Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas direktors Helvijs Valcis tam daļēji piekrīt - reizēm nostrādā cilvēciskais faktors un ar pedagogu nerodas «saderība», taču citkārt tā esot vienkārši skolēna poza. Katrā ziņā skola priecātos, ja pēcstundu konsultācijas, kas domātas individuālam darbam ar katru, būtu vairāk apmeklētas.
Dodas aizpildīt robus
«Patīk, ka ar privātskolotāju jūtos daudz brīvāk un arī ir citādāk nekā tad, ja eju vienkārši uz konsultācijām pie sava skolotāja, kas arī, protams, nav slikti,» atzīst Smiltenes Centra vidusskolas 10. klases skolniece Dita, kura pie privātskolotāja gāja pielīdzināt savus robus fizikā un krievu valodā. Dace no Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas 12. klases privātstundas angļu valodā ņem, neskatoties uz savām labajām atzīmēm šajā priekšmetā (7-9 balles), jo vēlas nostiprināt zināšanas. Līdz vidusskolas beidzamai klasei pie privātskolotāja jaunieši mēdzot iet tikai tad, ja kaut kas ar mācībām salaists dēlī, bet 12. klasē to dara, lai attīstītu savas prasmes. «Privātstundās skolotājai norādu, kādi ir mani konkrētie trūkumi un robi zināšanās, tāpēc pie šīm tēmām strādājam pastiprināti, kas skolā nav iespējams, jo tekošā viela rit uz priekšu un nav iespējams ilgstoši kavēties pie kāda jautājuma,» stāsta Dace. Tagad viņa ar klasesbiedriem atradusi labu ekonomijas veidu - fizikā, ķīmijā un matemātikā viņi ir privātskolotāji cits citam, jo mācīšanās pēc stundām notiek bariņā. Vienkārša priekšā teikšana šādās «privātstundās» nenotiek, klasesbiedri cits citam mēģina visu ieskaidrot.
Skolā nevar atļauties drillēt
Devītklasnieka Edvarda mamma Alise savam dēlam ņēmusi privātstundas fizikā, matemātikā un vācu valodā, jo slimošanas dēļ viņš nav varējis noķert klasesbiedrus. Īsti pareiza šāda prakse gan nav, «jo mācību procesam stundās vajadzētu būt organizētam tā, ka skolēns vielu saprot un apgūst sadarbībā ar skolotāju», taču realitātē tā nenotiek. Lailas meita privātstundas angļu valodā apmeklēja sešus gadus, sākot no 4. klases, jo skolas prasības šķita nepietiekamas. Pēc dažiem gadiem 7. klasē klāt ņēma arī matemātikas skolotāju, jo meitenei nebija eksaktās pieredzes. Laila ar vīru spriedusi, ka palīdzēt mācībās meitai spētu arī pašu spēkiem, tomēr privātskolotāja rokās ir viens būtisks trumpis - bērns viņu vairāk respektē. «Meitai esmu teikusi, ka drīkstu viņu pamācīt, jo esmu šo priekšmetu studējusi, uz to ir saņemta atbilde: tu neesi nekāda skolotāja, tu esi mamma,» saka Laila.
«Skolās pastāvošā konsultāciju sistēma vielas apguvei īsti nekalpo: objektīvu iemeslu dēļ skolotāji šīs konsultācijas vairāk izmanto, lai skolēni varētu nokārtot parādus - uzrakstīt kontroldarbus, dabūt ieskaites utt., nevis apgūt neskaidro vielu. To, protams, var saprast, jo skolotājs viens - skolēnu daudz,» uzskata Edvarda mamma. Angļu valodas privātstundu pasniedzēja Maija, kura skolā nekad nav strādājusi, stāsta, ka viņa var atļauties ar vienu skolēnu drillēt vienu un to pašu vielu neierobežoti ilgi, līdz viņš to būs izkodis. Skolas pedagogs to nevar. «Jebkurā gadījumā privātstundu pasniedzējam jābūt savādākam, kādi ir skolotāji skolā, - saprotošam, patīkamam -, jo galu galā mēs par mācībām viņiem maksājam paši,» lielo atšķirību apstiprina arī Jelgavas Valsts ģimnāzijas 10. klases skolnieks Ronalds.
Ar ko sliktākas konsultācijas?
Tam īsti nevēlas piekrist nedz Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas direktors H. Valcis, nedz Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas direktors Valdis Jēkabsons. «Jau vairākus gadus skolā ir obligātās konsultācijas, manuprāt, tas ir pilnīgi pietiekami. Mums ir pieejama pat tālmācība, ja skolēns, piemēram, ir sportists. Ja skolēns pārāk ilgstoši aizraujas ar privātskolotāja pakalpojumiem, viņš pierod pie metodes, kāda ir sākumskolā, bet izglītojamais ir jāgatavo reālai dzīvei,» uzskata V. Jēkabsons. Tomēr privātpraksi pedagoģijā viņš nenosoda, jo tā ir tāda pati joma kā visas citas. Turklāt gadījumos, kad skolēns ilgstoši slimojis, tā esot attaisnojama. «Reizēm tā varbūt ir nesaderība - nesaprot, ko stāsta viens cilvēks, bet uzreiz ir skaidrs, kad stāsta cits. Bet citreiz tā varbūt ir tāda poza - man pēc stundām būs privātstunda, tāpēc tagad stundā es atslēdzos,» atzīst H. Valcis. Konsultācijas viņa skolā esot apmeklētas, taču pedagogi priecātos, ja interese būtu lielāka. Rīgas Hanzas vidusskolas vēstures skolotājs Aleksandrs Lange iepriekš kādā intervijā Dienai atzina, ka arī viņš savās konsultācijās vēlētos redzēt vairāk apmeklētāju, jo privātstundas kļuvušas par modes lietu.