Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Kad jātiek ārā no ķibe les, priecājos: forši, forši

«Ar lellēm atvērās pavisam cita pasaule. Sapratu, cik lelle ir spēcīgs instruments!» stāsta Latvijas Leļļu teātra aktieris Miķelis Žideļūns. Viņaprāt, teātrī vissvarīgākais - lai ar izrādi kaut kas tiek pateikts. Un nav būtiski, kādā manierē - vai tas būtu dramatiskais teātris, balets vai leļļu teātris.

Sāka kustību teātrī

Miķelis vidusskolas laikā darbojies Ligitas Smildziņas amatieru teātrī un Anša Rūtentāla kustību teātrī, kur kopš dibināšanas iesaistījušies arī Miķeļa vecāki. «Mamma tomēr nevēlējās, lai dzīvi saistu ar skatuvi, drīzāk cerēja, ka apgūšu kādu praktiskāku profesiju, toties man bija radusies pārliecība, ka neko citu nedarīšu - vai nu iestāšos Kultūras akadēmijā aktieros, vai iešu dienēt armijā,» atklāj Miķelis.

1. kursā šķitis - visu zinu un varu, bet pamazām nākusi apjausma, ka līdz pilnībai vēl tālu. Studējuši Pētera Krilova vadītajā aktieru kursā, nezinot, kur pēc tam strādās. Citus gadus gan studenti uzņemti leļļinieku specialitātē. Akadēmijā apguvuši gan kultūras vēsturi, gan literatūru, gan dejas mākslu, gan mācīti paukoties. «Studēt bija ļoti interesanti. Ja arī daudzi vēlāk nestrādā aktiera profesijā, toties iegūst labu izglītību,» uzskata Miķelis.

Viņš stāsta, ka leļļu teātra būtība ir tuva kustību teātrim, jo arī te kustībām, žestiem jābūt ļoti precīziem, lai skatītājs uztvertu iecerēto vēstījumu. Lai gan iepriekš nekādas saskares ar lellēm viņam nebija, labprāt piekritis uzaicinājumam strādāt Leļļu teātrī, izmēģināt ko jaunu un sācis ar darbu iestudējumos pieaugušajiem. Dalība izrādē Kurš no mums ir sapinies?, kur galvenās lomas atveido marionetes bez sejām, Miķelim bijis liels pārbaudījums, taču veiksmīgs sākums. Aktieris salīdzina sevi ar mūziķi, kam dota iespēja sākt mācības uz labi noskaņota instrumenta.

Loma pašam, loma - lellei

Ar marionetēm Miķelis strādājis arī izrādē Karmena. Sievietes versija. «Cik sviedru neesmu izlējis, lai noturētu Hosē galvu un tā nekristu uz vienu vai otru pusi!» Miķelis teic, ka daudzos valda maldīgs priekšstats, ka leļļu teātris domāts tikai bērniem, kas tur liels - aiz širmja pakustināt lelles... Jautāts, vai aktierim nav būtiska atpazīstamība, iespēja uz skatuves atklāties, Miķelis apgalvo, ka līdz šim tas nav bijis noteicošais, bet arvien vairāk arī leļļu teātrī režisoru iecerēs aktieris kļūst par vēl vienu tēlu, kas saspēlējas ar lelli. Tas ir papildu uzdevums, jo arī lelle aktierim ir loma. Jāizdzīvo abas dzīves.

Miķelis stāsta, ka kritiskāka un tajā pašā laikā daudz atvērtāka publika ir bērni. «Ja kaut kas patīk, tas tiek emocionāli atklāts, ja kļuvis garlaicīgi, tad uzmanību nenoturēsi. Pieaugušie iemācījušies emocijas dažkārt slēpt.» Bez skatītāja aktiera darbam neesot jēgas, tāpat svarīga ir sadarbība ar režisoru. Aktieris priecājas par savu jaunāko lomu - Rumpelrūķi. Izrādi iestudējis bulgāru režisors Plamens Dipčikovs. «Tā ir spēcīga izrāde, un Rrrrumpelrrrūķis nav nekāds labais tēls,» teatrāli norūc aktieris. Ko pārdomāt lugā esot gan maziem, gan lieliem. Miķelis uzskata, ka nepareizi rīkojas tie vecāki, īpaši tēvi, kuri atved bērnu uz izrādi un paši aiziet, jo daudzas lietas bērni pēc tam vēlas izrunāt, pārspriest. To viņš secinājis no savām atvasēm.

Neredzamais grūtums

Miķelis atklāj, ka darbā nepārtraukti atgadās kas neparedzēts. Jau sākot strādāt, brīdināts, ka marionetes sapīsies vienmēr - diegi mudžināsies, trūks. «Meistarība slēpjas tajā, cik ātri un nemanāmi aktieris izkļūst no šādām situācijām. Kad aptveru, ka nāksies tikt ārā no ķibeles, pie sevis priecājos: forši, forši, jo pēc tam par paveikto ir pat lielāks gandarījums,» Miķelis saka. Vēl interesantāk, ja improvizēt gatavi arī kolēģi. Galvenais - lai neciestu izrāde. Reti bijuši melnie caurumi, kad, piemēram, aizmirstas teksts. Tādos brīžos svarīgi, vai partneri viens otru izjūt, saprotas pat nesaskatoties, un palīdz.

Aktierim jāprot daudzas lietas, jāiemācās arī dziedāt, dejot. Apgūt varot visu, katram tikai jāiegulda atšķirīgi daudz darba. Miķelis skolā atzīts par ne īpaši muzikālu, toties tagad ar domubiedriem nodibinājuši ansambli Septiņi dēli, pašmācībā viņš apgūst ukuleles jeb Havajas ģitāras spēli.

Aktiera profesija prasa ļoti daudz, jāstrādā pārsvarā tad, kad citiem brīvdienas. Sevi jādedzina, jātērē, bet jāiemācās to visu atkal atgūt. Leļļu teātra aktieriem papildus ir liela fiziska slodze rokām un mugurai, tādēļ darba mūžs ir pat īsāks nekā citiem aktieriem. «Esmu ar pēdējiem spēkiem centies noturēt runča Herkulesa galvu, jo roka nogurusi un pirksti raujas krampī, bet šo grūtumu skatītājs nedrīkst pamanīt,» atklāj mākslinieks.

Ne pārāk lielais atalgojums aktieriem liek iesaistīties arī citos projektos, bet Miķelis nepieļauj domu, ka tādēļ teātra mēģinājumu laikā būtu drudžaini jāskatās pulkstenī. Viņš vadījis TV spēli Experiments, piedalījies TV uzvedumā Likteņa līdumnieki Andreja lomā. «Svarīgi ir izrauties no sava apļa un reizēm pastrādāt kopā ar citiem aktieriem. Esmu spēlējis neatkarīgo teātru izrādēs, filmējies. Šovasar ieguvu jaunu pieredzi Aigara Graubas filmā Sapņu komanda 1935,» stāsta Miķelis.

Viņš atklāj, ka profesijā viņu saista daudzveidība - ir dienas, kad mēģinājumi notiek no rīta vai ieilgst pat līdz naktij, un ir dienas, kuras var veltīt sev. Šobrīd Miķelis nespēj iztēloties dzīvi bez sava teātra, priecājas par uzticētajām lomām. «Mani aizrauj daudzas izrādes, - Rumpelrūķis, Snaudošā pūķa pasaka, Kāzas. Aktiera profesiju neizvēlas ar domu, ka būs iespēja pelnīt. Tāpat jāapzinās, ka teātris ir ļoti dzīva māksla un akt ieris ir atkarīgs no daudziem - skatītāja, režisora.» Miķelis teic, ka ir lietas, kuras nevar iemācīties akadēmijā. Piemēram, saprast, kā spēlēt izrādi 46. reizi. Tās pašas emocijas jāizdzīvo atkal un atkal no jauna, un to apgūt palīdzot pieredze.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Izmantojot mīmiku, kustības, balsi, dažādus rekvizītus, atveido tēlus, iejūtas lomās, cenšas nodot skatītājiem un klausītājiem iecerēto vēstījumu. Lai labāk izstrādātu kādu ieceri, atklātu lomas būtību, aktieri mēģinājumos izspēlē nelielas improvizētas epizodes jeb etīdes, piedalās diskusijās ar citiem lomu tēlotājiem un režisoru, izmēģina dažādas kustības, mīmiku un runas manieres. Pirms izrādēm vai filmēšanās aktieris pats vai ar tehniskā personāla palīdzību grimējas, ģērbjas, veido frizūru.

Kur mācās
Latvijas Kultūras akadēmijas aktiermākslas kursā, pilna laika studijās iegūstot humanitāro zinātņu bakalaura grādu mākslās. Studijas ilgst četrus gadus, budžeta vietās vai par Ls 1300 gadā, taču uzņemšana nenotiek katru gadu. Aktiermākslas pamatus var apgūt arī pieaugušo neformālās izglītības kursos, piemēram, Nodibinājumā Kinoskola (viens gads, Ls 40 mēnesī), SIA Tiara-S (četri mēneši, Ls 120 mēnesī), izglītības centrā Rīgas TV un radio skola (1-2 mēneši, Ls 165 par visu kursu).

Kur strādā
Teātros, kinofilmu uzņemšanā, TV un radio uzvedumos un raidījumos, reklāmas un mūzikas klipu uzņemšanā, dažādos teātra projektos, kā vadītāji izklaides pasākumos.

Darbarīki
Galvenais instruments ir aktiera ķermenis, mīmika, balss, dvēsele. Leļļu teātrī - arī lelles. Gatavojoties iestudējumam, informācijas vākšanai un apstrādei izmanto arī datoru un internetu, periodiku, grāmatas.

Cik pelna
Sākot no Ls 360 mēnesī (pirms nodokļu nomaksas). Atalgojums atkarīgs no darba apjoma, pieredzes un profesionalitātes. Slēdzot līgumus dažādos projektos, apmaksa atšķiras.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?