Pretstati
Augstās, akadēmiskās koru kultūras līmenis šī vārda klasiskajā izpratnē ziņkārīgam cilvēkam šoreiz nav galvenā prioritāte. Jāizmanto retā vai pat unikālā izdevība pavērot koru sacensības un uzvarētāju koncertpriekšnesumus tādās aizraujošās kategorijās kā skatuviskā tautas mūzika, popmūzikas/šovu kori, spiričueli, gospeļi, barbershop kvarteti vai barbershop kori, džezs, populārā kora mūzika. 29 kategoriju saraksts ir niansēts. Piemēram, sakrālā mūzika a cappella stingri nošķirta no sakrālās mūzikas ar pavadījumu vai garīga satura mūzikas.
Ziņkārība bija mans ceļvedis, svētdien dodoties uz vienu no diviem čempionu koncertiem, kuros uzstājās nule titulētie uzvarētāji. Čempionu grupa ir augstākā līga, tajā sacenšas kori, kuri jau plūkuši laurus citos starptautiskos konkursos. Patīkami, ka laureātu vidū ir daudz latviešu koru, tostarp RTU vīru koris Gaudeamus un Emiļa Melngaiļa Liepājas mūzikas vidusskolas meiteņu koris, kuri svētdien uzstājās čempionu koncertā Kongresu namā. Bet turpat blakus - brīnišķīgs Sverdlovskas bērnu filharmonijas zēnu koris, kurš dzimtajā repertuārā apbūra ar dzīvīgu un augstu vokālo standartu, ar izteiksmīgu un precīzu intonāciju, ar dzidriem soprāniem un gaumīgu teatralizāciju. Pilnīgs pretstats ir Pretorijas Universitātes koris no Dienvidāfrikas, kurš sulīgi nodzied spiričuelu. Savukārt Nankajas Universitātes studentu koris no Ķīnas, uzvarētājs skatuviskās tautas mūzikas konkursā, krāšņi nacionālos tērpos izspēlē kareivīgu nenotikušu precību ainu Ardievu, mana konkubīne!. Šķiet, ka līgavai līgavainis nepatīk, tāpēc viņa un viņas pavadones ķeras pie zobeniem. Līgavas virtuozā žonglēšana ar diviem zobeniem ļauj pilnīgi nemaz nebēdāt par vokālā baudījuma trūkumu.
Himna Queen stilistikā
Neviens no Latvijā demonstrētajiem televīzijas Koru karu šoviem nestāv līdzās dinamiskajai horeogrāfijai un asprātīgi veidotajiem tērpiem, ar kuriem līdztekus kora un solistu vokālajai atdevei publiku acumirklī uzkarsēja Kearsney koledžas koris no Dienvidāfrikas, popmūzikas šovu koru sacensības līderis. Vispirms - atveidojot Bastīlijas sturmēšanu, pēc tam - īstā popmūzikas hitā Runaway Baby. Pēc tam kad lielākā pasaules kopkora mēģinājumu Mežaparka Lielajā estrādē iztraucēja spējš vasaras negaiss, gaidītais Lielkoncerts īstenojās ne tik kuplā 15 000 dziedātāju starptautiskā buķetē, kā bija cerēts. Tautu sanākšanas gaitā uz koncerta otro daļu Dziesma pasaulei bija dīvaini klausīties daudzo valstu koru aicinājumus un pieteikumus, taču realitātē ieraudzīt tikai dažus drosmīgākos no plānotajiem 5000 ciemiņiem. Izpalika arī ekspresīvā Yamato drummers no Japānas, kuru iespaidīgo dažāda lieluma bungu rībināšanu un neatvairāmo iedarbību uz publiku personiski pieredzēju pirmajā Zvaigžņu koncertā Arēnā Rīga. Toties bija interesanti vērot pārsteidzošos eksotisko koru solo priekšnesumus - Kearsney koledžas oranžzābakoto vīru šovu un krāsaini tetovēto Indonēzijas Iyanoko Patea Choir.
Desmit tūkstoši Latvijas koru dziedātāju, protams, palika savās vietās un koncerta pirmajā daļā (Dziesma Latvijai) virsdiriģentu Kaspara Ādamsona, Mārtiņa Klišāna, Andra Veismaņa, Airas Birziņas, Edgara Račevska, Jāņa Zirņa, Māra Sirmā un Inta Teterovska vadībā demonstrēja starptautiskajai publikai latviešu Dziesmu svētku repertuāra un gaisotnes koncentrātu - no latviešu tautas dziesmām līdz Jāzepa Vītola Gaismas pilij un Raimonda Paula Manai dzimtenei, ar pašu Maestro pie klavierēm. Savukārt koncerta otrajā daļā tie jau pārauga Baltijas Dziesmu svētkos ar Hirvo Survu un Vītautu Miškini virsdiriģentu tribīnē un tālāk - jau pasaules elpā, kurā izskanēja gan Mārtiņa Brauna Saule. Pērkons. Daugava (virsdiriģents Romāns Vanags), gan Džuzepes Verdi Vergu koris no operas Nabuko (virsdiriģents Mārtiņš Ozoliņš). Tomēr visinteresantākais bija brīdis, kad virsdiriģenta tribīnē kāpa viesi. Zviedru diriģents Freds Šēbergs, kurš daudzus gadus vadījis Pasaules jauniešu kori, ar atbilstoši plašu žestu novadīja Edvarda Elgara Land of Hope and Glory, koordinējot kopkora un pūtēju orķestra Rīga muzicēšanu. Savukārt pasaulē atzītais gospeļmūzikas eksperts Andrē Tomass, kurš dzimtajā ASV, Floridā vada kori ar 250 dziedātājiem, kopā ar solistu Valtu Vitmenu vadīja neaizmirstami pacilājošu gospeļa Happy Day atskaņojumu. Ērikam Ešenvaldam izdevies radīt lielisku melodisku 8. Pasaules koru olimpiādes himnu - My song, kas vainagoja vakaru Romāna Vanaga vadībā un ar Intara Busuļa solo. Tā neatpaliek no labākajiem mūziklu paraugiem un vērienīgumā sasaucas ar grupas Queen mūzikas stilistiku.