Tirgus piesātināts
Apdrošināšanas tirgus Latvijā ir piesātināts - tajā strādā 16 kompāniju, kas aktīvi cīnās par klientu naudu. Ņemot vērā ierobežoto tirgus apmēru, iedzīvotāju skaita samazināšanos un sīvo konkurenci apdrošinātāju vidū, lai noturētu vai audzētu klientu skaitu, daļai kompāniju nākas sniegt pakalpojumus par tādu cenu, kas nespēj segt ar tiem saistītos izdevumus. Tā rezultātā daļa apdrošinātāju jau daudzus gadus strādā ar zaudējumiem. Kā liecina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas dati par šā gada pirmo ceturksni, apdrošinātāji gada sākumā spējuši nopelnīt nepilnus divus miljonus eiro. Ienesīgāk strādājuši dzīvības apdrošinātāji - nopelnot 1,8 miljonus eiro, savukārt nedzīvības apdrošināšanas kompāniju kopējā peļņa sasniegusi vien 163 tūkstošus eiro.
Tiesa gan, augot iedzīvotāju ienākumiem, palielinās arī pārdoto polišu skaits. Kā rāda Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) dati, šā gada pirmajā ceturksnī uzņēmumu parakstīto prēmiju apmērs vietējā tirgū ir 97,5 miljoni eiro, kas ir par 6% vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Izmaksāto atlīdzību apjoms bijis 53,8 miljoni eiro, kas ir par 10% vairāk nekā pirms gada. «Apdrošināšanas veidu rentabilitāte katrai kompānijai atšķiras - vienai kāds veids ir rentabls, citai - tas pats nerentabls. Tomēr tendences iezīmējas. Gribu izcelt vienu - daži no vēsturiski rentablajiem veidiem, piemēram, nelaimes gadījumu apdrošināšana, pēdējā laikā kļuvuši mazāk rentabli un dažiem apdrošinātājiem pat zaudējumus nesoši,» tirgu raksturo LAA vadītājs Jānis Abāšins.
Lēnām apvieno
Tirgus pamazām mainās - pēdējā laikā apdrošināšanas sektorā notikuši vairāki lieli darījumi, kuros kāda no lielajām starptautiskajām grupām iegādājusies Latvijā strādājošu apdrošinātāju. Pirms vairāk nekā gada viena no lielākajām Austrumeiropas apdrošināšanas grupām PZU iegādājās Latvijā strādājošo aa/s Balta. Tās mātesuzņēmums Lielbritānijas apdrošināšanas grupa RSA nolēma atbrīvoties no Baltijas valstīs un Polijā strādājošajām meitaskompānijām. Darījuma kopējā vērtība sasniedza 360 miljonus eiro. Šogad jūlija beigās tika paziņots par nākamo darījumu - Austrijas apdrošināšanas kompānija Vienna Insurance Group AG iegādājās Latvijā vecāko apdrošinātāju aa/s Baltikums. Vienna Insurance Group Latvijā nav jaunpienācējs, jo tai te jau darbojas gan dzīvības apdrošināšanas kompānija Compensa Life Vienna Insurance Group SE, gan nedzīvības apdrošinātāja Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group Latvijas filiāle.
Situācija tirgū neļauj atslābt, atzīst apdrošinātāji. «Neraugoties uz izmaiņām tirgus spēlētāju sastāvā, konkurence pēdējos gados palielinās - īpaši sīva tā ir lielo juridisko klientu segmentā, jo, piesaistot vienu šādu klientu, apdrošināšanas sabiedrībām ir iespēja iegūt nozīmīgu parakstīto prēmiju apjomu,» tirgu raksturo If apdrošināšanas Produktu attīstības un risku parakstīšanas analīzes nodaļas vadītājs Raitis Birznieks. Viņam piekrīt arī Ergo valdes locekle Baltijā Ingrīda Ķirse, apstiprinot, ka asa ir cīņa par lielajiem korporatīvajiem klientiem, kā arī darījumos, kuros apdrošināšanas prēmijas ir ievērojamas.
Nav gan gaidāms, ka situācija apdrošināšanas tirgū tuvākajā laikā varētu mainīties. «Konkurence turpinās būt nežēlīga,» paredz J. Abāšins un piebilst: «Prognozējams, ka ilgtermiņā civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas veidi varētu būt mazāk rentabli. Rentabilitātes grupā vajadzētu atgriezties nelaimes gadījumu apdrošināšanai. Kopumā arvien lielāku lomu spēlēs apdrošinātāju prasme atrast rentablus klientu segmentus mazāk ienesīgos apdrošināšanas veidos».
Vien 30-40 eiro
Eksperti norāda, ka no konsolidācijas tirgū patērētāji iegūs augstāku pakalpojumu kvalitāti, kas gan nākotnē var atspoguļoties cenu pieaugumā. Viens no segmentiem, kas īpaši izceļas ar zemām cenām, ir obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (OCTA). Šajā veidā apdrošinātāji jau teju desmit gadus cieš zaudējumus, jo polises maksā lēti, piemēram, polisi uz gadu autovadītājs, kurš nav iekļuvis avārijās un kuram ir diezgan jauns transportlīdzeklis, var iegādāties par aptuveni 30-40 eiro. Tomēr OCTA atlīdzībās jāizmaksā vairāk un to apmērs palielinās, jo aug gan servisu pakalpojumu izmaksas, gan automašīnu detaļu cenas, tādējādi zaudējumi kļūst aizvien lielāki. Šā gada pirmajā pusgadā apdrošinātāju zaudējumi OCTA segmentā sasniedza 2,93 miljardus eiro, kas ir par aptuveni 70% vairāk nekā pērnā gada attiecīgajā periodā, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja dati. Apdrošinātāji jau vairākus gadus daudzina, ka polišu cenām jāpalielinās par 10-15% gadā, taču realitātē būtiskas izmaiņas nav novērojamas.
Tirgū strādājošās kompānijas uzskata, ka apvienošanās situāciju varētu mainīt, taču tam nepieciešams ilgs laiks. Tāpat daļa kompāniju jau dažus gadus atteikušās no zemo cenu stratēģijas, tā vietā piedāvājot bonusus, piemēram, ātrāku atlīdzības izmaksu, transportēšanu no negadījuma vietas vai ko citu. Kā stāsta I. Ķirse, apdrošinātāji arvien vairāk attīsta produktu un apaudzē OCTA polises ar dažādiem papildu pakalpojumiem, tā radot pievienoto vērtību un cenšoties piesaistīt jaunus klientus. «Klients no tā ir ieguvējs, lai gan jāatzīst, ka pagaidām Latvijā cilvēki nav gatavi maksāt par papildu segumu pie OCTA, kā tas ir rietumvalstīs, kur, piemēram, populāri papildu riski OCTA polisei ir vējstikla apdrošināšana, apdrošināšana pret zādzību vai dažādiem bojājumiem,» piemērus min I. Ķirse.
Atšķirīga situācija ir KASKO segmentā, kur dažādi papildu segumi kļūst arvien pieprasītāki. Šī gada pirmo ceturkšņu rezultāti Latvijā liecina, ka kopējais parakstīto prēmiju apjoms KASKO segmentā šogad varētu augt vidēji 5% apmērā.
Pērk vairāk
Runājot par citiem apdrošināšanas veidiem, eksperti norāda, ka pieprasījums palielinās. «Īpašumu apdrošināšana ir viens no nozīmīgākajiem tirgus segmentiem ar plašu potenciālo klientu loku un intensīvu konkurenci,» raksturo I. Ķirse un uzsver, ka šis segments aug stabili, taču lēni. Komercīpašumu jomā pieprasījumu turpina uzturēt stabili ieguldījumi industriālo objektu attīstībā, savukārt privātpersonu segmentā būtisks pieprasījuma pieaugums jau labu laiku nav novērojams, kas skaidrojams ar zemo kreditēšanas sektora aktivitāti.
Veselības apdrošināšanā gada sākums ir aktīvākais konkurences periods, kad tā ierindojas lielāko apdrošināšanas veidu augšgalā, jo līdz ar jauna gada iestāšanos parasti tiek slēgta liela daļa līgumu, stāsta Ergo pārstāve. Gada griezumā paredzams veselības apdrošināšanas tirgus pieaugums par 7-10%, ko veicina klientu izvēle iegādāties arvien plašākas apdrošināšanas papildprogrammas, pieprasītāka kļūst, piemēram, medikamentu kompensācija, masāžas, zobārstniecība.
Dzīvības apdrošināšanā turpina palielināties tirgum piesaistīto līgumu īpatsvars, kas veido divas trešdaļas no visiem jaunajiem noslēgtajiem līgumiem. Pēdējos divos gados šī produkta īpatsvars ievērojami pieaudzis. Tirgum piesaistīto līgumu pārdošanas apjomu pieaugums skaidrojams ar zemajām garantētajām likmēm klasiskajiem dzīvības apdrošināšanas produktiem, kā arī ar to, ka lielākā daļa ieguldījumu fondu, arī konservatīvie varianti, rāda labu investīciju atdevi, kas veicina klientu interesi par šo produktu. Prognozējams, ka arī turpmāk šī tendence saglabāsies, paredz Ergo pārstāve.