Latvijā gan uzmanība šajās dienās fokusējas uz arhitektūras biennāli - tā viena vienīga iemesla dēļ, ka arhitektūras biennālē ir Latvijas ekspozīcija, sava Rīgas iela Venēcijā. Kinofestivāla sakarā nacionālās pārstāvniecības un reprezentācijas spalvas īpaši nav ko bužināt - oficiāli latviešu filmas šā gada Venēcijas kinofestivālā nav. Kaut arī gan kinofestivāls, gan arhitektūras biennāle atrodas zem viena «lietussarga» - tās ir Venēcijas biennāles sastāvdaļas -, kardināli atšķiras veids, kādā tiek komplektētas izstāžu (gan arhitektūras, gan mākslas - tās mijas ik pāris gados) ekspozīcijas un kinofestivāla programma. Izstādes pamatprincips ir «valstiskā pārstāvniecība», turklāt konkurss par projektiem, kas nonāks Venēcijā, notiek «uz vietām» (arī Latvijā), turpretim Venēcijas kinofestivāls ignorē šo būtībā jau oficiozo valsts «tautsaimniecības» (mākslas/arhitektūras) sasniegumu izstādes principu, paši komplektējot programmu no festivālā iesūtītajām filmām.
Kā visos nozīmīgajos festivālos - to skaits ik gadu aug augumā un plešas plašumā. Tehnoloģiju pieejamība un filmu veidotāju pārliecība par savu talantu festivālu programmu veidotājiem liek slīgt arvien pieaugošā sārņu jūrā. Venēcijas festivālā šogad tika iesūtīta 3231 filma, no tām trīs dažādām oficiālajām skatēm (konkursa, ārpuskonkursa un eksperimentiem atvērtajai skatei Horizonti), atlasītas - 50. Galvenajā - konkursa - skatē iekļautas tikai 18 filmas. Starptautiskais Venēcijas kinofestivāls ir pasaules vecākais kinofestivāls, kurš tika dibināts 1932. gadā.
Skrastiņš un Neuzticība
Kā jau Diena rakstīja, konkursa programmā ir iekļauta arī Latvijā (Nacionālajā teātrī) vairākas izrādes iestudējušā Krievijas režisora Kirila Serebreņņikova filma Neuzticība/Izmena, kurā lomas nospēlējuši arī latviešu aktieri Arturs Skrastiņš un Guna Zariņa. Šis ir ievērojams Serebreņņikova - kā kinorežisora - sasniegums. Līdz šim viņa filmas nozīmīgākajā festivālu trijniekā (Kannas, Venēcija, Berlīne) nebija atlasītas. Neuzticība Venēcijā tiek demonstrēta festivāla pirmajās dienās.
Festivāls ilgs 11 dienu - no 29. augusta līdz 8. septembrim -, un tas noslēgsies ar tradicionālo Venēcijas festivāla balvu - Zelta un Sudraba lauvu - dalīšanu.
Festivāla pirmajās dienās tiks pasniegtas arī vairākas goda balvas, kuru saņēmēji ir zināmi jau iepriekš. Tās saņems pazīstamais amerikāņu kinorežisors Spaiks Lī (viņa jaunākais darbs Bad, kas veltīts Maiklam Džeksonam un viņa tāda paša nosaukuma dziesmai, tiek demonstrēts festivāla programmā) un arī traģiskas karjeras līknes - spožumu un Holivudas nežēlastību - piedzīvojušais amerikāņu režisors Maikls Čimino (filmas Briežu mednieks, Debesu vārti u. c.).
Tomēr festivāla galvenais fokuss ir tā konkursa programma, kurā sapulcināti nozīmīgu pasaules kino autoru filmas. Intriģē vairāku amerikāņu režisoru darbi - gan Pols Tomass Andersons (viņa izcilākā filma ir Magnolija), gan Terenss Maliks (Dzīvības koks) ir spilgti autori, kuru darbi nekādi neiekļaujas Amerikas, Holivudas kino pamatstraumē. Andersona filma The Master/Meistars stāsta par pieredzējuša karavīra mēģinājumiem atgriezties «normālā dzīvē» - galvenajās lomās ir pirms vairākiem gadiem par aiziešanu no kino «uz visiem laikiem» paziņojušais Vakīns Fīnikss un oskarotais Filips Seimors Hofmans. Savukārt Terensa Malika filma To the Wonder/Brīnumam sola pārsteidzoši melodramatisku sižetu - vīrietis pēc šķiršanās no kādas «eiropietes» atrod dvēseles tuvinieci amerikānietē. Galvenajās lomās ir Holivudas zvaigznes - Bens Afleks un divas Reičelas - angliete Reičela Veisa un amerikāniete Reičela Makadamsa. Pārāk banāli, lai noticētu, ka kinovalodas virtuozs Maliks šo sižetu nebūs izvērsis spilgtā formas triumfā. Redzēsim.
Abi šie meistari Venēcijā būs sava veida debitanti - viņi pirmo reizi startēs konkursa programmā. (Gluži tāpat kā krievs Kirils Srebreņņikovs, atzītais franču režisors Olivjē Asajā, nepieradinātais Harmonijs Korīns un vēl citi - kopā 12 «jaunuļu». Par jaunuli gan nevar dēvēt citu amerikāņu meistaru - trilleru speciālistu Braienu de Palmu, kurš sarūpējis «erotisku spriedzes trilleri» ar nepārprotamu nosaukumu Passion/Kaislība - galvenajās lomās jau pieminētā Reičela Makadamsa un zviedru «meitene ar pūķa tetovējumu» - aktrise Nūmi Rapase, kura veido lielisku karjeru Amerikā.
Skarbā eksotika
Konkursa programmas intriga noteikti ir arī Venēcijas festivāla senā mīluļa, tur vairākas reizes apbalvotā japāņu režisora un aktiera Takesi Kitano filma Outrage Beyond/Ārpus varmācības, kas solās būt režisora kārtējais Japānas mafijas tradīciju un prakses pētījums.
Tradicionāli skandalozā, fizioloģiskas detaļas akcentējošā un Eiropas festivālu logā populārā filipīnieša Briljantes Mendosas filma Thy Womb/Tava dzemde solās būt vēl viena skarba, eksotiska kinematogrāfiska pieredze. Līdzīgi var raksturot arī Latvijas festivālos regulāri izrādītā korejiešu režisora Kima Kiduka filmu Pieta, tās galvenais varonis - brutāls nodokļu piedzinējs. 18 konkursa filmas žūrēs visai raiba kompānija - žūrijas priekšsēdim Holivudas režisoram Maiklam Mannam līdzās strādās avangarda klasiķe Marina Abramoviča, franču aktrise Letīcija Kasta, angļu aktrise Samanta Mortone u. c.
Protams, līdzās konkursa programmai ir dažādas citas skates un programmas, vienā no tām tiks demonstrēta arī dāņu filma Mīlestība ir viss, ko jums vajag, ko režisējusi oskarotā dāņu režisore Susanne Bīra. Šī melodrāma ar Pīrsu Brosnanu galvenajā lomā Latvijā būs skatāma jau festivāla Baltijas pērle laikā (no 14. septembra).
Fwww.labiennale.org