Pamestība, vientulība, mežonīgas dabas patvaļa - vietas, kurās izsmalcinātam estētam rast neizsmeļama prieka avotu. Arī nedaudzie interjeri un cilvēka kultivētās vides fragmenti (baseins, telts) turpina to pašu motīvu.

Spriedzes elements

Gints Bērziņš, par saviem fotodarbiem runājot, pieminējis «aizdomīgu, maģisku noskaņu» (intervijā Janai Kukainei, Foto Kvartāls, nr. 2 (22), 2010). Aplūkojot darbus izstādē vienu pēc otra, horizontālajos kadros ietvertie ainavu un interjeru fragmenti var radīt sajūtu, ka te kaut kas notiks vai noticis. Kā tas panākts? Autoram svarīga kompozīcija - katram objektam sava nozīme, attiecības ar citiem objektiem. Koku stumbri un lapas, cilvēka darbības pēdas - visi elementi kaut ko nozīmē. Par kaut ko vēsta atspulgi, ēnas, lapotnes un zaļumu tekstūra. Šur tur aiz kokiem vai krūmiem pavīd kāds garāmgājējs (arī fragmentāri). Tās ir fotogrāfijas, kurās apmaldīties, iespējamo notikumu meklējot (kā Mikelandželo Antonioni filmā Fotopalielinājums, uz kuru Gints Bērziņš atsaucies).

Kopumā Vietas, kurās es nefilmēšu rada priekšstatu par pārdomātu darbu. Izstādei piemīt smalkums, tās vēstījums ir diskrēts - šī nav izstāde, kas notriec no kājām, bet gan aicina izpētīt, izbaudīt, iejusties. Izstādi veido divdesmit četri fotodarbi, un izlase ir pārliecinoša, kā labi pateikts un laikā pabeigts teikums.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?