Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +10 °C
Apmācies
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Gatavo «papīrus» pret Fliku

Satiksmes (SM) un Tieslietu ministrija (TM) kopā ar Valsts kanceleju (VK) pašlaik vērtē nacionālās aviokompānijas airBaltic šefa un līdzīpašnieka Bertolta Flika darbību valstij daļēji piederošajā aviokompānijā. Pieļaujams, ka par B. Flika darbību likumību varētu tapt iesniegums tiesībsargājošajām iestādēm.

Valdības nolīgtais konsultants Prudentia gatavo potenciālos scenārijus valsts turpmākajai rīcībai ar airBaltic, kas paredz vai nu pilnībā pārņemt kontroli kompānijā, vai piedalīties tās glābšanā kopā ar airBaltic privāto akcionāru Baltijas aviācijas sistēmas (BAS). Abi scenāriji prasīs ievērojamus ieguldījumus no valsts maka, abos paredzēta B. Flika nomaiņa.

«Biznesa plāns, ko Flika kungs pērn valdībā prezentēja, ir ticis realizēts kardināli citādi. Un to nevar norakstīt tikai uz ārējiem apstākļiem,» atzīst SM valsts sekretārs Anrijs Matīss. Pretēji B. Flika pērn valdībā solītajai peļņai, aviokompānija pērn piedzīvojusi aptuveni 34 miljonu latu zaudējumus, tai steidzami jāpalielina pamatkapitāls. Atbildot uz jautājumu, vai B. Flika darbībā ir konstatētas arī tādas darbības, kas vērtējamas kā valsts interešu neievērošana, A. Matīss teica: «Ir atsevišķas lietas, un par tām mēs tuvākajā laikā informēsim tiesībsargājošās iestādes.» Galvenokārt problēmas airBaltic saistītas ar pārāk optimistiskiem pieņēmumiem, degvielas cenu pieaugumu, nelielu pamatkapitālu un pārāk mazām investīcijām attīstībā (piemēram, laikus nav nomainītas neefektīvās Fokker50 lidmašīnas).

«TM kopā ar SM un VK izvērtē dažādu prasījumu celšanas iespējas, arī iespējamu vēršanos tiesībsargājošajās iestādēs,» informēja TM valsts sekretārs Mārtiņš Lazdovskis.

BAS gribot 70 miljonu

AirBaltic privātais akcionārs BAS (uz pusēm pieder B. Flikam un Bahamās reģistrētam Taurus Asset Management Fund Ltd.)uzstājīgi aicina valdību izšķirties par vienu no trim scenārijiem: pārdot visas valstij piederošās akcijas BAS, nopirkt visas airBaltic daļas no BAS vai ļaut palielināt pamatkapitālu, samazinot valsts daļu aviokompānijā līdz 25%. BAS avansā ieguldījis airBaltic pamatkapitālā 17 miljonus eiro.

Dienai norādīja Prudentia vadītājs Ģirts Rungainis, kurš patlaban valdībai gatavo iespējamo rīcības scenāriju izvērtējumu, dialogs starp valsti un BAS ir atjaunojies. Neoficiāli zināms, ka BAS savā piedāvājumā valstij par 47,2% airBaltic akciju grib ap 70 miljoniem latu. Piedāvājumā esot iekļauti arī visi airBaltic zīmoli, kurus 2009. gadā airBaltic par aptuveni 9 miljoniem latu pārdeva BAS. A. Matīss uzsver - visi BAS veiktie ieguldījumi aviokompānijā būs jāpierāda. Ja valsts turpinās piedalīties airBaltic, ir jābūt pilnīgai kontrolei pār aviokompāniju un tās naudas plūsmu. Spēkā ir arī valdības lēmums, ka ieguldīt airBaltic naudu būs iespējams vien tad, ja tiks grozīts valstij neizdevīgais akcionāru līgums, tiks veiktas izmaiņas statūtos, tiks nomainīts B. Fliks, tiks paplašināta valde (šobrīd ir tikai viens valdes loceklis - B. Fliks) un Rīgas lidosta paliks kā airBaltic bāzes lidosta.

«Ilgtermiņā risinājums varētu būt privātajam akcionāram ļaut attīstīt airBaltic, kamēr valsts uzņemas attīstīt lidostu RīgaDienai teica labi informēts avots, kurš vēlējās palikt anonīms. Jautājums ir, vai nākotnē privātais akcionārs būs BAS, jo, piepildoties scenārijam, kurā valsts izpērk BAS akcijas, nāksies meklēt jaunu partneri. Kopējais valsts ieguldījums, izpērkot BAS akcijas, sedzot aviokompānijas zaudējumus un veicot nepieciešamos ieguldījumus, var sasniegt ap 170 miljoniem latu.

«Ja tāda situācija notiktu (valsts izpirktu BAS daļas), tad pēc iespējas īsākā termiņā jāsameklē stratēģiskais investors no aviācijas nozares,» teica A. Matīss. SM pagaidām nekādas sarunas ar potenciālajiem akciju pircējiem neesot bijušas. Ģ. Rungainis gan atzina, ka dažas lielas aviokompānijas interesi par airBaltic esot izrādījušas. Lai saglabātu tiesības bez ierobežojumiem veikt lidojumus ES valstīs, virs 50% no airBaltic kapitāla arī nākotnē jāpieder ES dalībvalstij vai ES dalībvalsts pilsonim.

Par Fliku - jāvienojas

B. Flika nomaiņa saskaņā ar akcionāru līgumu ir iespējama, tikai pusēm vienojoties, proti, ja pašam B. Flikam daļēji piederošais BAS piekrīt airBaltic stūri uzticēt citam vadītājam. B. Fliks intervijā Dienai 23. augustā teica, ka pie sava krēsla neturēšoties. Paredzams, ka rīt airBaltic šefs varētu nākt klajā ar plašāku informāciju šajā sakarā.

«Ja otram akcionāram - BAS - rūp airBaltic nākotne, rūp tas, vai airBaltic turpinās lidot, tad mums būtu jānonāk pie kompromisa. Valsts prasības ir akcionāru līguma izmaiņas un vadības maiņa,» teica A. Matīss. Pagaidām neviens potenciālais airBaltic vadītājs uzrunāts neesot, medijos šajā kontekstā minēto Mārtiņa Bondara (bijušais Latvijas krājbankas vadītājs) vārdu A. Matīss nodēvēja par nepamatotām spekulācijām. «Valstij būs jāmeklē starptautiska mēroga menedžeris, kurš ir strādājis starptautiskā uzņēmumā aviācijas jomā.» Līdz ar B. Fliku varētu tikt nomainīti arī citi airBaltic vadības cilvēki.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?