Gribētos, lai mēs neizniekotu iespēju izveidot kvalitatīvu finanšu pakalpojumu - pievilcīgu holdingu režīmu, kas varētu nest labumu visai valstij un nepārvērstos par apšaubāmas izcelsmes kapitālu patvērumu.
Nenoliedzami, Latvija šobrīd ir ļoti izdevīgā situācijā: te ir spēcīga, droša, starptautiski darbotiesspējīga banku sistēma, kura prot strādāt ar nerezidentu finanšu plūsmām. Ekonomiskajā ciklā mēs esam priekšā daudzām Eiropas valstīm, piemēram, Kiprai, kura ir tradicionāls Krievijas naudas patvērums un kuru šobrīd ļoti iespaido kaimiņos esošās Grieķijas nedienas. Latvija ir ceļā uz eiro ieviešanu, kas atvieglos starptautisko norēķinu veikšanu. Latvija arī kļūst aizvien eiropeiskāka, un vienlaikus mēs varam piedāvāt saprotamu un komfortablu vidi dažādu valstu uzņēmējiem. Turklāt Saeima pēdējā lasījumā ir akceptējusi grozījumus Komerclikumā, kas ļaus investoriem izmantot iespēju izmaksāt dividendes par pašreizējo finanšu gadu, negaidot gada beigas.
Nodokļu izmaiņas, kuras pavisam drīz stāsies spēkā, faktiski nozīmē pievilcīga holdinga režīma izveidi. Proti, no nodokļiem ir atbrīvotas gan holdinga saņemtās, gan meitas un mātes kompānijām izmaksātās dividendes, kapitāla pieauguma nodoklis nav jāmaksā par meitas uzņēmumu daļu pārdošanu. Jāpiemin arī tas, ka pēc prognozēm jau 2013. gadā beidzot varētu sākt darboties nodokļu dubultā neaplikšana ar Krieviju. Ir būtiski, ka arī Krievija beidzot pievienojas tām vairāk nekā piecdesmit valstīm, ar kurām Latvija ir parakstījusi konvencijas par nodokļu dubulto neaplikšanu.
Tomēr jāatceras, ka labvēlīga nodokļu politika pati par sevi vēl nenozīmē lielas investoru aktivitātes un vērā ņemamus ienākumus valsts budžetā. Taču tas ir nozīmīgs solis uz izaugsmi.
Pagaidām vēl trūkst mehānismu, kas pieprasītu holdingiem pierādīt ekonomisko pamatotību, proti, kas ļautu Latvijā ienākt pierādāmām investīcijām un atstātu ārpusē shēmotājus un negodprātīgus šā juridiskā statusa izmantotājus. Tieši tāpat vēl nav pilnībā izstrādāti principi, kas aprakstītu atsevišķus holdingu darbības aspektus, piemēram, prasības holdingu direktoriem, prasības norēķiniem izmantot (vai neizmantot) vietējo komercbanku pakalpojumus, prasības līdzdalībai un kapitāldaļu turēšanas ilgumam utt. Šīs ir tās nianses, kas atšķir pārdomātu jurisdikciju no neskaidri izstrādātiem spēles noteikumiem.
Turklāt precīzi izstrādāti noteikumi ne tikai veidos pievilcīgu mūsu piedāvāto holdinga pakalpojumu tēlu, bet arī labvēlīgi ietekmēs vietējo biznesu, kurš vēlas vai kuram veiksmīgai darbībai ir nepieciešams izmantot šīs juridiskās formas priekšrocības. Jā, atsevišķos gadījumos uzņēmumiem holdinga režīms ir iespēja maksāt konkurētspējīgu atalgojumu piesaistītiem speciālistiem. Ja Latvija vēlas spert nozīmīgus soļus izaugsmes virzienā, tai ir jākļūst par nopietnu spēlētāju holdingiem pievilcīgu jurisdikciju tirgū, izveidojot skaidri un precīzi definētus mērķus un konkrētus mehānismus, kā šos mērķus piepildīt.
* Biznesa augstskolas Turība līdzīpašnieks un Attīstības padomes priekšsēdētājs