Lai kā franči gribētu, lielākā daļa autobraucēju GTI abreviatūru saista tikai un vienīgi ar VW. Žēl, jo entuziastu armija Britu salās, kontinentālajā Vakareiropā, netālajā Polijā un kaimiņu Lietuvā ir ar mieru pārmaksāt par īstu franču karsto hečbeku Peugeot 205 GTI, kas sen nonācis ne tikai retro, bet arī reto automobiļu sarakstā.
Arī parastā 205. modeļa biogrāfija uzjundī atmiņas par Peugeot zelta laikmetu. Uz konveijera tas elpoja no 1983. līdz pat 1999. gadam, piedzīvojot 5,3 miljonu tirāžu un ražošanas ģeogrāfiju no dzimtās Francijas līdz pat Čīlei un Taivānai. Arī sekotājam 206. neklājās slikti, taču 207. modeļa tirdzniecības radītājus pat diplomāts maigāk kā par izgāšanos nesauks. 2008. gadā notika Lehman Brothers Holdings Inc. krahs ar sekojošo krīzi, kas iespaidoja daudzus ražotājus, arī Peugeot un Citroen aliansi PSA.
Lai glābtu koncernu, tā vadībā krīzes zemākajā punktā uzaicināja Filipu Varēnu, kurš no sagrūšanas glāba britu un holandiešu metālapstrādes konsorciju Corus. F. Varēns pie pārmaiņām PSA vadībā un dizaineru štatā ķērās nevis ar ķirurga, bet miesnieka cienīgu entuziasmu. Rezultātā tika izmestas un aizmirstībai nodotas Peugeot pārmēru buržuāziskās formas un lukturi, kas sniedzās teju līdz auto vējstiklam.
Tagad Peugeot gadījumā priekšroka tiek dota praktiskumam un tehniskajai izturībai. F. Varēns pat paziņojis, ka PSA izstrādā stingrāku produktu segmentāciju, saskaņā ar kuru Citroen kļūs par lētu, drošu auto, turklāt bīstamu Škoda vai Dacia konkurentu. Peugeot pieliks visas pūles, lai kļūtu prestižāks, tādējādi produkta vērtībā pietuvotos premium segmentam, kurā dominē vācu trio: Mercedes-Benz, BMW un Audi. Vai solījumi kļūs par faktiem, radīs laiks, taču pirmie soļi ir sperti - par Peugeot dizaineru kļuvis Žils Vidāls - cilvēks, kas veidojis Citroen C2 un C3 dizainu.
Pircēji atrodas
Ieraugot pirmos 2012. gada Ženēvas autosalonā izrādītā Peugeot 208 fotoattēlus, negribējās ļauties banālai sajūsmai, taču, iepazīstot pērnajā rudenī Parīzes izstādē prezentēto sportisko GTI versiju, jāatzīst, ka ar 208. trāpīts mērķī.
Pastāv gan viedoklis, ka tas nav tik labs kā Renault Clio, taču pārdošanas skaitļi ir labvēlīgi B segmentu pārstāvošajam Peugeot. Kopš ražošanas starta pārdoti ap 300 000 eksemplāru, bet, piemēram, šī gada februārī Eiropā notirgoti 25 600 Peugeot 208.
Ola stūres vietā
Automašīnas iekštelpa veidota ar vērienīgu iedvesmu. Vispirms jau pamanāms galvenais panelis ar tam virsū uzsprausto mērinstrumentu bloku, kas izskatās gluži kā savrupi dzīvojošs atavisms. Multimediju sistēmas septiņcollu ekrāns mazajā auto dominē tikpat efektīgi kā jaunākās sērijas 42 collu plazmas panelis Imantas blokmājas dzīvoklī.
Centrālais objekts interjerā ir ovāla jeb olveida stūre ar sarkani iezīmētu «nulles» (taisnvirziena) pozīciju. Pēc pirmās sajūsmas par dizaineru drosmi detaļās spējiet novērtēt arī sportiskos sēdekļus ar perfekto sānu noturību, kā arī ieraudzīt sarkanos durvju rokturus, asinssarkanos rāmjos ieskautos mēraparātus un eleganto ielaidumu viduskonsolē tieši zem pieminētā ekrāna.
Lieki piebilst, ka atbilstoši agrākajām GTI tradīcijām stūre, sēdekļi, stāvbremzes rokturis un ātrumkārbas kulise nošūta ar sarkaniem diegiem. Sportisko olveida plāceni (stūri) lejasdaļā rotā alumīnija spraislis ar elegantu GTI gravējumu. Līdzīga atrodama arī ātrumkārbas kulisē un ātrumkloķa rokturī.
Līdz 230 km stundā
208 GTI pukst tā pati 1,6 l THP motora sirds, kas pazīstama ne tikai no agrākajiem Peugeot 207 RC un 307 RC, bet arī no Mini Cooper S (210 ZS), jo ir kopīga PSA un BMW izstrādne. Šajā gadījumā turbopūtes četrcilindru benzīna motors attīsta 200 zirgspēku jaudu un 275 ņūtonmetru griezes momentu. Auto atgriezies pie tradīcijām un klasiskām patiesībām, ka «mazam auto ir jābūt nelielam un vieglam» un «sportisku mašīnu jāvar vadīt precīzi un azartiski».
Hečbeks ir par 110 kg vieglāks nekā 207. modelis un par 90 kg sver mazāk nekā sportiskais sencis 207 RC. Tā motors ir par 25 ZS stiprāks, bet griezes moments par 35 Nm efektīvāks. Pasažieriem gan būtiskāk, ka jaunā auto iekštelpa ir par 5 cm garāka. Tandēmā ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu motors 1,16 tonnu smago triju durvju hečbeku paātrina 6,8 sekundēs, maksimāli ļaujot ieskrieties līdz 230 km/h. Azartiskai vadīšanai pielāgota arī balstiekārta. Šķērsbāze salīdzinājumā ar bāzes modeli priekšā ir par 10 mm platāka, bet aizmugurē tā izaugusi par 20 mm.
Loģiski, ka sportiskam auto lietoti arī resnāki šķērsstabilizatori un spēcīgākas bremzes, kā arī nodrošināta neitrāla pagriežamība, lai maksimāli ļautu noķert kaifu no priekšpiedziņas auto vadīšanas.