Es ceru, ka šis bija viens no faktoriem, kas ļāva man virzīties uz priekšu. No darba nekad neesmu baidījies.» Jāņa pirmais darbs bija reģistrēt pasažierus lidojumiem lidostā Rīga, bet sešu gadu laikā viņš kļuvis par biznesa attīstības vadītāju starptautiskajā uzņēmumā Havas Europe, kas gan lidostā Rīga, gan sešās lidostās Vācijā dažādām aviokompānijām sniedz virszemes pakalpojumus - sākot no pasažieru servisa, beidzot ar darbiem uz rampas, pie bagāžas un kravu apstrādes, lidlaukā un pie lidmašīnu tehniskās apkalpošanas, līdz pat brīdim, kad tās paceļas gaisā.
Negribējās kā standartā
Jānim ir laba izglītība. Pēc Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas viņš, lielā mērā arī klasesbiedru iespaidā, kas meklēja iespējas studēt ārzemēs, iesniedza dokumentus vairākās Lielbritānijas augstskolās un tika uzņemts Bredfordas Universitātē. «Pašam arī gribējās nedarīt kā standartā - studēt Latvijā -, bet gan paskatīties, kā māca Eiropā. Tobrīd mani īsti neuzrunāja neviena studiju programma Latvijā, varbūt arī pašam nebija 100% pārliecības, ko īsti vēlos. Bredfordā izvēlējos programmu, kas likās tuvāka sirdij un kur varēja iegūt paralēli divus bakalaura diplomus - biznesa administrācijā un jurisprudencē. Ideāla iespēja!»
Studiju process paplašināja skatu uz pasauli, tomēr pilnīgu skaidrību par karjeras tālāko virzienu neradīja. Vienubrīd puisis domājis par jurista darbu, taču tad iedeva aviācijas nozarei mazo pirkstiņu un tur arī palika. 2. kursa vasaras brīvlaikā Jānis atrada pasažieru servisa aģenta darbu lidostā Rīga. «Tas ir cilvēks, ko lidostā ieraugāt pirmo, reģistrējoties lidojumam,» viņš paskaidro. Darbs patika, un to varēja savienot ar pēdējo studiju gadu Lielbritānijā. Viegli nebija, taču, izmantojot lidostas darbinieku aviobiļešu atlaides, Jānis uz augstskolu varēja izbraukāt un visu paspēt, kaut paralēli darbam un studijām aktīvi darbojās vēl arī lidostas darbinieku arodbiedrībā.
Jo grūtāk, jo interesantāk
Kad 2009. gadā tika izveidota kompānija Havas Europe, Jānis pieteicās uz vakanci tajā un kļuva par pasažieru servisa maiņas vecāko. «Uzraudzīju, lai dienas darbs pasažieru terminālī notiek tā, kā tam jānotiek. Lai nav rindu, lai uz nākamo dienu ir pietiekami darbinieku. Risināju arī problēmsituācijas ar pasažieriem,» Jānis stāsta. Pēc dažiem mēnešiem viņš kļuva jau par visa uzņēmuma maiņas vadītāju - tas bija darbs ne vairs vienā konkrētā terminālī, bet pie plānošanas un operatīvās vadības sistēmām gan pasažieru, gan lidmašīnu apkalpošanas pusē. «Tas īstenībā man bija pašmērķis - pēc iespējas straujāk virzīties pa karjeras kāpnēm un sākt vadīt padotos, just, ka spēju ietekmēt organizācijas rezultātus. Jau pirmajā darba intervijā teicu, ka trijos gados vēlētos kļūt par kādas nodaļas vadītāju,» Jānis atklāj.
Pierādīt šo savu potenciālu Jānim izdevās, piesakoties un kļūstot par Havas Europe resursu plānošanas vadītāju. Šī pozīcija tika izveidota brīdī, kad uzņēmums papildus jau esošajai pasažieru apkalpošanai lidostā grasījās uzsākt pilna virszemes pakalpojumu klāsta nodrošināšanu. «Šis laiks man asociējas ar līdz šim lielāko izaicinājumu,» Jānis saka. Kompānijas darbinieku skaits izauga no apmēram 100 līdz 350, un dažu mēnešu laikā bija jāievieš efektīva resursu plānošanas sistēma, kas palīdzētu gan virzīties uz ilgtermiņa un ikmēneša mērķiem, gan vadīt katras dienas operatīvo darbu lidostā - tā, ka ikviens darbinieks uzdevumus vai izmaiņas tajos saņem savos plaukstdatoros. «Programmas izstrādātāji sākumā pateica, ka to nav iespējams dabūt gatavu tik īsā laikā. Bet mēs viņus dzinām uz priekšu, ieteicām, ko un kā var darīt raitāk, ekonomiskāk,» Jānis stāsta un lepojas, ka noteiktajā termiņā viss bija gatavs, lai gan ne bez virsstundām. «Jo lietas ir teorētiski grūtākas, jo patīkamāk pie tām strādāt - ir interesantāk, gandarījums arī ir lielāks.»
Beidzot ir ideāli!
Līdz ar jauno sistēmu Jāņa pienākumos resursu plānošanai dabiski nāca klāt arī IT vadība. Bet, kad šajās jomās procesi iegāja pašpietiekamības sliedēs, viņš sāka lūkot pēc kaut kā jauna un konkursa kārtībā kļuva par Havas Europe biznesa attīstības vadītāju, tiekot pie kompānijas virzīšanas uz ilgtermiņa mērķiem. «Šī ir tā pozīcija, kur es tik tiešām jūtu, ka man 100% patīk tas, ko daru. Man nav bijis darba, kas man nepatiktu, bet vienmēr ir bijusi vēlme pēc vēl kaut kā vairāk. Bija labi, bet ne ideāli,» Jānis salīdzina. Tagad viņa uzdevumos ietilpst kompānijas gada budžeta veidošana, sekošana līdzi tirgum, jaunu klientu piesaiste, tajā skaitā ārzemēs, dalība semināros, konferencēs. Jānis teic, ka aviācijā nepārtraukti jāizglītojas un nozare šādas iespējas pati arī piedāvā, tāpēc paralēli MBA studijām Biznesa augstskolā Turība viņš šogad ieguvis arī IATA (International Air Transport Association jeb Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas) virszemes operāciju vadītāja diplomu un sācis mācības šajā pašā jomā Hārvardas Biznesa skolā.
Jānim ir svarīgi pilnveidoties, un, tā kā Havas Europe aug un attīstās, viņš paredz, ka pašreizējā amatā varētu strādāt vēl krietnu laiku. «Jo ne jau pozīcijas nosaukums nosaka to, kāds ir darbs un cik vari būt ar to apmierināts. Ceru, ka mans amats līdz ar uzņēmuma izaugsmi kļūs arvien ietilpīgāks.» Raugoties uz to, cik straujos tempos pasaulē vēršas plašumā visa aviācijas nozare un cik tai vēl ir milzīgs potenciāls, Jānis pieļauj, ka arī viņa karjerai šajā jomā ir vēl daudz iespēju. Tās te radušās pat viņa hobijiem - Jānis un kolēģi izveidojuši Havas Europe riteņbraukšanas komandu, ar ko piedalās sacensībās.