Runā, ka Somijā kompaktklases modelim nav izredžu ieņemt pamanāmu tirgus daļu, ja tā virsbūvju klāstā nav universāļa. Vācijā ir modeļi, no kuru noieta 70% veido ietilpīgas kombi versijas. Latvijā tik kvēla aizraušanās ar «vagoniem» nav novērota, tomēr tautā dēvētās «kūtiņas» ir cieņā, sākot ar lietotu Škoda Fabia Combi un beidzot ar visu vecumu «pasātiem». Jaunpienākušo universāļu klāsts šogad bijis pietiekami iespaidīgs. Volkswagen Golf Variant pat pamanījās iekļūt Latvijas Gada auto finālistos. Dažiem žūrijas biedriem auto tā iepatikās, ka sevišķi bezatbildīgie bija gatavi nobalsot, ka par Gada auto divus gadus pēc kārtas kļūst viens un tas pats modelis. Par laimi, tā nenotika, tomēr automašīnas pārliecinošā uzbūve, gaitas īpašības un iekārtojums liek palūkoties apkārt - vai tiešām konkurentiem nekas nav sakāms?
Konkurenti nesnauž
Kā izrādās, ir gan. Volkswagen sīvākais konkurents Toyota novērtējis universāļa lomu Eiropā, tāpēc jaunais Auris tiek ražots arī kā Touring Sports. Šis vārdu salikums parasti nesola neko labu bagāžnieka ietilpībai, kas tiek upurēta dizainam.
Sākumā tā arī izskatās, jo Auris universāļa aizmugure ir traki slīpa, turklāt izpušķota platām lampām kā veco laiku kadiljaks. Nekādas līdzības ar veco un «pareizo» Corolla universāli. Taču, papētot tuvāk, noskaidrojas, ka Touring Sports izmantota tā pati dizaina viltība, kas jaunajā RAV4, un ar bagāžnieka ietilpību viss kārtībā. Kravas telpas garums atkarībā no sēdekļu locīšanas variē no metra līdz 1,8 metriem. Var nolocīt arī priekšējā sēdekļa atzveltni, tā rezultātā automašīnā pat izdevās pārvest nelielu dīvānu, protams, izjauktā veidā. Ja kādu interesē ietilpība litros, tā ir starp 630 un 1660 litriem.
Jā, Toyota Auris Touring Sports, par spīti tortes ārienei, ir viens no ietilpīgākajiem kompaktklases universāļiem. Vēl apjomīgāks solās būt Honda Civic «vagons», taču tur rekordapjoms panākts ar - vārda tiešā nozīmē - pagrīdes metodēm - padziļinājumu bagāžnieka grīdā.
Dzinējos piekāpjas
Tehniski Auris ir vienkāršs auto, toties to vienīgo var nopirkt kā hibrīdu. Tas maksā vismaz 17 110 latu, par kuriem gandrīz iznāk Golf Variant ar dīzeli un visiem velkošajiem riteņiem. 4Motion opcija ir tik reti pieprasīta, ka uz laiku bija pazudusi no Latvijas piedāvājuma, taču nu atgriezusies. Tāpat kā agrāk, pilnpiedziņas modeli var iegādāties tikai ar manuālo pārnesumkārbu un atšķirībā no agrākajiem modeļiem tikai ar 1,6 litru TDI dzinēju. Šādi komplektēts Golf Variant ir visai savdabīgs un diezgan dārgs automobilis, taču ar nelielu elektronikas palīdzību spēj uzbraukt un izbraukt tur, kur priekšpiedziņas auto padodas. Tā kā Golf un Auris ir gandrīz vienāda garuma riteņu bāze, nav brīnums, ka arī bagāžnieka ietilpība spēlē vienā līgā. Vācieša 605-1620 litru tikai nedaudz piekāpjas japānim.
Ņemot vērā Golf Variant ārējos izmērus, kas nu jau līdzinās pāris paaudžu vecam Passat, tas šķiet mazliet neparasti. Varbūt vainojams apšuvuma biezums un mazliet atšķirīgās tilpuma mērīšanas metodes. Abām automašīnām ir līdzīga dzinēju izvēle, tikai Toyota mazākais 1,33 litru motors nav sāncensis Volkswagen 1.2 TSI, un japāņu dīzeļiem pieejamas tikai manuālās pārnesumkārbas. 1,6 litru benzīna motoram pieejamais variators arī nestāv pat tuvu septiņu ātrumu DSG. Līdzīga plaisa šķir arī auto šasijas un braukšanas izjūtas. Toyota ir gluži vienkārši atbildīgi salikts auto, turpretim Golf Variant brauc kā klasi augstāks modelis.
Tikpat liels, bet lētāks
Auris Touring Sport optimālajām komplektācijām Toyota piedāvā īpašas, tātad zemākas cenas, un vismaz nedaudz piekāpties gatavs arī Volkswagen. Tomēr par 10 500 latiem tik vien iznāk kā Auris Standard bez sevišķām ekstrām. Tas ir īstais brīdis Dacia Logan MCV iznācienam. Par 10 250 latiem jaunajā frankorumāņu universālī ir viss, ko Dacia piedāvā, ieskaitot ekonomisku 1,5 litru dīzeli un pasaulē lētāko oriģinālo navigācijas iekārtu par 174 latiem. Dacia Logan MCV ir lētākais universālis Eiropā, lai gan pēc tāda nemaz neizskatās. Uz priekšu, Francija? Droši, ja vien tā tomēr nebūtu Rumānija.
Paradoksāli, taču tieši komforta ierīces un uzlabotas plastmasas skaudrāk izceļ lēta auto trūkumus. Īsos braucienos Logan ir labs, taču tālākā ceļā nogurdina neērtais sēdeklis un pastāvīgais virsbūves troksnis.
Pēc pircēju ieteikumiem Dacia civilizējusi Logan ar cruise-control, atpakaļgaitas sensoriem un saskatāmiem, nevis tikai sataustāmiem apsildes kloķiem. Tomēr tie nepadara automašīnu par neko vairāk kā no vecu Renault modeļu detaļām izburtu transportlīdzekli, lai arī ar piecu gadu garantiju.
Un, kad ieraugām, ka pati prastākā Škoda Octavia Combi ar savu milzu 1740 l bagāžnieku maksā vien 10 400 latu, krateklīgs Logan vairs nešķiet tik laba ideja. Tad jau labāk Duster.