Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Iteras ēnā

Pie Dinamo Rīga biroja ieejas stāv ātru naudu nopelnījušo vīriešu statusa simbols - ar kluba simboliku apgleznots melns Hummer džips tonētiem stikliem. Tā cena garāmgājējam varētu radīt iespaidu, ka klubam finansiāli klājas labi. Patiesībā džips nepieder Dinamo, bet viena valdes locekļa ģimenei. Uzņēmuma finanšu bilance nav spoža - gada pārskats rāda, ka pirmais gads beidzās ar 26,7 tūkstošu latu zaudējumiem. Šogad cer iziet pa nullēm.

Komanda var spēlēt, jo otro gadu gandrīz visu tās pastāvēšanai vajadzīgo naudu dod Itera - nevis Latvijas daļa, bet gan Krievijas gāzes gigants pats, intervijā Dienai atzīst Itera Latvija šefs Juris Savickis. Uzņēmumam un J.Savickim kopā pieder 70,7% Dinamo daļu, un viņš neslēpj - mērķis jau no paša sākuma bijis klubu ar laiku pārdot valstij. Otra alternatīva ir publiska akciju emisija, ļaujot par akcionāru kļūt katram līdzjutējam.

Pēc skandāla ar Latvijas dzelzceļa (Ldz) meitasuzņēmuma lēmumu atbalstīt Dinamo ar pusmiljonu latu Diena nolēma izpētīt, kas klubu uztur un kādas summas vajag šāda līmeņa sportam. Turklāt šonedēļ atsākas Kontinentālās hokeja līgas (KHL) sezona.

Cik tas maksā¥

Pēc J.Savicka teiktā, ekspremjers Aigars Kalvītis (TP) un hokeja funkcionārs Kirovs Lipmans, kuri viņam - Tenisa savienības prezidentam - «pārdeva» ideju par KHL spēlējoša kluba izveidošanu ar padomju laikā populārā Dinamo vārdu, jau sākumā no Maskavas atveda ziņu, ka bez 10 miljonu USD budžeta var pat nesākt. «Gāju pie «lielās» Iteras priekšnieka [Igora] Makarova un teicu - ir labs projekts, labs klubs, kurā var un vajag ieguldīt piecus miljonus,» viņš saka. Otrus piecus cerēja savākt no sponsoriem, bet neizdevās. «Nācās iet pie Makarova un prasīt vēl piecus.»

Dinamo budžets pirmajā gadā bija apmēram 10 miljoni eiro (ap 7 miljoniem latu), no kuriem 5 miljonus latu deva Itera, bet 2,5 miljonus sameta kluba dibinātāji. Pirmais solis bija Ls 50 000. J.Savickis atzīst, ka pirmajā sezonā «ir noēsta visa akcionāru nauda un visa piesaistītā».

Lielākie kluba izdevumi ir spēlētāju algas. Krievijas hokeja līgas reglaments noteic, ka šosezon klubi tam var tērēt ne mazāk kā 3,08 miljonus latu, bet ne vairāk kā 9,54 miljonus latu. Dinamo pērnā gada pārskats rāda, ka algās spēlētājiem izmaksāti 2,5 miljoni latu. Viņi ir pašnodarbinātie. No sponsoriem pirmajā sezonā izdevās savākt tikai Ls 170 000 - sponsorēja TVA Group, Mažeiķu nafta, Skonto būve, Olainfarm un citi mazāki naudas devēji.

Sponsorēs arī brīvosta

Otrajā sezonā ar sponsoru piesaisti veicies daudz labāk - savākti 1,24 miljoni eiro. Lielākais sponsors ir Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums LDz Cargo ar pusmiljonu latu, kluba akcionāram Guntim Rāvim piederošā Skonto būve (Ls 200 000), jauns atbalstītājs ir Aldaris (Ls 150 000). J.Savickis pieļauj, ka viņiem pievienosies Latvijas gāze, notiekot sarunas arī ar bankām. Kluba valdes loceklis Zigmārs Priede papildina, ka arī ar degvielas tirgotājiem.

Rīgas vicemērs Ainārs Šlesers (LPP/LC) pirmdien Dienai apliecināja, ka klubs var rēķināties arī ar pagaidām nezināmu summu no Rīgas brīvostas, jo, lai gan tai liegts sponsorēt, ir atļauts reklamēties. Dinamo esot «viens no veiksmīgākajiem Latvijas projektiem», un tikšot «apvienots patīkamais ar lietderīgo» - popularizēta brīvosta un iegūta neformāla iespēja tikties ar cilvēkiem, kuru rokās ir iespēja ietekmēt kravu plūsmu. Atdeves rādītājs būšot ostas apgrozījuma palielināšanās no 30 uz 50 miljoniem tonnu, kas budžetā nozīmētu papildu pusmiljarda ienākumu gadā.

Taču arī šogad sponsoru nauda ir tikai desmitā daļa no kluba budžeta. Faktiski tā nākotne ir atkarīga no Itera labvēlības. «Mans mērķis bija klubu 3- 4 gadu laikā padarīt neatkarīgu no Krievijas naudas un aiziet no Krievijas ietekmes. Tagad, ja Itera vienā dienā pārdomā, kluba vairs nav,» saka tā bijušais prezidents un akcionārs Viesturs Koziols, ar kuru ceļi šķīrās dažādu priekšstatu par kluba finanšu pārvaldi dēļ. Pēc viņa vārdiem, plāns bija izveidot stipru zīmolu un tad projektam piesaistīt «maksimāli daudz» lielu Latvijas vai te strādājošu kompāniju.

Mēģina ieņemt vairāk

Iespējas palielināt kluba ienākumus ir ierobežotas - sponsori, biļetes, reklāmas laukumi, atribūtika. Z.Priede stāsta, ka šosezon klubs izveidos kopīgu programmu ar aptuveni 10 Latvijas pārtikas ražotājiem, uz kuru produktiem (kopskaitā ap 30) būs Dinamo simbolika. No katra pārdotā produkta santīms nonāks kluba kasē. «Mēs sevi neuzskatām par privātu klubu, bet par Latviju pārstāvošu komandu un gribam palīdzēt mūsu ražotājiem palielināt noietu Krievijā. Esam par to runājuši ar KHL, un viss ir iespējams,» atzīst Z.Priede, bet sīkāk pagaidām nepaskaidro.

Biļešu cenas, kas ir no Ls 5-20, šosezon necelšot. Tiekot veidoti reģionālie fanu klubi, kuri biļetes varēs nopirkt lētāk - lai to cena kopā ar transportu nepārsniegtu rīdzinieku biļešu cenas. To vadība min kā vienu no piemēriem, kādēļ klubs ir val­stisks, nevis biznesa projekts. Pašizmaksas segšanai biļetei uz spēli būtu jāmaksā ap Ls 50. V.Koziols norāda, ka pakāpeniska cenu celšanās līdz Ls 15-40 diapazonam ir nenovēršama, lai klubu varētu uzturēt līmenī.

Valstij vai līdzjutējiem¥

Līdz ar skandālu par LDz kā valsts uzņēmuma lēmumu sponsorēt privātu klubu krīzes laikā (Diena izpētīja, ka neviena cita valsts kapitālsabiedrība šogad šim mērķim naudu neatvēl) aktualizējies jautājums, kas ir Dinamo - biznesa projekts vai Latvijas valsti reklamējošs un izlasi sagatavojošs klubs¥ Lielākais akcionārs J.Savickis uzsver, ka jau sākotnēji bijis domāts klubu ar laiku pārdot valstij. To varētu, piemēram, nopirkt pāris lielāko uzņēmumu. «Saprotu, ka daudziem 10 miljoni eiro liekas nenormāli liela nauda, bet tautai un sevišķi valstsvīriem jāsaprot, ka sportam noteikti jāatvēl nauda!» saka J.Savickis un skaidro, ka pretējā gadījumā valsts daudz vairāk samaksās par medicīnu, noziedzības apkarošanu utt.

«Trīs četri lielie valsts uzņēmumi - tādi kā Latvenergo, Lattelecom, Latvijas dzelzceļš, Latvijas valsts meži - varētu pilnībā pārņemt Dinamo un pataisīt pilnībā par Latvijas komandu, ko uztur Latvijas tauta. Ko tādiem uzņēmumiem nozīmētu katram 3 miljoni¥ Ir stulbi šo naudu vienkārši noēst.» Pretējā gadījumā viņš ar dažiem draugiem «faktiski finansē un sagatavo Latvijas izlasi», uzskata J.Savickis.

Otrs variants esot akciju publiskais piedāvājums, par ko nesen runāja kluba padomes priekšsēdētājs Guntis Ulmanis. Hokeja pārzinātāji nenoliedz, ka Dinamo izveidošanai ir daudz plusu - sācies otrais bērnu un jauniešu intereses vilnis, un ir klubs, uz ko tiekties, Latvijas izlase var gatavoties pasaules čempionātam un saspēlēties attiecīgā līmeņa līgā ilgi pirms tam, jo ar vietējām komandām to nenodrošināt. Līdzjutējiem prieks un lepnums biežāk nekā reizi gadā - pasaules čempionātā. «Esmu ar rokām un kājām, lai valsts iesaistītos, ar vienu mazu bet,» rezumē V.Koziols. «Ja jāizvēlas starp slēdzamām skolām, samazinātām algām policijai un apcirptām pensijām vai Dinamo, izvēle ir skaidra. Mani pārņēma šausmas, lasot Ulmaņa paziņojumu. Vai viņš nelasa avīzes, nav dzirdējis, ka slēdz skolas, nepazīst nevienu, kas zaudējis darbu un ir izmisumā¥ To darīt situācijā, kādā valsts šobrīd ir, ir neētiski.» Daži kluba vadības pārstāvji min, ka neviens neesot domājis - valstij jāiesaistās tūlītēji, taču jāsāk par to domāt.

Tikmēr līdzjutēji 12.septembrī varēs doties uz sezonas atklāšanu ar Ufas Salavat Julajev. Šai sezonai klubam naudas pietiks.

Raksta tapšanā palīdzīgu roku sniedzis Dienas žurnālists Matīss Arnicāns.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Raksta tapšanā palīdzīgu roku sniedzis Dienas žurnālists Matīss Arnicāns.

Fakti par Dinamo

Kluba budžets šogad aptuveni 11 miljoni eiro

Viena Dinamo spēle Arēnā izmaksā Ls 30 000

No biļetēm klubs šogad cer nopelnīt 1,1 milj. latu (pērn 1,3 milj.)

Lai klubs pelnītu, biļetēm būtu jāmaksā Ls 50 (šobrīd Ls 5-20)

Vienu spēli Rīgā vidēji noskatās 8000 skatītāju

Abu klubu (Dinamo un jauniešu fārmklubs) spēlētāju ēdināšana gadā izmaksā Ls 85 000

Hokejistu algu fonds pērn bija 2,5 milj. latu

No katra Dinamo zīmolotā pārtikas produkta klubs saņems 1 santīmu

Kas sponsorē¥

Šajā sezonā - 1,24 milj. eiro

Krievijas gāzes gigants Itera (caur Itera Latvija) - ap 7 milj. latu (10 milj. eiro)

LDz Cargo - Ls 500 000

Skonto būve - 200 000 eiro

Aldaris - Ls 150 000

Ir arī bartera atbalstītāji - ūdenim, cepumiem utt.

Dati: Dinamo

Kam pieder¥

60,96% Itera Latvija

9,76% Juris Savickis

9,76% Aigars Kalvītis

9,76% Guntis Rāvis

4,88% Guntis Ulmanis

2,44% Aldis Pauniņš

2,44% Krists Freibergs

Dati: Uzņēmumu reģistrs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?