Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Kārtīgs tilts vai šaura taciņa?

Skolu un augstskolu sadarbība notiek daudz un dažādos virzienos, tomēr Skolas Diena nolēma palūkot tuvāk, kā tā norisinās jautājumos, kas vairāk saistās tieši ar ikdienas mācību darbu ar skolēniem. Iztēlē uzbūrām ideālu ainiņu, kā skolēniem notiek stundas augstskolu laboratorijās, kā uz skolām dodas augstskolu mācībspēki, kas lasa vieslekcijas utt. Jāsaka, ka realitāte ir līdzīga šai iztēles ainiņai. Atšķirība ir vērienā, kāds tas varētu būt un kāds ir patlaban.

Prasās lielāku vērienu

Latvijas Universitātē (LU) stāsta, ka sadarbība ar skolām ir ļoti daudzpusīga un aktīva un tai rodas aizvien jaunas formas. Piemēram, LU Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrs sadarbībā ar VISC izveidojis Inovatīvās pieredzes skolu tīklu, kura ietvaros notiek skolotāju profesionālās pilnveides formu aprobācija. Šāda skolu sadarbības forma ir jaunums visā pasaulē. Tāpat tiek īstenots milzīgs projekts saistībā ar iekļaujošo izglītību un sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalstīšanu - tajā iesaistījušās 25 Latvijas skolas, un darbs notiek gan lasītprasmes, gan karjeras attīstības, gan sociāli emocionālās audzināšanas u. c. kontekstos.

Arī Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) rektors akadēmiķis Leonīds Ribickis teic, ka sadarbība starp skolu un augstskolu notiek, tā ir nepieciešama, jo eksaktajās jomās jo īpaši jāstāsta, kādas un kāda līmeņa zināšanas tiek sagaidītas no jauniešiem pirmajā kursā, taču prasās, lai šie kontakti būtu vērienīgāki. «Arī IZM to vajadzētu atbalstīt, arī ar politiskiem instrumentiem motivēt skolas un augstskolas sadarboties,» saka L. Ribickis. Viņaprāt, skolām un augstskolām kopīgi aktīvāk jāstrādā pie tā, lai vairāk jauniešu būtu gatavi iet pa eksakto zinātņu ceļu. «Agrāk vairākas vidusskolas darbojās mūsu paspārnē, bet tad tās atdalīja un pārveidoja par profesionālās kompetences centriem. Tas nebija pareizi. Pienācis laiks vidusskolu specializācijai, sevišķi eksaktajās jomās,» saka RTU rektors.

Jāmeklē iespēja samaksāt

Augstskolu rīkotie pasākumi - gan konkrēti skolēniem, gan, piemēram, zinātni popularizējošie - ir lieliski iekļaujami skolu dienas kārtībā, norāda Maruta Kusiņa, Latvijas Bioloģijas skolotāju asociācijas vadītāja un bioloģijas skolotāja Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā. «Es ikgadējo Zinātnieku nakti lieku skolēniem kā obligāto mājasdarbu,» viņa teic un vērtē skolu un augstskolu sadarbību, «liela pamata sūdzēties, ka sadarbība ir slikta, nav. Varbūt vienīgi derētu to padarīt mērķtiecīgāku, plānveidīgāku. Ja būtu sakārtotāka sistēma kopumā un būtu iespējas to finansēt, sadarbība būtu plašāka.» Pedagoģe norāda, ka šobrīd augstskolās vairāk sanāk pabūt skolēniem, kam ir dziļāka interese par attiecīgo jomu, taču skolu iespējas apmeklēt augstskolu regulāri un veselām klasēm atvieglotu gatavs saraksts ar to, ko skolām piedāvā augstskola. Tāpat aizķeršanās ir tā, ka augstskolu mācībspēki par darbošanos ar skolēniem, arī viņu ZPD vadīšanu un konsultēšanu, nesaņem atalgojumu. «Bet godalgas ZPD konkursos vairāk iegūst skolēni, kas darbus izstrādājuši ārpus skolas, zinātniskajās iestādēs, laboratorijās.»

Rīgas skolām vieglāk

Arī Rīgas Juglas vidusskolas direktore Aija Melle norāda - sadarbība notiek pārsvarā atsevišķu projektu un individuālu iniciatīvu līmenī, taču to vajadzētu pārvērst par izstrādātāku sistēmu. Ar katru augstskolu sadarbība atšķiras, bet visraitāk tā vedas, ja ir kontakts ar skolas absolventiem. «Par sadarbību vajadzīgas konstruktīvas sarunas, citu šķēršļu nav. Finansiāli tas neprasa lielus līdzekļus.» A. Melle arī uzsver, ka jādomā, kā ar skolu un augstskolu dalību attīstīt talantīgos jauniešus. «Domāju, šajā ziņā priekšmetu olimpiādes ir savu laiku nodzīvojušas. Augstskolas varētu plašāk atvērt durvis skolēniem. Piemēram, kā Tartu Universitātē - reizi nedēļā noteikt laiku, kad viņi var piekļūt laboratorijām u. tml.»

A. Melle neslēpj - sadarbībā ar augstskolām Rīgas skolām ir priekšrocības, jo nav attāluma barjeras. To apliecina arī Sabiles vidusskolas direktore Ilze Bērziņa. Skola ir neliela, tālu no Rīgas, tāpēc augstskolas brauc ciemos reti, arī skolēnu iespējas doties uz kādām nodarbībām augstskolā atkarīgas no ceļa izdevumiem. «Viss apstājas pie finansēm. Esam startējuši ar projektiem, lai šādām iespējām iegūtu ES naudu, bet kaut kā nav veicies,» direktore stāsta, bet piekrīt arī, ka ļoti noderētu plašāka informācija par to, kādas iespējas skolēniem un skolām augstskolas ir gatavas piedāvāt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Augstskolu vizītes skolās

Augstskolas:
Augstskolu vizītes skolās, kur skolēniem stāsta par studiju iespējām augstskolā (un varbūt par kādu ar mācību vielu saistītu tēmu, ja skola par to izrāda interesi), ir visai izplatīta lieta. LU pērn šādi pabijusi aptuveni 50 skolās, bet teic, ka vairāk ir ieinteresēta apvienotajos skolu pasākumos pilsētu vai reģionālā līmenī. Pērn arī pašā LU viesojušās 20 skolas, notiek arī citi uz studiju un karjeras izvēli orientēti pasākumi. RTU rektors L. Ribickis norāda, ka aģitācijā agresīvākas ir privātās augstskolas, - dažām reģionu vidusskolās ir savi infocentri, un, iespējams, tās arī piemaksā atsevišķiem skolotājiem par pareklamēšanu.

Vidusskolas:
Skolas teic, ka augstskolu informatīvās vizītes notiek, taču to nav uzmācīgi daudz un tās nenotiek sistemātiski. «Ar reklāmas materiāliem gan esam pārpildīti,» saka
A. Melle. Tomēr - jo skola tālāk no Rīgas vai reģionu centriem, jo viesošanās retāka. Piemēram, nelielajā Sabiles vidusskolā tradicionāli ik gadu ciemojas LLU, citi - vien paretam.

Mācībspēku dialogs

Augstskolas:
Augstskolas mēdz sūtīt skolām pateicības par uzņemtajiem skolu beidzējiem un viņu labo sagatavotību, tomēr parādās arī domstarpības - augstskolas teic, ka skolas jauniešus pienācīgi nesagatavo, skolas atbild, ka augstskolas neinformē, ko no skolām sagaida. Lai būtu dialogs, LU tapis Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centrs, kas cita starpā palīdz skolotājiem mācīt mūsdienīgi un skolās novēro un analizē stundas. RTU Materiālzinātnes un ķīmijas fakultāte ķīmijas skolotājiem rīko seminārus, mācības, diskusijas. Arī citas RTU fakultātes cenšas veidot šādu dialogu, taču tas nav tik ciešs, jo tām nav šādu «tiešo» priekšmetu skolotāju.

Vidusskolas:
Skolotāji dialogu jūt skolotāju kursos, konferencēs, augstskolu pārstāvji arī viesojas skolotāju asociācijās. Rīgas Juglas vidusskolā kopā ar LU tiek īstenots projekts par starpdisciplināru mācīšanos, bet ar RPIVA - par skolēniem ar mācību grūtībām. «Tie gan ir atsevišķi projekti, ne sistēma,» tā
A. Melle.

Augstskolu pasniedzēju vieslekcijas skolās

Augstskolas:
Pie pedagogiem augstskolu pasniedzēji braukuši biežāk, bet pie skolēniem - stipri retāk. Pārsvarā skolas nolasīt vieslekciju aicina savus bijušos absolventus (arī RTU rektors saņēmis šādus uzaicinājumus), bet cik tā ir zināšanu papildināšana kādā priekšmetā - tas paliek skolas un paša lektora ziņā.

Vidusskolas:
Augstskolu pasniedzēju uzaicināšana uz vieslekcijām pamatā ir skolas vadības iniciatīva. «Paši meklējam un uzrunājam vieslektorus atkarībā no savām vajadzībām un vēlmēm. Augstskolas šajā ziņā neko īpaši nepiedāvā, kaut varbūt varētu,» stāsta A. Melle. Biežāk gan skolās šādi viesojas vecāko kursu studenti. Savukārt lauku skolās uzaicināt vieslektorus ir arī finanšu jautājums, tāpēc tas notiek tikai atsevišķu projektu ietvaros, norāda Sabiles vidusskolas direktore Ilze Bērziņa.

Jauno speciālistu skolas augstskolās

Augstskolas:
Dažās augstskolās notiek nodarbību cikli skolēniem, kur viņi var padziļināti izglītoties kādā jomā, arī saņemt zināmas priekšrocības, ja vēlāk izlemj studēt attiecīgajā vietā. Daugavpils Universitātē pēc šāda principa darbojas Zinātnes skola, LU - Jauno fiziķu skola, Jauno mediķu skola u. c., un dalībnieku skaits ik gadu augot. «Arī mēs plānojam šajā virzienā aktivizēties,» saka RTU rektors L. Ribickis. Patlaban augstskola skolēniem rīko Tehniskās jaunrades dienas (arī reģionos), divās fakultātēs darbojas skolēniem atvērtas laboratorijas.

Vidusskolas:
Skolās stāsta, ka skolēni iespējas darboties «jauno speciālistu skolās» meklē un īsteno paši. Skolas neiesaistās, taču atbalsta. «Mūsu skolā ir prasība, ka 10.-11. klašu skolēni vai nu taisa ZPD, vai divus gadus iet uz kādas šādas skolas nodarbībām,» stāsta M. Kusiņa. Arī Sabiles skolēni centušies šādās nodarbībās piedalīties, taču viņiem izbraukāšana uz Rīgu ir par dārgu.

Stundas skolēniem augstskolā

Augstskolas:
Mācībstundas, kas skolēniem notiek augstskolā, ir atsevišķi gadījumi, bet ne plaša prakse. RTU pirms dažiem gadiem bijis projekts, kad vairāku skolu skolēni kopā ar studentiem veidojuši ZPD un kopā arī apmeklējuši dažas lekcijas. Augstskolas pauž gatavību darīt ko vairāk, taču tad jārēķinās, piemēram, ar stundu un lekciju sarakstu salāgošanu. «Skolēni var arī nākt uz mūsu lekcijām kā klausītāji,» saka L. Ribickis.

Vidusskolas:
Ja kāda stunda augstskolā arī notiek, tad tikai tad, ja skolotājs pats visu sarunā, saka A. Melle un ierosina: «Augstskolās varētu būt līdzīgi izstrādāts mācībstundu programmas piedāvājums skolām kā muzejos.» M. Kusiņa teic, ka stundas augstskolā notiek biežāk nekā pasniedzēju vai studentu vieslekcijas skolā. «Piesakāmies un aizejam noklausīties kādu tēmu, pastrādāt laboratorijā, apskatīt kādu ierīci utt. Galvenokārt šī sadarbība notiek ar gados jauniem augstskolas zinātniekiem. LU Bioloģijas fakultāte, piemēram, ir atsaucīga.»

Augstskola palīdz skolēnu ZPD

Augstskolas:
«Neviens mācībspēks neiebilstu kļūt par skolēnu zinātniski pētniecisko darbu ekspertu, vadītāju vai ļaut skolēniem ko pētīt mūsu laboratorijās, bet ir jāvienojas par laikiem, laboratorijas pieejamību, skolēni arī jāinstruē par drošību, lai nav negadījumu. Plus arī būtu labi, ja par to pasniedzējam būtu kāds atalgojums,» vērtē L. Ribickis. RTU tas jau noticis kāda projekta ietvaros, un tad paredzētais atalgojums bijis labs motivators, lai sadarbība būtu pamatīgāka.

Vidusskolas:
Augstskolu dalība skolēnu ZPD tapšanā notiek, taču individuālu kontaktu līmenī - ja skolēns pats vai ar skolotāja palīdzību atrod augstskolas pasniedzēju, kas uz tīra entuziasma pamata un bez atalgojuma gatavs iesaistīties ZPD veidošanā vai ielaist skolnieku augstskolas laboratorijā kaut ko papētīt. Kā uzsver A. Melle, arī šeit sadarbība varētu notikt sistemātiskāk - arī tāpēc, ka augstskolām ir plašākas tehniskās iespējas nekā skolām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?