Lai sadarbība starp pacientu un ārstu ritētu veiksmīgi, der iegaumēt it kā vienkāršas un pašsaprotamas, taču būtiskas lietas.
Ikvienam ikdienā ir ieteicams fiksēt galvenās sajūtas, kas saistītas ar veselību (piemēram, galvas sāpes, citas veselības problēmu pazīmes), lai, aizejot pie ārsta, būtu vieglāk pastāstīt, cik ilgi un tieši kādas problēmas esat novērojis.
Svarīgi būt informētam par sava ģimenes ārsta pieņemšanas laikiem un zināt kontakttālruni. Vēlams iepriekš vienoties ar savu ģimenes ārstu par rīcību akūtos gadījumos.
Ja nav sasniedzams ģimenes ārsts, vienkāršu veselības problēmu noskaidrošanai var izmantot ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni vai vērsties pie dežūrārsta.
Ja ir kādas sūdzības par veselību, noteikti nedrīkst atlikt ārsta apmeklējumu! Pirms došanās pie ārsta iepriekš būtu vēlams sagatavot jautājumus, ko grasāties uzdot mediķim.
Esiet gatavi uzrādīt personu apliecinošus dokumentus medicīnas iestādē.
Jautājiet, lai ārsts izskaidro nesaprotamo, un pārjautājiet, vai esat visu pareizi sapratuši. Pierakstiet ārsta ieteikto!
Medikamentus lietojiet saprātīgi, noteikti jautājiet ārstam par zāļu ietekmi, iespējamām blakus parādībām, savstarpēju mijiedarbību, kā arī par lētākām vai arī efektīvākām zāļu alternatīvām.
Īpašu uzmanību pievērsiet vairāku medikamentu mijiedarbībai un pārliecinieties, vai lietojat medikamentus atbilstoši instrukcijai.
Nekavējoties ziņojiet par novērotajām blakus parādībām ārstam (kuram savukārt ieteicams par tām ziņot Zāļu valsts aģentūrai).
Rūpīgi sakārtojiet savu medicīnisko dokumentāciju. Glabājiet izrakstus, dažādus izmeklējumus un citu svarīgāko dokumentu oriģinālus un kopijas.
Ja nepieciešams, izmantojiet savas tiesības iepazīties ar savu medicīnisko dokumentāciju, lai pārliecinātos, ka jums ir visa nepieciešamā informācija un ka dokumentācijā esošā informācija ir pareiza.
Lai sadarbība ar ārstiem un medicīnisko iestāžu personālu veidotos veiksmīga, izturieties pieklājīgi un ar cieņu gan pret ārstniecības personālu, gan pret citiem pacientiem.†
Respektējiet citu pacientu un ārstu laiku, ja nevarat ierasties paredzētajā laikā, iepriekš paziņojiet un atceliet vai pārceliet vizīti.
Atcerieties: katra cilvēka pienākums ir rūpēties par savu veselību, tāpēc ieteicams neaizmirst arī par profilaksi!
Svarīgi jau laikus būt informētam par veselības aprūpes organizāciju, savām tiesībām un pienākumiem tajā.
Šie un vēl citi ieteikumi ietverti Pacientu ombuda sagatavotajā Seniora veselības ceļvedī, ko saņem Pacientu ombuda organizēto semināru senioriem dalībnieki.