Neuzņemas vainu
Liktenīgajā 13. janvāra vakarā Costa Concordia ar 4229 cilvēkiem uz klāja pameta ostu, iesākot plānoto septiņu dienu kruīzu pa Vidusjūru. Taču nepagāja ne trīs stundas, kad kuģis uzskrēja zemūdens klintij nelielās Džiljo salas krastos un sagāzās.
F. Sketīno par avāriju ziņoja gandrīz stundu pēc tam, kad zemūdens akmens bija iecirtis Costa Concordia sānos 70 metrus lielu caurumu. Milzīgais laineris paspēja sasvērties tik stipri, ka vienā kuģa pusē vairs nebija iespējams nolaist glābšanas laivas. Avārijā dzīvību zaudēja 32 cilvēki, un divu mirstīgās atliekas aizvien nav atrastas.
Kapteinis otrdien ieradās tiesā, aizsedzis acis ar saulesbrillēm un izvairoties no žurnālistu jautājumiem. Prāva, ņemot vērā lielo liecinieku skaitu, no nelielās tiesas ēkas pārcelta uz teātra zāli. Neilgi pēc prāvas sākuma tiesnesis paziņoja, ka lietu turpinās izskatīt pēc nedēļas, jo Itālijā sācies juristu streiks, kas noritēs astoņas dienas.
F. Sketīno atzinis, ka apzināti novirzījies no kursa un pietuvojies Džiljo krastam. Tā bijusi īpaša tradīcija, kādā kapteinis sveicis salas iedzīvotājus. Turklāt viņš apgalvo, ka pēc avārijas nevēlējies pamest kuģi, taču negaidīti iekritis glābšanas laivā, tādēļ bijis spiests tālāko evakuācijas operāciju koordinēt no sauszemes.
Itālijas dzeltenajā presē par valsts nīstāko vīrieti izdaudzinātais F. Sketīno negrasās uzņemties vainu. Kapteinis apgalvo, ka izglābis tūkstošiem dzīvību, avarējušo kuģi pietuvinot Džiljo salai. Viņa mērķis ir pierādīt, ka notikušajā nevar vainot kādu konkrētu personu un atbildība būtu jāuzņemas arī citiem apkalpes locekļiem un kompānijai Costa Crociere, kam pieder 450 miljonus dolāru vērtais avarējušais kuģis.
Costa Crociere jau aprīlī piekrita samaksāt pretrunīgi vērtētajā tiesas lēmumā prasīto vienu miljonu eiro, lai izvairītos no kriminālapsūdzībām. Lietā apsūdzētas vēl piecas personas, taču prokuratūra pieņēma apsūdzēto daļēju vainas atzīšanu un piekrita mīkstināt draudošo sodu, par ko izziņos atsevišķā spriedumā 20. jūlijā. Arī F. Sketīno bija iesniedzis līdzīgu prasību, taču prokuratūra to noraidīja.
Jāgaida līdz pavasarim
Tikmēr nelielās Džiljo salas krastos aizvien atrodas milzīgais un pa pusei nogrimušais Costa Concordia vraks, kas atgādina par traģēdiju. Kuģa izcelšanas operācija ievilkusies, un ātrākais pavasarī tas tiks aizvilkts no Džiljo uz Sicīliju, kur to sagriezīs gabalos.
«Tā ir ļoti smalka un līdz šim nebijusi operācija,» raidsabiedrībai BBC norādīja izcelšanas darbu projekta vadītājs Franko Porčelaka, piebilstot, ka šī ir pasaules vēsturē sarežģītākā un dārgākā kuģa izcelšana.
Džiljo sala, kas tulkojumā no itāļu valodas lepojas ar lilijas vārdu, galvenokārt pazīstama kā atpūtnieku paradīze, un avārija iedragājusi salinieku tūrisma biznesu. Par izcelšanas operāciju atbildīgā amerikāņu kompānija Titan Salvage, kurai palīdz itāļu Microperi, apgalvo, ka kuģi varētu pacelt stateniskā stāvoklī jau augustā. Taču salinieki lūguši nogaidīt līdz septembrim, norādot, ka pretējā gadījumā tiks nodarīts vēl lielāks kaitējums tūrismam.
Costa Concordia iekšienē aizvien atrodas mēbeles, pasažieru bagāža, ēdiena paliekas un citas lietas, kas, paceļot kuģi stateniskā stāvoklī, var nokļūt apkārtnes ūdeņos. Speciālisti apgalvo, ka līdz šim katastrofa nav kaitējusi ūdens kvalitātei. No kuģa veiksmīgi izvestas 2400 tonnas degvielas, tādējādi izvairoties no ekoloģiskās katastrofas draudiem.
«Pats skumjākais ir iet garām prāmim un apzināties, ka tā plašumos aizvien atrodas divi cilvēku ķermeņi, kas var nekad netikt atrasti,» The Independent sacīja Džiljo pludmalē sastaptā tūriste Patrīcija Džovanelli.