Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +9 °C
Skaidrs
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Ideālā stundā skolēni mācās matemātiku, dzerot tēju

«Mēs ieejam klasē, un mūs sagaida patīkama atmosfēra. Galdi ir sakārtoti aplī, uz galda aizdegts vīraks, tasītēs salieta tēja. Mēs apsēžamies un mācāmies matemātiku. Mēs visi pārrunājam likumus, formulas - mutiski. Trenējam prātu, bez pierakstiem,» tā nav kāda reāla mācību stunda, bet gan labas stundas modelis Saldus ģimnāzijas 10. klases skolnieces Artas Rimšānes izpratnē. Diena uzrunāja vairāku Latvijas skolu skolēnus, lai noskaidrotu, ko no skolas gaida paši izglītības «klienti».

Vecā pieeja nestrādā

Skolēnu atbildēs Dienai ir vairāki saskares punkti. Liela daļa uzrunāto skolēnu par labu uzskata tādu mācību stundu, kurā skolotājam izdevies noturēt skolēnu uzmanību visas 40 minūtes, lai nebūtu jāsāk trīties krēslā vai migt ciet jau pēc pirmajām piecām minūtēm. «Ir labi, ja skolotājs pieturas pie sava stundu plāna, jo tas nozīmē, ka stundas būs strukturētas. Tomēr, pēc manas pieredzes, ir svarīgi ņemt vērā arī dažādas blakus lietas, piemēram, kādus aktuālos notikumus vai skolēnu vispārējo uzmanības līmeni tajā dienā,» norāda Jaņa Rozentāla Rīgas Mākslas vidusskolas skolniece Diāna Kaijaka. Vairāki skolēni uzsver nepieciešamību dažādot mācību līdzekļus, piemēram, filmu, spēļu, vizuālo uzskates materiālu izmantošanu un stundu papildināšanu ar jauno tehnoloģiju sniegtajām iespējām.

Jauniešu teiktais apliecina - kādreizējais stundas modelis ar skolotāja monologu vai arī «skolotājs jautā - skolēns atbild» pieeju vairs nestrādā. Mūsdienu skolēni paši grib uzdot jautājumus un diskutēt, savukārt skolotāji, kuri ir atvērti diskusijām un nenoniecina arī skolēnu viedokļus, izpelnās augstāko jauniešu novērtējumu. Šo nostāju ilustrē Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas skolnieka Edgara Ošlejas stāstītais par viņa filozofijas skolotāju, kurš stundas vadot «pārsteidzoši interesanti»: «Viņš jebkurā brīdī ir atvērts jautājumiem par risināmo tēmu. Pretēji daudziem citiem skolotājiem viņš vispirms noklausās uzdoto jautājumu līdz galam, izprotot, ko skolēns ar to ir domājis, un tikai tad uz to atbild. Atbildē viņš cenšas iesaistīt pārējos, lai izraisītu diskusiju.»

Vairākās skolēnu atbildēs akcentēta nepieciešamība attīstīt domāšanu un veicināt radošumu, kā arī parādīt mācību priekšmeta lietojumu reālajā dzīvē. «Piemēram, matemātika. Kāpēc man ir jāzina simt formulas no galvas, un kur es tās varēšu izmantot dzīvē pēc eksāmena nokārtošanas?» retoriski vaicā Rīgas 34. vidusskolas skolniece Alīna Gerliņa. Daudziem skolēniem svarīga šķiet arī stundas kopējā atmosfēra, taču viņi nenoliedz, ka par to ir atbildīgs ne vien skolotājs, bet arī paši skolēni, no kuriem daļa nereti nenovērtē skolas sniegtās iespējas. Skolēni nenoliedz, ka skolotājam jābūt stingram, arī zinošam un ieinteresētam savā priekšmetā, daļa skolēnu uzskata - labam skolotājam jābūt tādam, ar kuru var runāt, ja radušās problēmas. Visi aptaujātie skolēni atzīst, ka lielākā daļa viņu skolotāju ir labi, daži savus pedagogus pat vērtē kā izcilus, tomēr liela daļa arī atzīst, ka starp mācībspēkiem esot iesprukuši arī tādi, kuri nav savā vietā.

Cīņa ar vējdzirnavām

Kad Diena izsludināja tā dēvēto aģentu projektu, no skolēnu pieteikuma vēstulēm varēja secināt, ka daudziem ir savs viedoklis par izglītības kvalitāti. Bet cik daudz paši skolēni cenšas ietekmēt šos procesus? Uz šo jautājumu Diena saņem pretrunīgas atbildes. Lai arī skolās ir skolēnu pašpārvaldes, tās nereti ir tikai formāli veidojumi, kas faktiski nefunkcionē, un arī strādājošajām pašpārvaldēm izglītības kvalitātes jautājumi lielākoties nav galvenā prioritāte, izriet no Cēsu novada jauniešu domes priekšsēdes Terēzes Elperes teiktā. Pašpārvaldes galvenokārt nodarbojoties ar skolas sabiedriskās dzīves uzlabošanu. Arī Saldus novada jauniešu domes prezidente Elza Muraševa norāda - lai gan skolēnu pašpārvalžu galvenā funkcija ir uzlabot skolēnu dzīvi skolā, kas ietver arī izglītības kvalitāti, lielākoties tajās tiekot apspriesti tikai ārpusstundu pasākumi un nodarbības. Jāņem gan vērā, ka lielā daļā skolu skolēniem neļauj strādāt ar izglītības kvalitātes jautājumiem, proti, neuztver nopietni viņu ierosinājumus un nedomā, ka skolēni spēj argumentēti pamatot vēlamo, skaidro Latvijas Jaunatnes padomes prezidente Laura Zvejniece.

Arī vairāki Dienas aptaujātie skolēni norāda, ka skolēniem nav lielu iespēju ietekmēt izglītības kvalitāti. Diskusijas ar skolas vadību salīdzinātas pat ar cīņu ar vējdzirnavām, jo pedagogi uzsverot, ka skolēniem nav pietiekami daudz pieredzes, lai spriestu par šiem jautājumiem. Tomēr ir skolas, kurās pašpārvaldes aktīvāk iesaistoties izglītības kvalitātes jautājumu risināšanā, veicot skolēnu aptaujas, piedaloties skolas padomes sēdēs un reizumis iesaistoties kā vidutājs skolēnu un skolotāju nesaskaņu risināšanā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Taisnība par acīm!

Vēsturnieks un ekspolitiķis Atis Lejiņš par latviešu Odiseju, Saeimas troksni un par to, kāpēc notiek revolūcijas.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?