Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Krāpniecība saruktu, vienādojot likmes

Latvijā ir trešais zemākais nodokļu apjoms Eiropas Savienībā (ES), rēķinot procentos no iekšzemes kopprodukta (IKP) - 28,1%. Piemēram, Dānijā un Beļģijā nodokļu apjoms ir gandrīz 50% no IKP, bet vidēji ES - 40,6% no IKP. Salīdzinoši zemais nodokļu slogs nosaka to, ka valstij var rasties grūtības finansēt izdevumus, īpaši tādās resursu ietilpīgās jomās kā algas publiskajā sektorā, kā arī tēriņi aizsardzībai, ceļu infrastruktūrai un dažādiem pabalstiem.

Patlaban Latvijas sabiedrība un politiķi ir būtiskas izšķiršanās priekšā - vai turpināt samazināt nodokļu slogu, kas nozīmē arī publisko izdevumu samazināšanu, tostarp arī sociāli jūtīgās jomās, vai tomēr veikt korekcijas nodokļu politikā, lai palielinātu ieņēmumus un varētu vairāk naudas novirzīt izdevumiem. Dienas aptaujātie eksperti ir pārliecināti, ka nodokļu likmju tālāka pazemināšana Latvijas situācijā nav iespējama, bet var domāt par dažu nodokļu, kas neskar darba algas, paaugstināšanu.

Valdība likmes nepārskatīs

Finanšu ministrs Andris Vilks (Vienotība) atzīst, ka zemais nodokļu apjoms ir viena no būtiskākajām Latvijas fiskālās politikas problēmām, īpaši ņemot vērā nozaru ministriju pieteiktās prioritātes un tām nepieciešamo finansējumu. Tajā pašā laikā A. Vilks norāda, ka šī valdība nodokļu likmes nepārskatīs.

Eksperti ir pārliecināti, ka salīdzinoši nelielās nodokļos iekasētās summas saistītas gan ar ēnu ekonomikas lielajiem apmēriem, gan arī ar salīdzinoši zemajām nodokļu likmēm nekustajam īpašumam un ienākumiem no kapitāla.

Tomēr Latvijā ir viens no augstākajiem darba spēka nodokļu slogiem zemu apmaksātam darbaspēkam visā ES. Tas skaidrojams ar to, ka mūsu valstī, atšķirībā no Rietumeiropas, nav progresīvā iedzīvotāju ienākumu nodokļa (IIN), kas aizsargātu iedzīvotājus ar zemiem ienākumiem. Ja aplūko IIN vidējās un augstākās likmes valstīs ar progresīvo ienākumu nodokli, tad tās ir daudz augstākas nekā Latvijas izlīdzinātā likme - 24%. Taču zemākās IIN likmes gan nesasniedz Latvijas līmeni. Nodokļu eksperti, tostarp arī Finanšu ministrija, ir vienisprātis, ka Latvijā ieviest progresīvo nodokli kavē tas, ka absolūtais vairākums strādājošo ir ar zemiem ienākumiem un trūkst pietiekami liela strādājošo skaita, kuriem varētu piemērot paaugstinātās IIN likmes, lai kompensētu to samazinājumu zemāk apmaksātajam darbaspēkam.

Jāpalielina atvieglojumi

Vienīgā nodokļu pazemināšana, kuru varētu atbalstīt, būtu ar IIN neapliekamā minimuma celšana, uzskata DNB bankas sociālekonomisko jautājumu eksperts Pēteris Strautiņš un norāda: «Man ir šaubas par pamatlikmes (24%) samazināšanas iespējamību. To varētu atbalstīt, ja tiktu atceltas dažādās ienākumu kategorijas, kas pastāv šobrīd - ienākumi no algām, saimnieciskās darbības -, un tiktu noteikta vienota likme visa veida ienākumiem. Tas mazinātu dažādas nodokļu apiešanas shēmas, kurās viena veida ienākumi tiek pasniegti kā kaut kas cits. Šī vienotā likme varbūt varētu būt 20%, ja papildus tiek celts nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN).» P. Strautiņš pauž pārliecību, ka dažu gadu laikā iekasētās summas no NĪN varētu palielināt pat vairākkārt.

Arī auditorfirmas KPMG vecākā nodokļu konsultante Gunta Kauliņa ir pārliecināta, ka vienīgais nodoklis, kas būtu mazināms, ir IIN zemu apmaksātam darbaspēkam. Tas nozīmē, ka jābūt tieši uz šo grupu mērķētiem pasākumiem, nevis vispārējai likmes pazemināšanai. «Politikas veidotājiem jāizšķiras, vai nu samazināt nodokļu likmes, vai palielināt atvieglojumus mazo algu saņēmējiem. Manuprāt, lietderīgāk būtu palielināt atvieglojumu apjomu, jo neapliekamais minimums Latvijā vēl joprojām ir nesalīdzināmi zemāks nekā citās ES valstīs, ieskaitot arī pārējās Baltijas valstis. Lietderīgi būtu turpināt darbu pie regresīvā neapliekamā minimuma ieviešanas, tas ir, jo lielāks ienākums, jo mazāks neapliekamais minimums, lielajām algām neapliekamo minimumu nepiemērojot vispār. Protams, svarīgi būtu izvēlēties pareizos robežlielumus, lai nepalielinātu nodokļu slogu vidējo algu saņēmējiem,» skaidro G. Kauliņa un norāda, ka līdzīgu pieeju varētu ieviest arī pensiju izmaksām, neapliekamo minimumu samazinot, palielinoties pensijas apmēram. «Lielās pensijas Latvijā saņem ļoti maza daļiņa pašreizējo pensionāru, taču nedomāju, ka valsts pensijām, piemēram, virs 2000 eiro, būtu jāpiemēro tāds pats neapliekamais minimums kā 200 eiro lielai pensijai. Lietderīgi būtu padomāt arī par indeksācijas nepieciešamību lielo pensiju saņēmējiem. Šādi varētu kaut nedaudz līdzsvarot nodokļu slogu, vairāk to novirzot uz augstāku ieņēmumu guvējiem.»

Jāpiebilst, ka līdztekus IIN nozīmīga kopējā darbaspēka nodokļa sloga sastāvdaļa ir arī sociālās iemaksas, kas ir 34,09%. Attiecībā uz to pazemināšanu labklājības ministrs Uldis Augulis (ZZS) Dienai norāda, ka tas būtu iespējams, vienīgi atsakoties no kāda sociālās apdrošināšanas pakalpojuma. Ja šo pakalpojumu klāsts un apmērs paliek līdzšinējais, sociālo iemaksu mazināšana nav iespējama, jo tad nevarēs finansēt izdevumus. Situāciju negatīvi ietekmē arī nelabvēlīgā demogrāfiskā situācija, kas nozīmē, ka sarūk iemaksu veicēju skaits, bet palielinās izmaksu saņēmēju skaits.

Slikta maksāšanas kultūra

Ekspertu viedokļi par to, cik lielā mērā labāka nodokļu iekasēšana spētu paaugstināt to ieņēmumus procentos no IKP, atšķiras. P. Strautiņš norāda, ka starpība starp iekasēto nodokļu un IKP koeficientu Latvijā (28%) un Igaunijā (33%) izskaidrojama tieši ar to, ka mūsu ziemeļu kaimiņvalstī pastāv labāka nodokļu maksāšanas disciplīna. Tomēr maz ticams, ka, tikai uzlabojot nodokļu iekasēšanu, Latvijai izdosies sasniegt ES vidējo rādītāju - 40%. Savukārt G. Kauliņa ir pārliecināta, ka Latvijas salīdzinoši nelielās nodokļos iekasētās summas cieši saistītas tieši ar slikto maksāšanas disciplīnu. «Kamēr par goda lietu tiks uzskatīta visa veida izvairīšanās no nodokļu maksāšanas, tikmēr būs ļoti grūti iekasēt tās summas, kas pienākas valstij,» norāda eksperte.

Nav arī noslēpums, ka Latvijas sabiedrībā dominē viedoklis: «Samaziniet nodokļu likmes, tad mēs maksāsim nodokļus un arī ieņēmumu galarezultātā būs vairāk.» P. Strautiņš gan apgalvo, ka tas ir mīts: «Nav šaubu, ka, samazinoties nodokļu likmēm, uzlabotos maksāšanas disciplīna, bet Latvijā nav nodokļu, kas būtu tik augsti, lai disciplīna uzlabotos tik lielā mērā, ka varētu kompensēt likmju samazināšanas ietekmi.»

G. Kauliņa gan spriež, ka no ekonomikas izaugsmes viedokļa pozitīvāk būtu, ja zemākus nodokļus maksātu, piemēram, 80%-90% iedzīvotāju, nevis augstākus - tikai 60-70% no visiem potenciālajiem maksātājiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?