Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Integrācijas politikas galops

Pavisam nesen, vēl 2008.gada nogalē, likvidējot Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātu, tad 2009.gada vidū, likvidējot Bērnu un ģimenes lietu ministriju, Tieslietu ministrija uzņēmās pārraudzīt pilsoniskās sabiedrības un sabiedrības integrācijas politikas ieviešanu Latvijā.

Viens no šīs politikas nosaukumiem šķietami nevainīgi «izkonkurēja» otru politikas nosaukumu no vienīgā pāri palikušā atbildīgā departamenta nosaukuma. Skaidrības labad minēšu departamenta nosaukumu - tas ir Sabiedrības integrācijas lietu departaments. Varētu likties, ka nosaukums nav svarīgs, bet svarīgs tā saturs, tomēr nevar noliegt, ka departamenta darbība kopš tā darba sākšanas Tieslietu ministrijas paspārnē vairāk tikusi fokusēta uz sabiedrības integrācijas politikas jautājumu risināšanu. Objektīvi raugoties, nenoliedzams ir fakts, ka, samazinot atbildību no ministrijas ar aptuveni 60 darbiniekiem uz departamentu ar aptuveni septiņiem darbiniekiem, nevar prasīt, lai visi jautājumi tiktu risināti identiskā intensitātē. Tomēr pieļauju, ka tas mainīsies un pilsoniskās sabiedrības koncepts piedzīvos savu renesansi.

Neiedziļinoties senākā vēsturē par sabiedrības integrācijas politiku Latvijā, vēlos vērst uzmanību, ka 2009.gada maijā plašākai auditorijai tika piedāvāts dokuments ar nosaukumu Sabiedrības integrācijas politikas pamatnostādnes 2010-2019.gadam. Laika gaitā dokumentam tika mainīts laika posms no 2019. uz 2016.gadu, un tagad tā nosaukums ir Sabiedrības integrācijas politikas pamatnostādnes 2010.-2016.gadam.

Biedrība Latvijas pilsoniskā alianse (eLPA), iepazīstoties ar dokumentu, identificēja vairākas būtiskas problēmas: pirmkārt, minētajā dokumentā pilsoniskās sabiedrības koncepts, kas būtībā ir plašs, ticis sašaurināts, lietojot to kā sabiedrības integrācijas mērķu sasniegšanas metodi. Biedrība iebilda pret to, ka sabiedrības integrācijas mērķus vēlas sasniegt ar metodēm, kas izmantojamas, lai veicinātu pilsoniskās sabiedrības iesaistīšanu kopumā, jo to izmantošana integrācijas politikas mērķu sasniegšanu sabiedrībā nenodrošinās, gluži pretēji, rodas iespaids, ka tiek turpināts piedāvāt uz stereotipiem balstītus risinājumus. Piemēram, ka, izveidojot padomi, kurā darbojas sociālie partneri un integrējamā mērķa grupa, integrācija notiks pati par sevi. Pateicoties iebildumiem un plašiem skaidrojumiem, šis būtiskais jautājums tika risināts, attiecinot pilsoniskās sabiedrības koncepta nozīmīgumu uz dokumentā minētajām integrējamām mērķa grupām.

Otra dilemma, ko saskatīja eLPA, ir tā, ka dokumenta autori tā preambulā tiecas uz visaptverošu mērķa grupu uzskaitījumu, tomēr piedāvātās mērķu sasniegšanas metodes vērstas tikai uz atsevišķām integrējamām mērķa grupām. Šāda pieeja liecina, ka politikas veidotāji joprojām vēlas turpināt «laipošanu» pa šauro pieklājības taku - dažas integrējamās grupas atbalstot tikai dokumentos, bet citas - ar plašu aktivitāšu kopumu, jo darbs ar tām nav sabiedrībai jūtīga tēma. Piemēram, dokumentā nav minēta neviena aktivitāte seksuālo minoritāšu problēmu jautājumu risināšanai, bet plašs aktivitāšu kopums sagaidāms romu integrācijas sasniegšanai.

Treškārt, eLPA norādīja, ka dokuments nav apspriests ar tiem grupu pārstāvjiem, uz kuriem šī politika attieksies. Tas ir kārtējais pierādījums tam, ka politikas dokumenti Latvijā nereti nepieciešami nevis lai risinātu konkrētas, sabiedrībai vai kādai tās grupai aktuālās problēmas, bet gan lai leģitimizētu valsts institūcijas izmantot budžeta līdzekļus it kā rīcības politiku mērķu sasniegšanai. Kāpēc it kā? Tāpēc, ka politikas dokumentu mērķa sasniegšanu iespējams nodrošināt tad, ja mērķa grupas tiek iesaistītas dokumenta izstrādē, ieviešanā un izvērtēšanā, tomēr šajā gadījumā tā nav noticis.

eLPA, kā arī citas organizācijas - minoritāšu organizāciju interešu aizstāvji - aicināja Tieslietu ministriju par šo dokumentu veidot organizētu sabiedrisko apspriedi, tomēr tas joprojām nav noticis. Tas savukārt nozīmē, ka, iztrūkstot šim būtiskajam elementam dokumenta izstrādes procesā, tā ieviešana, sasniedzot tajā izvirzītos mērķus, var būt apgrūtināta.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?