Vietne www.kroders.lv palaista pasaulē 11. aprīlī. To izveidojusi un uztur Līga Ulberte, kura absolvējusi pirmo diplomēto teātra kritiķu kursu, kuru pirmo reizi Latvijā izveidoja Silvija Radzobe. Redakcijā strādā arī jaunākās paaudzes kritiķe Anna Jozauska un topošais dramaturgs Jānis Balodis. «Mēs visi trīs esam neatkarīgi cilvēki, nesaistīti ne ar vienu teātri vai kaut kādām interešu grupām,» uzsver galvenā redaktore.
Nauda nav viss
«Tas ir vēl viens apliecinājums, ka nauda ir svarīga, bet nav viss,» atbild Līga, vaicāta, vai viņu nepārsteidz, ka ideju ir iespējams īstenot. Pašlaik www.kroders.lv darbību nodrošina Kultūrkapitāla fonda starta finansējums 2500 latu. Kas notiks, ja KKF Teātra nozares padomē turpmāk ierotēs eksperti, kuriem šī ideja nešķitīs atbalstāma? «Jā, šo problēmu mēs apzināmies,» saka Līga Ulberte. «Ideja par vietu, kur cilvēkiem būtu iespēja regulāri apmainīties domām par teātri, kur būtu iespēja publicēt rakstus par teātri, profesionālas recenzijas, viedokļus, blogus u.tml., bija gaisā jau ļoti sen. Īpaši aktuāla tā kļuva tad, kad viens pēc otra likvidējās rakstošie mediji Kultūras Forums, Māksla+, samazinājās kultūras lapu apjoms, piemēram, Neatkarīgajā Rīta Avīzē.»
Dialogs, nevis kaprīze
Kopš 1989. gada galvenā teātra tribīne Latvijā bijis redaktoru Andas Burtnieces un Maijas Svarinskas veidotais žurnāls Teātra Vēstnesis. Ar zinātniski akadēmiskām un teorētiskām ambīcijām jau vairākus gadus darbojas United Intimacy un biedrības Tarba iedvesmots projekts - teātra forums www.teritorija.lv, kura galvenā redaktore ir Vācijā studējusī Inga Fridrihsone. Vēsturiski Latvijā ir novājināta, faktiski neesoša diskusiju kultūra. Arī Līga Ulberte neslēpj, ka jau nācies sastapties ar uzskatu, ka jaunizveidotais teātra portāls noteikti liecinot par kašķi ar Teātra Vēstnesi vai kaprīzu nespēju visiem teātra jomā ievirzītajiem apvienoties. «Es to uztveru tikai un vienīgi kā dialogu,» uzsver Līga Ulberte. «Mani pat mulsina, ka šāds jautājums ir parādījies. Skaidrs, ka drukāts medijs ir ideāli. Būtu ideāli, ja Latvijā varētu būt trīs teātra žurnāli, visi drukātā formā. Reāli tas nav iespējams. Teātra Vēstnesis iznāk diemžēl tikai četras reizes gadā un vienkārši nevar aptvert visu. Arī mēs, protams, nevaram, apgalvot, ka izdosies.»
Mazināt plaisu
«Esam ārkārtīgi ieinteresēti sadarboties ar teātriem un teātra cilvēkiem divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, tādēļ, ka plaisa starp kritiku un praksi tiešām ir dziļa. Varbūt reizēm izdomāta no abām pusēm. Šis man liekas viens no veidiem, kā to iespējami mazināt, - runājoties un strādājot kopā,» stāsta Līga Ulberte. Vietne www.kroders.lv ir piedāvājusi visiem teātriem - gan profesionālajiem, gan neatkarīgajiem - ievietot savus reklāmkarogus un pašreklāmu. «Otrs mērķis - ļoti gribas dažādot skatpunktus. Tāpēc būs iespējama arī šī bloga forma,» skaidro Līga. Vai www.kroders.lv, līdzīgi kā www.satori.lv, domā paplašināties līdz citu kultūras jomu tribīnei? «Ideālā variantā - jā. Par to ir pāragri runāt. Tas ir arī resursu jautājums. Jāiestrādājas. Šobrīd primāri tas ir Latvijas teātru aktuālo procesu portāls,» saka redaktore un atklāj, ka www.kroders.lv publicēs arī lugas.
Kāpēc tāds nosaukums? «Nevajag aizmirst, ka Oļģerta Krodera tēvs Roberts Kroders bija spožs kritiķis,» atgādina Līga Ulberte. Kādā vēl labākā vārdā nosaukt iecerēto praktiķu un teorētiķu sarunāšanās vietu? Ja nu vēl kādam nepietiek ar Krodera personību, nopelniem Latvijas teātrī, milzīgo bibliotēku lai un apskaužami brīvo garu, anekdote no dzīves. Padzirdējis, ka tapis www.kroders.lv, režisors esot izmetis: «Internetā jau tikai muļķi raksta!»