Jauna Eiropas Savienības regulējuma ieviešana reti raisa sajūsmu sabiedrībā. Profesionālie šoferi lieliski zina, ka viņu autovadītāju apliecības samērā drīz būs jāmaina, jo 2013./2014. gadā spēkā stāsies jauns ES regulējums. Patlaban Latvijā gandrīz 170 tūkstošiem cilvēku ir C un D kategorijas autovadītāja apliecības, kas pilnībā ļauj strādāt šofera profesijā. Apliecību maiņas atlikšana uz pēdējo brīdi var radīt lieku ažiotāžu un stresu.
Atlicis vien pāris gadu līdz brīdim, kad stāsies spēkā stingrs dalījums starp profesionāliem šoferiem, kas nodarbojas ar kravu un pasažieru pārvadājumiem, un vienkāršiem autovadītājiem, kas pārvadā mantas tikai savām vajadzībām. No 2013. gada 10. septembra D1, D1E, D, DE un no 2014. gada 10. septembra C1, C1E, C, CE visiem transportlīdzekļu vadītājiem, kuri strādā ES valstīs reģistrētos uzņēmumos un veic komercpārvadājumus, būs jābūt profesionālajai autovadītāja kategorijai ar 95. kodu. Pēc minētajiem datumiem komerciālā transporta vadīšana ar autovadītāja apliecību bez 95. koda tiks pielīdzināta braukšanai bez atbilstošas kategorijas tiesībām.
Autovadītājiem, kuri D1, D1E, D, DE kategorijas apliecības ir saņēmuši līdz 2008. gada 10. septembrim un kuri C1, C1E, C, CE kategorijas apliecības ir saņēmuši līdz 2009. gada 10. septembrim, nebūs atkārtoti jākārto teorētiskie un praktiskie eksāmeni. Šoferiem būs jānoklausās periodiskais 35 stundu kurss, pēc kura saņemtais sertifikāts ļaus iegūt profesionālo kategoriju. Savukārt šoferiem, kuri attiecīgās kategorijas autovadītāja tiesības ir saņēmuši pēc minētajiem datumiem, būs jāiegūst profesionālā kategorija, kārtojot eksāmenu, kas būs apjomīgāks nekā parastais.
Daudzi autovadītāji, kuri gadiem profesionāli vada profesionālus transportlīdzekļus, ir neizpratnē par jaunajām prasībām. Tomēr tām ir sava loģika gan no sabiedrības, gan no mūsu pašu profesionālā viedokļa. Sen ir pagājis laiks, kad varēja iegūt šofera tiesības un braukt ar tām visu dzīvi, - profesionālam šoferim šodien ir jātur roka uz pārmaiņu pulsa, ja viņš grib būt pieprasīts profesijā. Sabiedrības interesēs ir tādi autovadītāji, kas ir labos draugos ar jaunajām tehnoloģijām, jo tas ievērojami palīdz paaugstināt drošību uz ceļa.
Jebkuras jaunas birokrātiskās prasības sagādā zināmas neērtības, nav brīnums, ka jaunais regulējums rada diskusiju sabiedrībā. Tomēr jāsaka, ka šodien profesionāls šoferis nozīmē ne tikai autovadītāja apliecību, bet arī praktisku jaunu zināšanu kopumu, ko profesionālis lieto ikdienā. Mainās tehnoloģijas, un mainās mašīnas, un šoferim ir jāprot rīkoties ar tām pilnībā. Degvielas cena nemitīgi aug un augs, tāpēc darba devēji piešķirs aizvien lielāku nozīmi autoparka modernizācijai un nomaiņai; tas izvirza jaunas prasības autovadītājiem.
Atbilstīga profesionālo šoferu kvalifikācijas programma būs iespēja izvairīties no nevajadzīgiem remontiem nepareizas transportlīdzekļa lietošanas dēļ. Pareizs darba un atpūtas režīms un attiecīga vadīšanas tehnika ir svarīgi arī, lai saglabātu savu fizisko veselību, vadot ilgās stundas pie automašīnas stūres. Profesionālā kvalifikācija ir kompleksa programma, kas uzņēmumam ļauj samazināt pārvadājumu izmaksas, bet autovadītājam - fizisko nogurumu un stresa līmeni uz ceļa, kas ir būtiski, lai palielinātu drošību uz ceļiem.
Nesen sociālo pētījumu centrs Latvijas fakti veica sabiedrības aptauju par kravas automašīnām. Līdzīga aptauja pēdējos gados Latvijas sabiedrībā nav notikusi. 77% iedzīvotāju kravas automašīnas uz ceļa sastop katru dienu, un pārliecinoši nozīmīgākais kritērijs, kuram jāatbilst labai kravas automašīnai, pēc 62,4% iedzīvotāju uzskata, ir tas, lai tā būtu droša uz ceļa. Nākamās vietas - pēc iedzīvotāju viedokļa - nozīmīgāko kritēriju sarakstā ieņem ceļu satiksmes dalībniekiem draudzīga, videi draudzīga, kvalitatīva, ekonomiska automašīna. Visi šie kritēriji atbilst modernai un labi aprīkotai XXI gadsimta mašīnai, bet tā ir jāmāk vadīt. Starp citu, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju kravas automašīnu šoferu uzvedību uz Latvijas autoceļiem vērtē kā labu (41,2%) vai kā viduvēju (37,1%) - tas, protams, priecē.
Tomēr uzskatu, ka šoferu kvalifikācijas jautājumiem pēdējos 20 gados ir tikusi pievērsta nepelnīti maza uzmanība, lai arī kopš 1991. gada automašīnas Latvijā ir mainījušās kā diena pret nakti - profesionālo kravas auto jomā ir nomainījušās paaudzes. Tāpēc profesionālās kvalifikācijas celšana, kas būs saistīta ar 95. kvalifikācijas koda ieviešanu, ir īstajā laikā, lai ko arī par to teiktu viens otrs pārāk pašpārliecināts šoferis. Nevienam profesionālim reizi piecos gados nekaitēs 35 stundas ilgas mācības, ņemot vērā, ka tehnoloģiju attīstība būs strauja.
Valstij un darba devējam savukārt būtu jānodrošina, lai autovadītājs varētu pienācīgi apgūt profesionālo pārkvalifikāciju, nezaudējot kārtējos ienākumus vai atvaļinājuma laiku. Šofera profesionalitāte ir visas sabiedrības interesēs, jo palielina satiksmes dalībnieku drošību, kas skar cilvēku dzīvību un veselību uz ceļa, bet darba devēja interesēs ir autovadītājs, kurš taupa transportlīdzekli, degvielu un savu veselību.
Sertifikāta iegūšanai laika nav tik daudz, kā varētu šķist. Kaut vai tāpēc, ka ieplānot brīvu nedēļu, lai noklausītos mācību kursu, darbā aizņemtam šoferim nemaz nav tik viegli. Pieprasījums pēc kursiem pieaugs, un pēdējā brīdī atrast brīvu vietu būs grūti. Profesionālās kategorijas iegūšanas atlikšana līdz pēdējam brīdim var radīt objektīvas rindas un lieku stresu, tāpēc aicinu šoferus neatlikt to uz pēdējo brīdi.Volvo Truck Latvia rīkotājdirektors