Mihalkova nogurdinātie
«Da nokaitinājis viņš (Ņ. Mihalkovs. - D. R.) sen ir visus un pamatīgi,» kuluāros sacīja viens no vadošajiem Krievijas kritiķiem, kurš kopā ar daudziem desmitiem Krievijas kinematogrāfistu ir parakstījis kolektīvu vēstuli un izstājies no Ņ. Mihalkova vadītās Krievijas Kinematogrāfistu savienības - organizācijas, kurai Krievijā ir gan īpašumi, gan ietekme.
Cits viņa kolēģis dedzīgi stāsta, kā izgāzusies Mihalkova Saules nogurdināto 2 reklāmas kampaņa Maskavā, - vispirms filmu esot ignorējušas Krievijas augstākās amatpersonas, ziņas par pirmizrādi, kā plānots, nav kļuvušas par «galveno dienas vēsti» ietekmīgākajos medijos, pēc tam sašutumā aizsvilušies Lielā Tēvijas kara veterāni, un tā visa dēļ filma, kas Krievijā tikusi izrādīta ar Avatara vērienu, - nopelnījusi tikai sešus miljonus dolāru. Niecīgs «cipars», kas teju desmit reižu atpaliek no filmas budžeta. Un kā vispār varot viens cilvēks (Mihalkovs) par filmas reklāmsaukli izvēlēties tik nekritiski pašslavinošu frāzi kā «Liela filma (Veļikij fiļm) par Lielo Tēvijas karu» - tā bijusi kā eļļa ugunī, kas rosināja tapt neskaitāmām filmas reklāmplakātu parodijām internetā, ko ar azartisku baudu pārpublicēja arī festivāla laikā ik dienu iznākošais izdevums The Hollywood Reporter.
Mīnus pusstunda
Atšķirībā no tās filmas versijas, kas tiek rādīta gan Krievijā, gan Latvijā (kaut Kannu festivāla reglaments aizliedz piedalīties konkursa programmā filmām, kas jau ir parādījušās repertuārā ārpus filmas dzimtenes), Kannu konkursā tiks demonstrēta krietni īsāka versija. Triju stundu ilgā filma ir saīsināta par pusstundu, šo sāpīgo procedūru gan esot veicis nevis pats Mihalkovs, bet filmas izplatītājkompānija. Vai Kannu festivāls būs Mihalkovam labvēlīgs - atliek vien zīlēt, ņemot vērā arī Saules nogurdināto 2 vietu konkursa programmā.
Nereti filmas, kas konkursā tiek izrādītas pēdējās, iekrīt žūrijas acīs un prātā, pārmācot jau pabalējušos iespaidus par darbiem, kas rādīti pirms nedēļas vai vēl agrāk. Protams, žūrija jau ir tikai cilvēki, un to labi zina Ņikita Mihalkovs, kurš jau sirsnīgi uzaicinājis Timu Bērtonu atbraukt uz viņa kūrēto Maskavas kinofestivālu. Tims Bērtons ir Kannu žūrijas šefs, un, kas zina, varbūt arī viņu interesē izpētīt Maskavas takas...
Tās visas, protams, ir tikai verbālas spekulācijas. Un tomēr gadījums ar Mihalkova Saules nogurdinātajiem nebūt nav viennozīmīgs. Ja filmu esat redzējuši, nav jāstāsta, ka tajā ir gan spēcīgas un tēlainas epizodes, gan skatījums uz Otro pasaules karu, kas var nepatikt ne Krievijas oficiālajām personām, ne veterāniem. Savukārt fakts, ka filma ir krietni īsāka, varētu būt arī labā ziņa - tā kļuvusi kompaktāka, sakoptāka.
Bez spilgta līdera
Lai nu kā, Timam Bērtonam un žūrijai nāksies izšķirties un izvēli jo smagāku darīs fakts, ka festivāla konkursa filmu vidū joprojām nav izkristalizējies spilgts līderis. Viss, tā teikt, var būt gaumes jautājums. Vai uzsvērt britu režisora Maika Lī filmas Cits gads (Another Year) humānismu - un akcentēt šo trauslo vientulības un ikdienības vivisekciju, ko Lī izspēlē kopā ar saviem aktieriem, virtuozi improvizējot? Varbūt ļauties japāņu klasiķa Takesi Kitano agresīvajai vardarbībai - līdz absurdam novestajai gangstersāgai Outrage/Vardarbība, kas stāsta par triju Japānas gangsterklanu - jakudzu ģimeņu - kariņu. No sīkas muļķības, pārpratuma bārā, šis kariņš izvēršas masu slaktiņā ar «izmeklēti» japāniskiem vardarbības elementiem, kur nocirsti pirkstiņi un smadzenēs ietriekti ēdamkociņi ir tikai ziediņi...
Varbūt favorīts būs irāņu meistars Abāss Kiarostami, kura filma Parakstīta kopija/Copie Conforme ir lakoniska melodrāma, kuru izspēlē tikai divi aktieri un kamera. Vīrietis rakstnieks, kurš prezentē savu grāmatu par mākslas vēsturi, un sieviete - kāda antikvariāta īpašniece. Viņi satiekas mazā Itālijas pilsētiņā. Šie cilvēki nekad nav tikušies, bet uzvedas kā vīrs un sieva, kuriem daudz kas sakrājies neizrunāts, bet... varbūt tomēr viņi ir vīrs un sieva? Interesants eksperiments, kuru varētu dēvēt par izcilu darbu, ja franču zvaigznei Žiljetai Binošai būtu tikpat spēcīgs pretspēlētājs. Sarakstu var turpināt, pieminot arī Alehandro Gonsalesa Injaritu drāmu Biutiful. Lai Tims (Bērtons) domā...
F Labāko Kannu kinofestivāla konkursa filmu fragmentus skatieties www.diena.lv.