Latvijā jau patlaban vairāki simti cilvēku, izmantojot tikai datoru un telefonu, palīdz veikt grāmatvedības uzskaites un citus attālinātus pakalpojumus ne tikai Itālijas, bet arī Norvēģijas un ASV uzņēmumiem. Zinātāji saka, ka ar valsts atbalstu ārpakalpojumu nozare varētu strauji augt.
Koncerni tā ietaupa
Agrāk rietumvalstīs bāzētās lielo zīmolu kompānijas, samazinot izmaksas, uz Latviju un citām lētā darbaspēka valstīm pārcēla daļu ražošanas uzņēmumu. Algas Austrumeiropā cēlās, un tagad slavenu zīmolu veļu šuj Indijā un Bangladešā. Attīstoties informāciju tehnoloģijām un telekomunikācijām, lielie koncerni atraduši iespēju ietaupīt, izmantojot citu sniegtus ārpakalpojumus vai dibinot meitasuzņēmumus, kas tos sniegtu pārējai kompānijai. Par ārpakalpojumu sniegšanas centriem kļūst valstis ar lētāku, bet labi izglītotu darbaspēku un attīstītu komunikāciju infrastruktūru. Tiek radīts meitasuzņēmums, piemēram, Latvijā, lai apkalpotu koncerna uzņēmumus visā pasaulē.
Ir arī uzņēmumi, kurus uzņēmēji lētajās zemēs dibina, lai ārpakalpojumus piedāvātu citiem. Pirms aptuveni trīsdesmit gadiem pirmos ārpakalpojumu uzņēmumus, kas galvenokārt bija zvanu centri, dibināja Dienvidāzijas valstīs. Tagad lielākie no tiem nodarbina pat vairāk nekā simts tūkstošus cilvēku un apkalpo globālus koncernus. Tie ir monolingvāli uzņēmumi, taču pirms desmit un mazāk gadiem tapušie uzņēmumi Tuvajos Austrumos un Austrumeiropā jau piedāvā pakalpojumus daudzās valodās.
Strauji aug
«Pēdējos desmit gados ārpakalpojumu sniegšana ir viens no augošākajiem sektoriem tūlīt pēc ieroču un narkotiku biznesa,» saka Runway uzņēmējdarbības procesu direktors Raitis Dinka. 2003. gada nogalē atvēra norvēģu finansētu Runway ofisu Tallinā, bet jau 2004. gadā - Rīgā, un uzņēmums šajos gados kļuvis par lielāko Ziemeļvalstu valodās sniegto ārpakalpojumu centru ārpus Skandināvijas. R. Dinka skaidro, ka tas uzskatāms par Baltijas uzņēmumu, jo bāzēts visās trijās Baltijas valstīs ar vienu no centriem Rīgā, taču pakalpojumus sniedz visu Ziemeļvalstu uzņēmumiem. Patlaban Runway Rīgā nodrošina darbu 109 cilvēkiem, Tallinā - aptuveni 250, bet Kauņā un Viļņā - katrā 20.
Kompānija sniedz pakalpojumus dažādu nozaru uzņēmumiem. Lielākā daļa uzņēmuma darbinieku telefoniski apkalpo tūrisma nozares - avio un kuģu līniju klientus, daļa cilvēku pilda tehniskā palīdzības dienesta funkcijas IT jautājumos, kā arī ir daļa, kas sniedz finanšu pakalpojumus - grāmatvedības uzskaiti un kontēšanu. Baltijas valstīs uzņēmums veic arī telefonisku datu savākšanu citu uzņēmumu vajadzībām.
Zvans nonāk Rīgā
Latvijā uzņēmumu, kas veidoti ar mērķi sniegt ārpakalpojumus citiem, nav daudz, vairāk ir to, kas tapuši, lielajām korporācijām dibinot atzarojumus. Piemēram, Zviedrijā bāzētās Fagelviksgruppen taksometru pakalpojumu koncerna meitasuzņēmums telefonu zvanu centrs Latvijā dibināts 2005. gadā, sekojot konkurējoša taksometru uzņēmuma piemēram, kurš zvanu centrāli izveidoja Igaunijā.
Taxi Kurir Riga valdes locekle Guna Prīmane-Bērziņa stāsta, ka Zviedrijā pastāv valsts apmaksāti transporta pakalpojumi, kas pieejami cilvēkiem ar kustību traucējumiem, kuri nevar izmantot sabiedrisko transportu. Tā mātesuzņēmums Taxi Kurir AB ilgstoši pildīja šo valsts pasūtījumu, taču, mainoties tirgus apstākļiem, bija nepieciešams samazināt pakalpojuma izmaksas. Dibinot meitasuzņēmumu Latvijā, tas izdevies, ļaujot uzņēmumam turpināt pakalpojumu sniegšanu Stokholmas reģionā. No sākotnējiem padsmit apkalpojošajiem telefona operatoriem meitasuzņēmums izaudzis līdz 53, bet tuvākajā laikā cer palielināt darbinieku skaitu līdz vismaz 70.
Apvieno pakalpojumus
Savukārt Cytec Latvija izveidots pērn, Latvijai kļūstot par divdesmit devīto valsti pasaulē, kur ienākusi Cytec korporācija. Sākotnēji plānotais darbinieku skaits Latvijā bija 125, ko arī nav plānots ievērojami palielināt. Koncerna pamatnozare ir specifisku ķīmisku vielu un materiālu izstrāde, sākot ar ražošanas tekstila un beidzot ar kosmiskajās tehnoloģijās izmantotajiem. Cytec Latvija sniedz koplietošanas (finanšu, personālvadības, datu apkopošanas, informāciju tehnoloģiju komunikācijas, sagādes un citus) pakalpojumus pārējiem, galvenokārt Eiropā un Ziemeļamerikā bāzētajiem tīkla uzņēmumiem. «Piemēram, ja kādam no Cytec uzņēmumiem pienāk rēķini no piegādātājiem, tie digitālā formātā nonāk Latvijā, mēs tos iegrāmatojam un samaksājam,» skaidro Cytec Latvia direktors Egberts Boerrigters, «līdzīgi Latvijas uzņēmums ir atbildīgs par algu un pārējo labumu izmaksāšanu korporācijas darbiniekiem visā Eiropā un Ziemeļamerikā, kā arī citiem pakalpojumiem.»
Korporācija meitasuzņēmumu veidojusi, lai apvienotu koplietošanas pakalpojumu sniegšanu vienā vietā, kas līdz tam notikusi dažādās valstīs. Potenciālās valstis centra izveidei izvērtētas pēc izmaksām, ģeogrāfiskā novietojuma, vietējo darbinieku spējām un citiem aspektiem. Par labu Rīgas izvēlei bija vieglā sasniedzamība, kā arī ērtā laika zona, lai, strādājot divās dienas maiņās, būtu iespējams apkalpot uzņēmumus gan Eiropā, gan Ziemeļamerikā.
«Kamēr klientu valstīs bizness attīstās, augs arī uzņēmumi šeit. Lielāko izmaksu daļu šajā nozarē, ap 60-70%, veido darbaspēka izmaksas, taču Latvijā tuvākajos gados tās nedraud palielināties tik daudz, lai būtu jābaidās par uzņēmumu pāriešanu uz citām zemēm,» ir pārliecināts Runway pārstāvis R. Dinka. Visi Dienas aptaujātie uzņēmēji apliecināja, ka tuvākajos gados varētu tikai palielināties vai nostiprināties tirgū.