Festivālā, kas no 18. līdz 23. jūlijam notiks Minhauzena Undā, viņš uzstāsies divos dažādos sastāvos un programmās. Abas būs sastāvu debijas. Pirmdien, 18. jūlijā, viņu dzirdēsim jaunā domubiedru kvarteta Kalniņš - Pabērzs - Grunte - Orubs sastāvā kopā ar pianistu Madaru Kalniņu, saksofonistu Gintu Pabērzu un basistu Andri Grunti. Ceturtdien, 21. jūlijā, Artis muzicēs starptautiskā džeza kvintetā Sir Chac Bulay - džeza, free jazz, hiphopa un indian mūzikas radošā apvienojumā. Kvinteta īpašā rota ir viesmāksliniece no Francijas Sofija Bernado, kura šajā programmā dziedās un spēlēs ... fagotu, džezam absolūti netipisku instrumentu. Sofija jau laikus ir klāt, lai saspēlētos ar Arti Orubu, Madaru Kalniņu un vācu basistu Marselu Kromkeru.
Fagots - milzums iespēju
Viešņa stāsta, ka dzimusi un augusi Francijas dienvidos, kur deviņu gadu vecumā sāka apgūt klavierspēli, bet vēlāk vietējā Mūzikas akadēmijā izstudēja par fagotisti. Viņas talants ātri tika novērtēts, un jau 17 gadu vecumā Sofija sāka spēlēt vairākos orķestros. Mūzikas akadēmiju viņa pabeidza ar izcilību un 2000. gadā iestājās Parīzes Nacionālajā mūzikas konservatorijā. «Sapratu, ka ar klasiskās mūzikas interpretēšanu man nepietiek. Ilgojos pēc cita veida mūzikas, ko vēlējos radīt pati, turklāt uz vietas, improvizējot un izmantojot arī savu balsi. Jau tīņa gados daudz klausījos regeju, hiphopu, tāpēc tā bija dabiska izvēle,» Sofija Bernado stāsta, kā izlauzusies ārpus klasiskās mūzikas žogiem. Viņa devusies uz Minheni, pēc tam uz Berlīni un, vairākus gadus dzīvojot Vācijā, eksperimentējusi visdažādākajos stilos un mūziķu sastāvos. «Ir interesanti eksperimentēt ar klasisko fagotu: sāku meklēt jaunas krāsas - džezā, hiphopā, elektroakustiskajā mūzikā, pat flamenko. Sadarbojos arī ar indiešu sitaminstrumenta tablas spēlētāju. Izklausās šizofrēniski? Man patīk lauzt robežas. Ar fagotu tam nav gatava, iestaigāta ceļa. Tāpēc ir milzums iespēju,» Sofija paskaidro.
Džeza kvintets Sir Chac Bulay ir viens no visaugstāko atzinību guvušajiem viņas projektiem. Fagots - instruments, kas visbiežāk sastopams klasiskajā mūzikā - šeit satiekas ar tradicionālajiem džeza instrumentiem klavierēm, bungām un basu, lai radītu ko jaunu, oriģinālu. «Tur ir gan ritms, gan krāsas. Plašs spektrs. Būtībā džeza kameransamblis,» no iekšpuses pārliecinājies Artis Orubs.
Bundzinieka dzīves skola
«Esmu klasiski audzināts mūziķis no E. Dārziņa mūzikas skolas, kuru pabeidzu 2001. gadā,» Artis stāsta, ka paralēli skolas mācībām pie Nacionālā simfoniskā orķestra mākslinieces Dzintras Knābes jau no 12 gadu vecuma sācis aktīvi spēlēt bungas dažādos ansambļos. Uz to pamudinājis tēvs Indris Orubs, kurš tolaik bija ansambļa Odis bundzinieks. «Kopā sākām spēlēt ansamblī Doktors Barmentols. Drīz sāku saspēlēt ar dažādiem latviešu māksliniekiem un meklēju iespējas, kur doties projām mācīties augstākā līmenī. Aizbraucu 19 gadu vecumā un 10 gadus nodzīvoju Holandē, kur pabeidzu Amsterdamas konservatoriju, džeza nodaļu.» Kopš tā laika sadarbojas ar dažādu valstu mūziķiem, koncertē ES valstīs, Tuvajos Austrumos, ASV. «Pēdējos divus gadus dzīvoju Latvijā: šeit ir mana bāze. Spēlēdams ceļoju apkārt.» Latvijā viņš pērn iesaistījies jaunajā Denisa Paškeviča trio, ārzemēs saspēlē ar spāņu pianistu, grieķu basistu un citu valstu mūziķiem: ceļo pa festivāliem, ieraksta albumus, izpaužoties dažādos stilos. Tos «salikt plauktiņā» nemaz nevar.
«Process izrādījās daudz smagāks, nekā pirms tam iedomājos. Tikai liekas, ka pie kaimiņa zāle ir zaļāka un visur citur ir labāk. Tomēr pārmaiņas ir vajadzīgas, tās iemāca dzīves gudrību,» Artis stāsta, atminoties, kā ieradies Amsterdamā. «Biju uzņemts konservatorijā, taču nekādas stipendijas nebija. Braucu uz dullo. Tu vienkārši tur esi. Tālāk? Tu mācies un mēģini nopelnīt iztikai un miteklim, strādādams visādus darbus: mazgāju traukus, grīdas. Sākumā bija grūti aprast, ka cilvēki Holandē ir kā tās līdzenais reljefs: bezkaislīgi, neieinteresēti - standarts. Toties drīz jau spēlēju ar dažādiem māksliniekiem no citām valstīm. Tas arī bija mans sapnis,» - tā Artis Orubs, kurš tagad jau iekļāvies intensīvā starptautiskajā džeza apritē.