Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +8 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 16. novembris
Glorija, Banga

Kad tas notiks ar mums

Jauna autora parādīšanās latviešu literatūrā vienmēr radījusi pretrunīgas izjūtas. No lasītāju puses (iekļaujot arī kritiķus kā vērīgus lasītājus) tās ir neviltotas cerības atklāt ko nebijušu, kas apgāztu līdzšinējos priekšstatus par latviešu literatūru. No autora pozīcijas raugoties, būtiska ir lasītāju un kritiķu atzinība, kas tomēr garantē arī izdevēju un fondu atbalstu. Patlaban, kad grāmatu izdošana Latvijā ir būtiski sarukusi, katra publikācija savā ziņā ir uzvara, īpaši jaunajiem autoriem.

Osvalda Zebra debijas stāstu krājums Brīvība tīklos kopumā rada patīkamu iespaidu - redzams, ka autors centies krājumu veidot kā vienotu veselumu, alūzijas uz klasiķu tekstiem liecina par lasīšanas pieredzi, izteiksme nedara kaunu stāstītāja talantam. Lai gan rakstīšanai pievērsies samērā vēlu - 2008. gadā -, pie pirmā stāstu krājuma Zebris ticis ātri - divu gadu laikā. Palīdzību jaunajam autoram snieguši virkne pazīstamu latviešu rakstnieku un redaktoru, kuriem izteikta pateicība arī grāmatas priekšvārdā. Rakstītprasmē Zebris papildinājies Latvijas Rakstnieku savienības Literārajā akadēmijā, kas izskolojusi vairākus literārajā apritē iegājušus jaunos autorus. Daļa krājumā apkopoto stāstu pirmo reizi publicēti žurnālā Karogs un portālā 1/4 Satori.

Turpat visus stāstus vieno «nozieguma un soda» motīvs, kuru Zebris mēģinājis aplūkot no vairākiem skatpunktiem, dažubrīd aizraujoties ar citu literatūras vēsturē labi pazīstamu tēmu - absurdu. Turklāt šis tiesāšanas princips stāstos parādās ne tikai kā reāla (Pieci pie tiesas) vai izdomāta (Desmit dienas) tiesa, bet arī kā autora - demiurga morāle (Dieva tiesa stāstā Brīvības tīklos, absurdā bērnu nāve stāstā Apsūdzības). Īpašas spekulācijas par ietekmēm nav jāveic; par savām autoritātēm literatūrā Zebris jau nosaucis gan Dostojevski, gan Hamsunu. Alūziju veidā lasītājiem pamanāmi arī citi - stāstā Brīvības tīklos jau personvārdu un dramatiskās situācijas izvēlē dota norāde uz Upīša Robežnieku epopeju - romānu Jauni avoti. Nosacītā vide un vispārinātie tēli stāstos Ceļā uz pilsētu un Desmit dienas atsauc atmiņā Kafkas romānos Pils un Process izmantoto vēstījuma uzbūvi. No vienas puses, apzinātā spēle ar klasiķu rakstības stiliem varētu šķist valdzinoša, ja tikai tajā nepazustu paša autora individualitāte. Pārāk vienkārši būtu to norakstīt uz postmodernisma rēķina, kura pieeja literatūrai ir sarežģītāka, nekā to izprot liela daļa jaunāko latviešu rakstnieku un kritiķu, un šobrīd jau arī pietiekami senila, lai ar to bezjēdzīgi flirtētu. Tomēr tas, ka Zebris ir centies vispārināt stāstos aplūkotās sociālās problēmas, rada simpātijas, ja atceras, ka pēdējos gados latviešu prozā aktuāla bijusi tieši subjektīvās pieredzes uztiepšana lasītājam.

Līdzīgi visai apzināti Zebris rotaļājies ar alūzijām, kas saistītas ar kristietību. Visupirms tā ir apokaliptiskā izjūta, kas atrodama jau stāsta Brīvības tīklos iekļautajā Jāņa atklāsmes grāmatas fragmentā un saglabājas līdz pat pēdējam stāstam Visskaistākais, kad lasītāja acu priekšā dzimst dēmoniska radība, kas parazitē no savu barotāju asinīm. Stāstā daudzkārt tiek piesaukts Dievs, vairāk gan kā izsauksmes vārds («Paldies Dievam!», «Ak Dievs!»), liecinot par notikušā negrozāmību. Kā vēl viens saistītājelements deviņos no vienpadsmit stāstiem izmantots Mihaela tēls. Sākotnēji personvārda atkārtošanās šķiet kā autora izvēlēta līdzekļu ekonomija vai vingrināšanās rakstīšanas procesā, taču ar laiku top skaidrs, ka Mihaelam ir dots kāds virsuzdevums. Te viņš parādās kā viens no apcietinātajiem, te - kā izmeklētājs, dīvainis, mazs zēns, iztēlots draugs vai dziednieks. Tas, ka Mihaels ir ercenģeļa reminiscence, šaubas neizraisa, taču rodas iespaids, ka autors pārlieku nodrošinājies, lai apokaliptiskās pazīmes lasītājs ne tikai pamanītu, bet arī novērtētu stāstu krājuma kontekstā.

Zebrim patīk savus varoņus sūtīt nāvē, bieži nepietiek ar vienu upuri vien, līdzi tiek parauts arī otrs, taču bojāejai bieži trūkst pamatojuma, iekšējas loģikas. Tas atsauc atmiņā jau iepriekš pieminētā Upīša rīcību - liekie tēli ātri tika novākti no ceļa, lai netraucētu paša autora iecerētajai notikumu gaitai. Iespējams, izvēlētais koncepts izdara kādu pārestību stāstu krājuma koptēlam, taču autora centība liecina par ieinteresētību lasītājam piedāvāt iespējami sakārtotāku un pārdomātāku formu. Interesanti, ka 2010. gadā prozas debitanti nav atturējušies no vēlmes pamācīt lasītāju. Acīmredzot bez audzinātāja un vaktētāja latvieši nevar iztikt, sauciet to par autoru, erceņģeli vai pašu Dievu To Kungu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?