Nākotnē Latvijā Ķīnas paliks vairāk. Jau šodien Latvijas tirgus ir pārpildīts ar Ķīnā ražotām precēm, kaut parasti tās nomierinoši rotā rietumvalstu zīmoli. Nākotnē ķīnieši Latvijā var parādīties jau mūsu uzņēmumu īpašnieku un lielāko investoru lomā.
Pirmdien Eiropā ieradās Ķīnas prezidents Hu Dziņtao, kurš atradīsies oficiālā vizītē Austrijā, bet pēc tam dosies uz Kannām, kur šajās dienās notiek G20 valstu sanāksme.
Ķīnu ļoti interesē Eiropa. Pasaulē aiz ASV otrai lielākajai Ķīnas ekonomikai tieši Eiropas Savienība ir pats lielākais tirdzniecības partneris, savukārt Eiropa Savienībai Ķīna - otrs lielākais partneris tirdzniecībā.
Ķīnai ir pašas lielākās ārvalstu valūtas rezerves pasaulē, kuru vērtība ir 3,2 triljoni dolāru (1,6 triljoni latu). Ķīna eirozonas valstīm jau pašlaik ir izsniegusi aizdevumus 600 miljardu eiro (420 miljardi latu) vērtībā. Tagad notiek sarunas par vēl 100 miljardu eiro lielu Ķīnas aizdevumu, ko ieguldīt Eiropas Finanšu stabilitātes fondā, kura apmērus no pašreizējiem 440 miljardiem eiro (308 miljardi latu) ir paredzēts palielināt līdz triljonam eiro (700 miljardi latu).
Pasaule ir viens liels kuģis un mēs visi sēžam vienā lielā laivā, teic ķīnieši, atbildot uz jautājumu, kāpēc viņiem vajadzētu palīdzēt Eiropai. Tomēr ne tikai ciešie tirdznieciskie sakari liek ķīniešiem atbalstīt savu lielāko tirdzniecības partneri, kurš patērē ķīniešu preces. Ķīnai ir apnikusi ASV dolāra hegemonija pasaules valūtas lomā.
Ķīnas oficiālā ziņu aģentūra Xinhua atklāti paskaidro - Ķīnas soļi ir virzīti ne tikai uz to, lai palīdzētu pretdarboties valstu parādu krīzei Eiropā, bet arī diversificēt Ķīnas valūtas rezerves, kas «mazinās pasaules atkarību no ASV dolāra un atvieglos pāreju uz dauzpolāru rezerves sistēmu».
Ķīnas vēlmes Eiropā ar to nebeidzas. Ķīna vēlas būt Eiropas uzņēmumu īpašnieks. Šobrīd vērojam Zviedrijas auto ražotāja Saab pārdošanas procedūru. Saab mātesuzņēmums Swedish Automobile piektdien paziņoja, ka noslēdzis darījumu, lai pārdotu grūtībās nonākušā autoražotāja akcijas Ķīnas partneriem Pang Da Automobile Trade Co. un Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Ja darījums notiks, 100% Saab nonāks ķīniešu rokās.
Pēdējā pusgadā ķīnieši aktivizējušies Latvijas kokmateriālu tirgū. Lai gan pašlaik tirdzniecības apjoms vēl nav liels, nākotnē tas būtiski pieaugs, atspoguļojot Ķīnas klātbūtnes pieaugumu Eiropas kontinentā.
Pirms krīzes eiropieši nesteidza pārdot uzņēmumus Ķīnas pārstāvjiem. Laikā, kad kontinentu pārņem bezdarba vilnis, bet naudas katastrofāli trūkst, spēles noteikumi mainās. Ja ķīnieši ienāks Eiropā, viņi būs klāt arī Latvijā. Automātiski.