Kvalitātes kritēriji ir ļoti mainījušies pēdējos desmit gados. Izmaiņas notikušas gan treknajos gados, gan krīzē un arī tagad. Treknajos gados ceļu būvniecība maksāja dārgi, jo Latvijas izejmateriālus izmantoja visai maz. Krīzes laikā atļāva lietot vairāk vietējos materiālus, tādējādi samazinot izmaksas.
Pēdējos gados veikts liels va/s Latvijas valsts ceļi (LVC) darbs kvalitātes kritēriju sakārtošanā, iekļaujot arī Eiropas Savienības standartu prasības, kā arī izvirzot nacionālās prasības. Darbs viennozīmīgi jāturpina kvalitātes latiņas paaugstināšanas virzienā, tomēr paralēli neaizmirstot korelāciju ar finansējumu. Diemžēl pašvaldību būvobjektos bieži nevēlas izmantot LVC izstrādātās prasības un liek būvniekam izvēlēties zemas kvalitātes materiālu par viszemāko cenu. Attiecīgi - nepieciešamās kvalitātes nosacījumi būtu jānosaka valdības līmenī, kas būtu vienoti gan valsts, gan pašvaldības būvobjektiem.
Pozitīvs ir arī LVC piemērs par līdzekļu ieguldījumu kontroles pasākumos, un ceram, ka pārbaudes tiek veiktas visiem būvniekiem vienlīdzīgi. Esmu viennozīmīgi par kvalitātes kontroli un vienlīdzības principu, ar to saprotot, ka tiktu pārbaudīts gan mazo, gan lielo un vidējo uzņēmēju paveiktais un pilnīgi neatkarīgi no politiskās pazīšanās un iepriekšējās reputācijas, jo pārbaudītie ceļi noteikti kalpos krietni ilgāk.
Runājot par uzņēmējdarbības veselīgas vides ilgtspējību un attīstību, ikvienam nozares uzņēmējam jābūt gatavam jauniem izaicinājumiem un izmaiņām. Skatoties ilgtermiņā - ceļu būvniecības nozare nav tā, kur varam skaisti plānot izaugsmi un saimniecisko darbību daudzus gadus uz priekšu. Ir nepieciešams apzināties, ka izmaiņām jānotiek regulāri gan uzņēmuma iekšējā struktūrā, gan globālajā tirgū.
Man kā uzņēmuma īpašniekam un vadītājam ir svarīgi rūpēties par uzņēmuma darba vidi - tāpat kā ikvienam darba devējam, arī uzņēmumu darbiniekiem ir savas vēlmes, tāpēc uzņēmējam vienmēr jāpanāk, ka tās tiek salāgotas ar uzņēmuma vajadzībām, jo tas nodrošinās, ka uzņēmumam būs iespējams sasniegt labus izaugsmes rādītājus un stabilitāti tirgū.
Ceļu būvniecības nozarē pastāv liela konkurence gan starp vietējiem uzņēmējiem, gan starp ārzemju kompānijām, kuras dalās divās grupās - dažas Latvijā strādā jau labu laiku, citas nozarē vēlas ielauzties no jauna. Tas rāda, ka ceļu būves tirgus Lavijā ārvalstu investoriem būs nozīmīgs un interesants arī nākotnē. Latvijā mazāk nekā puse no kompānijām ir mūsu pašu, jo lielāko tirgus segmentu nosedz ārzemju kompānijas, kurām ir «aizmugure», kas palīdz sliktos brīžos. Vietējiem uzņēmumiem vienmēr jābūt plānam B - kā ne tik labos laikos spēt izdzīvot, noturēt pozīcijas un strādāt tālāk, pieņemot esošo situāciju. Tomēr ir labi, ja konkurence pastāv, tas motivē uzņēmumus strādāt labāk.
*Ceļu būvniecības sabiedrības Igate valdes priekšsēdētājs