Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +15 °C
Skaidrs
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Gatavi runāt personīgi

Dirty Deal Teatro sezonas noslēgumā skatītājiem piedāvāja iespēju novērtēt jauno skatuves mākslinieku sniegumu, vēršot uzmanību uz šī gada Latvijas Kultūras akadēmijas teātra režisoru - maģistra un bakalaura programmas beidzēju - darbiem, kā arī uz jauno horeogrāfu veikumu.

No četrām programmā iekļautajām izrādēm nav iespējams uzzīmēt pilnīgu jauno skatuves mākslinieku radošās darbības ainu, tomēr labi redzami tematiskie virzieni, kā arī stratēģijas, kādās tiek strādāts ar vēstījumu.

Pirmizrādi jaunās skatuves mākslas parādē piedzīvoja bakalaura programmas absolventes Paulas Prozorovičas Porcelāna dūmi un maģistranta Andra Kalnozola Labākais cilvēks Tahkurannā. Abas veiksmīgi iekļāvās teātra izrāžu ciklā Personas kods, kas nodarbojas ar indivīda un apkārtnes mijiedarbības pētījumiem. Skatē bija iespēja iepazīties arī ar bakalaura programmas beidzēja Viestura Roziņa iestudējumu Paspēlēsim mājās, kas tapis, strādājot radošajā grupā HArF, un horeogrāfu Sintijas Siliņas un Sergeja Taraseņa radīto izrāžu diptihu Otrais/Pati uzmanība.

Savi stāsti

Pirmā iezīme, kas saskatāma visās parādē iekļautajās izrādēs, ir vēlme uz skatuves strādāt ar saviem stāstiem. Tādējādi izrādes kļūst par savdabīgu un personisku veidotāju pieredzes pētījumu, centieniem saprast sevi, savu pieredzi un apkārtējās vides lomu tajā.

Atšķirībā no Andra Kalnozola, kura sarakstītais dramaturģiskais materiāls komiskajai izrādei Labākais cilvēks Tahkurannā sasaucas ar mēģinājumiem saprast savu paaudzi un tās attiecības ar pasauli, kurā dzīvojam, Paulas Prozorovičas Porcelāna dūmi ieguvuši daudz personīgākus vaibstus, mēģinot konstruēt to bērnības pieredzi, kura šķiet tik neērta, ka rodas vēlme to apspiest. Diemžēl meklējumi mazotnes atmiņu failos tematiski aprobežojušies vien ar pirmajām seksualitātes atklāsmēm un sāpīgo vecāku šķiršanās motīvu.

Samērā tieši sociālās pieredzes atspoguļojumam pievērsies horeogrāfs Sergejs Taraseņa savā dejas izrādē Pati uzmanība, ilustrējot indivīda nebeidzamās alkas pēc ievērības un atzinības un uzdodot jautājumu - vai pūliņi ir tā vērti?

Telpas robežas

Horeogrāfes Sintijas Siliņas veidotā laikmetīgās dejas izrāde Otrais, līdzīgi kā pēc tās spēlētā Pati uzmanība, runā par attiecībām, tomēr šajā gadījumā ne tik daudz cilvēciskām, cik telpiskām. Tā izceļas ar metaforisku un smalku meklējumu tēmu - centieniem iekļauties, bet brīžiem prevalēt pār vidi un tās elementiem. Tukšajā spēles telpā - Dirty Deal Teatro otrā stāva zālē -, no blakus telpas skanot bungām, kuru skanējums apbrīnojami precīzi sasaucas ar katru dejotājas Evitas Birules kustību, tiek meklēta indivīda vieta vidē, cenšoties saplūst ar sienu, koka balstiem telpas vidū un pelēkajām kāpņu margām. Iekļauties vai vadīt - tāds ir jautājums.

Telpa spēlē galveno lomu arī Viestura Roziņa iestudējumā Paspēlēsim mājās. Tiesa, precīzāk būtu teikt - nevis pati vide, bet gan ideja par to. Apspēlējot dažādus priekšmetus, kas novietoti spēles laukumā, tiek uzburta vīzija par vietu, kurā tie iederētos. Tomēr nav īsti skaidrs, kāpēc režisors šo teju ezoterisko procesu uzticējis trim jauniešu tēliem (jaunie aktieri - Kaspars Zāle, Laura Atelsone un Laura Zunda), kuru savstarpējie dialogi - tajos pēc katra trešā vārda izskan kāds lamuvārds - liek apšaubīt spēju sajust pasauli niansēti. Galu galā uzburtās vides maģija sabrūk starp tēlu ikdienišķajām attiecībām - neizlēmīgu mīlas trīsstūri un rupju vārdu plūsmu.

Telpas atmiņa ir nozīmīga arī Paulas Prozorovičas Porcelāna dūmos, kalpojot par katalizatoru bērnības atmiņu izvirdumam.

Andris Kalnozols izrādē Labākais cilvēks Tahkurannā savu centrālo varoni ievieto viņam neierastā vidē. Noslēgta un sveša telpa - mazpilsētas dārza būdiņa - kļūst par atbilstošu vietu, kurā Madim (Ivars Krasts) sastapties ar tiem ļaudīm - īpaši kolorīts ir Jurģa Spulenieka attēlotais zaglēns -, kuri aizved viņu līdz pašrefleksijai.

Epizodiskais vēstījums

Skatoties parādē iekļautās izrādes, jāsecina, ka gandrīz visās, izņemot abas dejas izrādes, par teju vienīgo stāsta epizožu montāžas veidu tiek izmantota tumsa, līdzīgi kā tas nereti notiek kino.

Šāda pieeja, it īpaši gadījumos, kad iedzīvinātie stāsti ir tik fragmentāri kā Porcelāna dūmos, Labākais cilvēks Tahkurannā un Paspēlēsim mājās, kļūst nogurdinoša. Vēl viens triks, kuru jaunie režisori apvienojuši ar izvēli skatītāju uz neilgu laika sprīdi iegremdēt tumsā, ir laika apstāšanās ilūzija, sastindzinot aktieru kustības. Šādu pieeju izmanto gan Paula Prozoroviča, savijot savu varoņu bērnības atmiņas ar «reālā» laika plūdumu, gan Viesturs Roziņš, reflektējot vides radītās mirāžas Paspēlēsim mājās tēlu galvā.

Izvēlētā vēstījuma struktūras kompozīcija diemžēl caur pamanāmo montāžu kļūst tik uzskatāma, ka nolaupa skatītājam daļu no stāsta atšķetināšanas prieka, kā arī apcērp plašākas interpretācijas iespējas.

Dirty Deal Teatro skatāmie Kultūras akadēmijas diplomdarbi sniedz iespaidu, ka jaunie režisori un horeogrāfi ir gatavi runāt ar skatītāju personīgi, pētīt indivīda un vides simbiozi. Lai gan saturiski izvēlētais ceļš liekas saistošs un nozīmīgs, formas ziņā paveras vēl plašas iespējas šos cilvēciskos meklējumus iekrāsot neparastāk un laikmetīgāk.

Līdz 10. jūnijam Latvijas Kultūras akadēmijas teātra mājā Zirgu pasts bija iespējams novērtēt šī gada dramatiskā teātra aktiera un režijas mākslas kursa absolventu sniegumu. Šodien plkst. 20 klubā Depo (Rīgā, Vaļņu ielā 32) skatāma pēdējā diplomdarbu izrāde - Rūdolfa Minga Minga rēgi. Režisors Lauris Gundars.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?