Apliet drauga baklažānus
Pirmās sociālās spēles internetā parādījušās pirms vairāk nekā diviem gadiem. Tās mērķē uz cilvēkiem, kas grib atslēgties uz brīdi, nevis dragāt visu diennakti, un tās piedāvā draugu kontekstu (izrādās, tavus baklažānus pa nakti aplaistījusi draudzene Olga, kurai arī ir ferma patlaban pasaulē populārākajā sociālajā spēlē Farmville). Un atšķirībā no prasmju spēlēm (piemēram, zolītes) sociālās spēles attīstījušās rokrokā ar sociālajiem tīkliem. Vislielākais bums sākās, kad sociālo tīklu līderis facebook.com tapa atvērts un pateica - mēs nespējam ražot tik daudz jaunu sociālo aplikāciju, lūk, jums platforma, kur tās radīt pašiem. Tieši sociālās spēles ir populārākās no šīm aplikācijām, tādēļ tās sadzimušas neticamos apmēros. Neviens neņemas lēst, cik daudz cilvēku rosās ap to programmēšanu Latvijā, tomēr šogad arī draugiem.lv, atvēra savu platformu, kur izpausties. Rosīgo netrūkstot, tomēr «varētu būt vairāk un kvalitatīvāk,» rezumē SIA Draugiem radošais direktors Guntars Meluškāns. Viņš gan tic, ka «kaut kur birojos un dzīvoklīšos sēž un ražo aplikācijas, kuras vēl nav nākušas gaismā», jo Latvijā esot simtiem cilvēku un kompāniju, kas «ņemas ap dažādu interneta projektu izstrādi un paralēli pievēršas arī aplikācijām». Esot gan frīki, gan uz biznesu orientētie, tomēr daudzi vēl nav apjautuši šīs platformas iespējas. «Ja kāds vēlas bīdīt savu interneta biznesiņu, uztaisa kaut ko un ieliek interneta vidē kā tādā, viņam ir grūti sasniegt auditoriju. Tikmēr draugiem.lv auditorija ir jau gatava,» raksturo G.Meluškāns.
Iekārojamā drazu kaste
Kamēr vietējie interneta darboņi ražo spēles draugiem.lv, pati SIA Draugiem neizslēdz iespēju, ka varētu uzražot kaut ko pasaules lielākajai sociālo aplikāciju vietnei facebook.com. Veiksmes stāstu no Latvijas tur pagaidām nav, kas izskaidrojams ar nežēlīgo konkurenci, jo facebook.com ir pārblīvēts ar neskaitāmiem ražojumiem un patlaban līdzinoties «īstai drazu kastei», tomēr vilina ar peļņas iespējām, vērtē G.Meluškāns. Farmville piemērs rāda, ka pavisam vienkāršai sava dārziņa iekopšanai patlaban pasaulē nododas vairāk nekā 72 miljoni cilvēku. Latvijas censoņiem līdz šim nav izdevies koši iziet ārpus valsts robežām. Nozarē faktiski par vienīgo uzskatāma Maksima Berjozas Mafiozi, kas Krievijā tika pie miljona auditorijas. Maksimam pašam tas ir bijis labs atspēriens, bet miljonu gan nav atnesis.
Šajā biznesā jāsamierinās, ka lielākā daļa spēlētāju nemaksā neko. Ienākumus veido tā nelielā daļa, kas veic mikromaksājumus par dažādiem pakalpojumiem. Miljonu šajā biznesā vieglāk pelnīt ASV, kur jau noslīpēta sistēma, kā spēļu veidotāji piesaista investīcijas. Taču tur atkal sāpīgākais jautājums ir iespraukšanās tirgū nenormālas konkurences apstākļos. Par vienu gan apzinātie nozares cilvēki ir vienisprātis - ar lietotāju viss ir skaidrs, no vajadzības atklikšķināties ļaudis netiks vaļā. Spēlēs tie, kas gribēs atslēgties, un tie, kam dzīvē ir kādi nerealizēti sapņi.