Jautājums: ko dara riepu meistars Ziemeļzviedrijā? Atbilde: viņš gatavojas izgriezt ziemas riepas protektoru, ko projektējis šī raksta autors. Ne jau vienatnē, bet gan kopā ar kolēģiem no Lietuvas, Igaunijas un Ukrainas. Mūsu strīdiņu pareizā gultnē mēģināja ievirzīt apburošā Patrīcija Garsija Alvaresa - Vācu riepu ražotāja Continental štābs Hannovere nav nekāda Čeļabinska, tāpēc ziemas riepu izstrādes nodaļā strādā ne tikai skarbi vīrieši, un smuidrā spāniete Patrīcija šķiet izkāpusi no Pedro Almodovara filmas un iekāpusi īstā veču padarīšanā - riepu pasaulē.
Iekarsuši diskusijā par lameļu jeb sīko iegriezumu skaitu un dziļumu, mēs Patrīcijā diez ko neklausāmies, un velti. To, par ko būsim vienojušies, riepu meistars pa nakti realizēs divās īstās riepās. Izmantojot īstu testēšanas aparatūru, nākamajā dienā mums būs šīs riepas jāizmēģina reālos braukšanas apstākļos. Tas ir jaunākajām ziemas riepām veltītais ContiTechnikForum 2013 zviedru pilsētiņā Arvidsjaurā.
Jāmācās divi gadi
Tuvojoties XXI gadsimta otrās desmitgades vidum, var rasties loģisks jautājums - kurš riepu ražotājs mūsdienās vēl arvien izgriež protektorus ar rokām? Atbilde jūs pārsteigs - visi! Vismaz lielākie un nopietnākie. Lai gan datormodelēšana un datu apstrāde sasniegusi kolosālus apjomus, bez izmēģinājumiem dabā jauna riepas modeļa izstrādē joprojām neiztikt. Izgatavot eksperimentālas riepas rūpnieciskā ceļā būtu fantastiski dārgi, jo viena forma protektora vulkanizēšanai izmaksā 10-15 tūkstošus eiro. Atliek ņemt sagatavi ar vajadzīgo gumijas sastāvu un iegriezt konstruktoru izgudrotos zigzagus ar rokām.
Darba instruments ir uzkarsējams elektriskais grieznis, kādu varbūt esat manījuši reportāžās no rallija servisa parkiem. Tomēr viena lieta ir rupji izgriezt liekos klučus no rallija riepas, lai tā labāk ķertos un attīrītos, bet gluži kas cits - izgrebt melnajā substancē simtiem identisku lameļu.
«Kustībai jābūt tādai, it kā tu slēpotu ar slaloma slēpēm,» pamāca Continental grebšanas meistaru šefs Rainers Heins. Kalnu slēpošanā nekad neesmu bijis īpaši izcils, tāpēc perfektas, asstūrainas «vafeles» vietā Rainers no manis iedzītas vagas izķibina gaudenu «gumijas slieku». Continental Tire Carving nodaļā strādā 17 meistaru, un daži no viņiem speciāli atbraukuši uz šiem testiem. Aprunājoties kļūst skaidrs, kāpēc protektora kolokvijā bija dotas tik šauras manevra iespējas. Meistariem pa nakti jāpaspēj izgriezt pa divām riepām no katras grupas. Tā kā īstas ziemas riepas grebšana aizņem līdz pat 40 stundām (vasaras riepai pietiek ar sešām stundām), Continental mums neļāva pārlieku izpausties. Gadā brigāde (ar triju robotu palīdzību) izgriež aptuveni 2000 riepu un jaunos modeļus ierauga 12-18 mēnešus pirms žurnālistiem. Tikai jāmācās gan šim arodam veseli divi gadi.
Izmēģinātāju paradīze
Nākamajā rītā durstošs ziemeļrietenis purina mūs uz aizsaluša ezera, kas ir Continental privātā testa poligona daļa. Tādu pusslepenu objektu apkārtnē netrūkst. Anonīms celiņš šosejas otrā pusē saucas Mercedesgatan un beidzas ar sargbūdu un kodolreaktora cienīgiem žogiem. Autobusam pretim aizšmauc Mini, Ford un Hyundai kamuflāžas noformējumā, puskrēslā pa ceļu aizdudina Renault Fluence ar «uzpūstiem» spārniem un sporta radzēm.
Esmu pilnīgi pārliecināts, ka manīju arī pamatīgi nomaskētu pirmo priekšpiedziņas BMW. Jāpastrādā būs arī mums, jo Conti atļaus ieskatīties testa braucēju ikdienā. Tie, kas, iedomājoties testa braucienus, gara acīm redz aizraujošu traukšanos automašīnā pa mirdzošu ledu, baltām sniega vērpetēm griežoties gar lieljaudas superkāru logiem, būs vīlušies. Lielākoties izmēģinātāju ikdiena paiet bezgalīgos bremzēšanas vai vienmuļas līkumošanas ciklu atkārtojumos, subjektīvo novērtējumu ar «gāzi grīdā» atstājot pašām testa brauciena beigām. Dīvainā kārtā mūsu Baltijas un Ukrainas grupas veidotais prototips cienījami tika galā ar uzdevumu, kaut arī jāatzīst, ka neizrādījās labākais.
Ripo vieglāk
Bet ko tad nākamajai ziemas sezonai izperinājuši profiņi? WinterContact 850 P ir asimetriska, ātra riepa Centrāleiropas ziemām, kas priekšteci ar kārtas numuru 830 pārspēj sniegā, uz sausa asfalta un bremzēšanā. Sniega trasē ar 3. sērijas BMW visvairāk iepatikās riepas paredzamās reakcijas. Vienmērīgās dabas dēļ 850 P izvēlēta par oriģinālo ziemas apriepojumu arī dažiem Audi un jaunajam C klases Mercedes. Cenšoties samazināt rites pretestību, Continental samazinājis arī protektora bloku atstarpes, toties palielinājis lameļu skaitu. Šaurāki kanāli ir arī mums daudz aktuālākajai mīkstajai ziemas riepai ContiVikingContact 6.
Vācu inženieri izpētījuši, ka, bremzējot pat ziemā, kad riepa sastopas ar ceļa virsmu, rodas siltums, kas kausē ledu un sekmē tālāku slīdēšanu. Tāpēc nordiskās riepas galvenais know-how ir logu slotiņām līdzīgās bloku šķautnes, kas aizslauka ūdeni no saskares vietas. Tomēr - kāpēc Ziemeļvalstīm paredzētai riepai ir tik šauri kanāli? Izrādās, atkal jau vainīga nelaimīgā Eiropas Savienības riepu etiķete. Līdz šim ziemas riepu rites pretestība sevišķi netika ņemta vērā un pat E apzīmējums (labākais ir A) tika uzskatīts par gluži labu. Abām Conti ziemas riepām ir C klase. Pat zinot, ka mūsdienu riepas ripo par trešdaļu labāk nekā pirms sešiem gadiem, Continental veikums ir apbrīnojams. Vai riepas būs tikpat izcilas pamatfunkciju veikšanā, pircēji varēs pārbaudīt 2014. gada rudenī, iepazīstoties ar 80 dažādiem izmēriem no 13 līdz 20 collām.