Plašas KNAB kratīšanas ar airBaltic saistītajos uzņēmumos dienu pirms valdības sēdes nav laba zīme. Tas liecina, ka nekāds konstruktīvs lēmums par nacionālo aviokompāniju šodien, visticamāk, atkal netiks pieņemts.
Vakardienas KNAB kratīšanas ir labs iemesls Valda Dombrovska valdībai, lai nekādu lēmumu nepieņemtu. Paziņojot, ka vēl nevar pieņemt galīgo lēmumu attiecībā uz uzņēmumu, par kuru tomēr esot tik daudz neskaidrību. Un kur vēl lielāks pierādījums neskaidrībām kā KNAB kratīšanas.
Diemžēl katra valdības vilcināšanās var izrādīties liktenīga airBaltic, bet Dombrovska deklarācijas nav lēmumi. Kā labā iznīcina Latvijas uzņēmumu - tāds diemžēl ir jautājums šodien.
Mums ir vajadzīga Latvijas nacionālā aviokompānija ar garantētu mājvietu Rīgā. Ārvalstu lidsabiedrībām mēs vienmēr būsim tikai viens posms ķēdē. Mūsu interesēs ir saglabāt tādu nacionālo aviokompāniju, ar kuras palīdzību pa tiešo no Rīgas var nokļūt 80 pasaules pilsētās. Mūsu interesēs ir darba vietas, ko dod aviācijas nozare, nauda, ko ārvalstu tūristi atstāj, viesojoties Latvijā.
Mūsu interesēs nav slēgt airBaltic. Tā nav piparbodīte - viena aizveras, otra jau vietā. Lietuvas piemērs rāda, cik nepatīkama var būt nacionālās aviokompānijas zaudēšana. Pēc flyLAL likvidēšanas Viļņa tā arī nav spējusi saviem pasažieriem atjaunot pilnvērtīgu lidojumu tīklu. Lietuviešiem, lai lidotu, bieži vien četras stundas ar auto vēl jābrauc uz Rīgu vai sešas stundas uz tālāko Varšavu. Acīmredzot tikai tad, kad zaudēsim airBaltic, sapratīsim, cik laba reiz bija satiksme no Rīgas.
Tātad - kā labā ir vilcināšanās? Mēs tikai varam zīlēt par pagrīdes biznesa interešu lobismu, ko kāds kāda labā varētu veikt airBaltic sakarā. Bet nevajag zīlēt. Somu Finnair un Flybe Nordics, tāpat skandināvu SAS pavisam atklāti paredz agresīvu politiku Baltijas valstīs.
Vēl nesen mūsu veiksmes stāsts airBaltic konkurēja ar Finnair Somijas tirgū. Vēl nesen airBaltic plānoja iegādāties otru lielāko Somijas aviokompāniju. Tagad somiem ir iespēja gūt izšķirošo uzvaru reģionā. Pasaules krīze traumēja visus, izdzīvo tie, kuriem ir aizmugure. Latviešiem tādas nav un tādu pat neparedz ideoloģija, kas ir izplatīta Latvijas valdībā.
Latvijas uzņēmumiem nav aizmugures. Somus un zviedrus - bankas, aviokompānijas, uzņēmumus - viņu valdības krīzes gadījumā aizstāv kā mūris. Latvijas valdība savu aviokompāniju vēl pagrūž bezdibenī. Vai privātais akcionārs kaut kur nav kļūdījies? Ļoti iespējams, ka ir. Tāpēc jau Bertolts Fliks ir amata zaudēšanas priekšā. Jāglābj kompānija, kas nepieder tikai Flikam, bet lielākoties valstij, un tad jāmeklē vainīgie. Vainīgo meklēšanai laika pietiks, bet uzņēmums var apstāties šodien.