Laika ziņas
Šodien
Smidzinošs lietus
Rīgā +13 °C
Smidzinošs lietus
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Kā, nav piecīša? Nu labi, tad divi piecdesmit!

«Davai, nākamajā izkāpjam, palūram ap stūri, vai zaļie nestāv,» ir saruna, ko triju dienu laikā, galvaspilsētā braukājot ar 15. trolejbusu, nākas noklausīties ne reizi vien. 15. maršruta trolejbuss caur Maskavas forštati kursē reizi pāris minūtēs, un gludi skūti, treniņbiksēs tērpti jaunieši bieži vien to izmanto savā labā. Kontrolieru «iemīļotās» vietas vismaz Maskačkas iemītniekiem jau labi zināmas. Bezmaksas braucienam atliek vien pirms tām izkāpt un noiet vienu pieturu kājām. Pēc tam iekāpt atpakaļ.

Bezbiļetnieku vadonis

Mans mērķis ir noskaidrot, cik ilgi varu vizināties ar sabiedrisko transportu nesamaksājis, kā arī pašam uz savas ādas izbaudīt, kāda tad ir sabiedrībā gandrīz vai briesmoņu slavu iemantojušo kontrolieru attieksme pret bezbiļetniekiem. Ar mērķa pirmās daļas īstenošanu veicas pat pārāk labi - braucienu skaits jau sen mērāms desmitos, bet kontrolierus tā arī neesmu manījis.

Kad jau otro dienu no rīta līdz vakaram esmu pavadījis sabiedriskajā transportā, sāk pārņemt izmisums. Nav nemaz tik aizraujoši visu dienu klausīties citu braucēju sarunas vai spēlēties ar mobilo telefonu. Tādēļ sāku «krāpties» un meklēju veidus, kā ātrāk «uzrauties». Izrādās, kāds «apzinīgs pilsonis» arī izveidojis specializētu Twitter kontu, kurā viņš un atbalstītāji regulāri ziņo par kontroles aktivitātēm, a la - «pirms Stockmann viss tīrs, ja vien šie nesēž dziļi krūmos» vai «Uzvaras parks, kontrole autobusiem centra virzienā, bez mentiem». Kontam jau ir vairāk nekā 1000 sekotāju, tomēr tas man īsti nepalīdz. Tādēļ Rīgas satiksmes (RS) interneta mājaslapā nolūkoju, kuros maršrutos ir visvairāk pieķerto bezbiļetnieku. Izrādās - 15. trolejbusā un 6. tramvajā. Sāku biežāk braucienam izvēlēties tos.

Zaķus mīlēt, sist nedrīkst!

Izvēle attaisnojas - ceturtdienas pēcpusdienā 15. maršruta trolejbusā pirms Mazās kalna ielas pieturas beidzot iekāpj kontrole. Sniedzu kontrolierei savu «nenopīkstināto» e-talonu, tomēr, kā izrādās, velti - kontroliere to novicina gar savu uzskaites aparātiņu, tā ekrānā nomirgo kas sarkans, bet viņa mierīgi pagriežas un aiziet projām, neko man neteikdama.

Lieki teikt, ka esmu nedaudz samulsis, tādēļ Mazajā kalna ielā izkāpju un apkopoju domas. Iesēžos nākamajā trolejbusā, un, izrādās, esmu iekritis atkal. Šoreiz uz kontrolieriem, kuri nevis aptur transportu, bet pārbaudi veic, braucot kopā ar pārējiem pasažieriem. E-talonu kārtējo reizi nereģistrējis, nostājos pie durvīm un gaidu savu kārtu. Tā tomēr nepienāk, jo kontrolieris tik tālu netiek. Viņš iegrimst ilgā, bet šķietami draudzīgā diskusijā ar kādu gludi skūtu jaunieti, kurš apgalvo - man ir mēnešbiļete, tikai nez kādēļ to nevarēju piereģistrēt. Pienāk nākamā pietura, un, tā arī nevienu bezbiļetnieku sev līdzi nepaņēmuši, kontrolieri dodas prom - gan es, gan plikgalvainais jaunietis mierīgi turpinām ceļu.

Tas mani samulsina vēl vairāk, tāpēc, kad vēlāk runāju ar kādu autobusa šoferi, apjautājos, vai tā bieži gadās. Viņš atzīst - kontrolieri esot tā iebiedēti, ka baidoties bezbiļetniekam kaut pirkstu piedurt. Tiklīdz pienāk kāda sūdzība, tā no darba ārā vai vismaz piemaksa no algas nost. «Tas ir vadības uzstādījums. Zaķi tagad jūtas kā karaļi,» rezumē šoferis.

Beidzot pieķerts

Piektdienas vakarpusē braucu no Pārdaugavas uz centru. Šoreiz tiešām esmu zaķis, jo esmu aizmirsis pagarināt mēnešbiļeti. Un, protams, tagad, kad vairs apzināti necenšos iekrist, uzduros brigādei, kurai palīdz arī pašvaldības policisti. Esmu vienīgais bezbiļetnieks trolejbusā, tāpēc uzreiz nonāku kontrolieru uzmanības centrā. Var redzēt, ka RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens nav melojis, stāstīdams, ka tagad visi kontrolieri iziet apmācības darbam ar klientiem un konfliktu novēršanai. Ja fonā negrozītos policisti, sajūta būtu tāda kā veikalā pie kases.

Vienīgi, kad apjautājos, cik jāmaksā, mani sagaida nepatīkams pārsteigums. Aci nepamirkšķinot, tiek nosaukts maksimālais iespējamais sods - pieci lati. (Pieļauju, tāpēc ka kontrolieri piemaksā algai saņem 65% no iekasēto soda naudu apjoma). Aizbildinos, ka tik daudz man nav, un soda bardzība bez kādiem paskaidrojumiem pēkšņi sarūk: «Nu labi, tad divi piecdesmit!»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Rīgas satiksme (RS) ir viens no lielākajiem Rīgas pašvaldības uzņēmumiem ar apgrozījumu ap 100 miljoniem latu gadā

Elektroniskā norēķinu sistēma - e-talons - RS pilnībā ieviesta kopš 2009. gada 1. maija
No sabiedriskā transporta lietotāju skaita nekādas atlaides nepienākas tikai pusei jeb 48%. Tas gan ir pieaugums, jo iepriekšējos gados bez atlaidēm braukuši tikai 33% rīdzinieku

Tomēr 33% sabiedriskā transporta lietotāju pašlaik vispār brauc bez maksas. Šādu pasažieru skaits pēdējos gados pieaudzis. Piemēram, neilgi pirms 10. Saeimas vēlēšanām SC un LPP/LC vadītā Rīgas dome pieņēma lēmumu, ka turpmāk visi nestrādājošie pensionāri, 3. grupas redzes un dzirdes invalīdi un Černobiļas AES avārijas seku likvidētāji sabiedrisko transportu varēs lietot bez maksas

Bez maksas sabiedriskajā transportā brauc arī jaunāko klašu skolēni, bet atlaides pienākas strādājošajiem pensionāriem, skolēniem un studentiem

Sabiedrisko transportu Rīgā gada laikā izmanto vairāk nekā 100 miljoni pasažieru. Populārākie maršruti ir 3. autobuss, 6. tramvajs un 15. trolejbuss
Rīgas satiksmē patlaban strādā 141 kontrolieris jeb nedaudz vairāk par pusi no ieplānotā 250 kontrolieru štata. Kontrolieris saņem 200 latu algu un piemaksu 65% apjomā no iekasētajām soda naudām

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?