Lai arī Izglītības ministrijai uzdots noteikt, kas ir uzskatāms par izglītības procesu un kas tajā jānodrošina pašai mācību iestādei, zinot ekonomisko situāciju, ir naivi cerēt, ka mums tiešām būs pilnīga «bezmaksas izglītība». Galarezultāts atkarīgs no politiskajām vajadzībām un vienošanās, piemēram, kā tas ir ar brīvbiļeti Rīgas sabiedriskajā transportā. Es domāju, ka liela daļa nepieciešamo izdevumu tāpat paliks ārpus bezmaksas izglītības groza. Kā samazināt šos izdevumus?
Viens risinājums ir: mācīšanās izdevumiem nepieciešamās summas ziedot vai dāvināt, izmantojot pienākošās iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) atlaides - 23% no ziedotās summas. Ziedojums skolai (vai bērnudārzam) kā budžeta iestādei ir atbrīvots no IIN. Pieļauju, ka daudzi vecāki nemaz nezina, ka IIN atlaides var piemērot ne tikai ziedojumiem sabiedriskā labuma organizācijām, bet tieši pašai mācību iestādei.
Šobrīd apķērīgākie vecāki izveido savu bērnu skolā/bērnudārzā sabiedriskā labuma organizāciju (SLO) ar mērķi piesaistīt ziedojumus. Šāds risinājums prasa papildu administrēšanas izmaksas un rūpes, tādēļ nav īpaši efektīvs. Turklāt SLO jēga ir plašāka un pēc būtības nav domāta konkrētai skolai/bērnudārzam. Bieži vien SLO biedri arī nepietiekami pārzina SLO likuma prasības un izlieto ziedotos līdzekļus neatļautiem mērķiem.
Attiecīgo līdzekļu ziedošana pašai skolai/bērnudārzam kā budžeta iestādei patiesībā ir vēl vienkāršāks risinājums. Saskaņā ar likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 10. panta pirmās daļas 3. punktu pirms ienākuma aplikšanas ar nodokli no gada apliekamo ienākumu apjoma tiek atskaitīti maksātāja izdevumi - arī summas, kas ziedojuma vai dāvinājuma veidā nodotas budžeta iestādēm. Jāatzīmē, ka likumā gan ir noteikti ierobežojumi - ziedojumu nevar saņemt konkrēta persona, ziedojums nevar pārsniegt 20% no ienākuma.
Lai normu piemērotu, ar attiecīgo skolu/bērnudārzu vajadzētu vienoties par ziedojuma kārtību. Diemžēl praksē skolas pašas nelabprāt uzņemas organizēt ziedojuma kārtību, un, tā kā naudas līdzekļi iet caur attiecīgo izglītības pārraugu, tas apgrūtina ziedojumu saņemšanu un izmantošanu. Tādēļ Izglītības ministrijai vajadzētu ne tikai noteikt to, kas ietilpst bezmaksas izglītības grozā, bet arī kārtību, kādā skolas var piesaistīt papildu finansējumu, tajā skaitā ziedojumu vai dāvinājumu veidā.
*sertificēts nodokļu konsultants, Latvijas Nodokļu konsultantu asociācijas biedrs