Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Līdz veloinfrastruktūras ideālam vēl tālu

Esat piedalījies veloinfrastruktūras projektēšanā Latvijā. Kā vērtējat esošo situāciju?

Situācija pēdējos gados ir nedaudz uzlabojusies. Ir veikti daži pilotprojekti, top veloceļu standarti ceļu būvē, ir runas par VEF tilta pārbūvi. Pozitīvi, ka pieaudzis ne tikai velobraucēju skaits, bet arī palielinājusies izpratne par velosipēda lomu satiksmē. Un ne tikai sabiedrībā, bet arī pašvaldībām, dažādu institūciju vadītājiem. Taču, ja salīdzinām, piemēram, pašreizējo Rīgas veloinfrastruktūru ar ideālo, tad, protams, ir vēl ļoti, ļoti tāls ceļš ejams.

Kādā ziņā?

Jāpaskatās plašāk. Iedzīvotāju skaita ziņā pēdējos 20 gados Rīga sarūk, īpaši centrs, bet vienlaikus izplešas Pierīga. Tas noved pie tā, ka aizvien vairāk cilvēku pārvietojas ar automašīnām, degradējot pilsētvidi, un jebkurš mēģinājums kaut kā citādi veidot transporta sistēmu Rīgā tiek uztverts kā apzināts mēģinājums iznīdēt autobraucējus. Bet ir pienācis laiks paskatīties uz visu savādāk, filozofiskāk. XX gadsimtā, būvējot ielas, galvenais bija, cik mašīnu var izbraukt cauri noteiktā laika posmā, tagad, XXI gs., būtiski, cik cilvēku var izbraukt. Līdz ar to ir kompleksi jāskatās uz pārvietošanās paradumiem kopumā, un velotransports ir tikai viena no iespējām blakus auto stāvparkiem, stundas biļetei sabiedriskajā transportā u. c. instrumentiem. Pētījumā ir noskaidrots: ja būtu attīstīta droša veloinfrastruktūra, 23% būtu gatavi pārvietoties ar velosipēdu. Vismaz daļa būtu tagadējo šoferu, ar laiku arī vecāki ar bērniem, seniori. Tas ir reāli sasniedzams, jo, piemēram, Kopenhāgenā ar velosipēdu ikdienā pārvietojas aptuveni 40%.

Kā vērtējat esošo velojoslu tīklojumu Rīgā?

Tas ir izstrādes procesā. Šobrīd nepietiekams gan tīkla pārklājuma, gan arī izpildes kvalitātes ziņā. Mans priekšlikums ir tīklu balstīt uz maģistrāliem veloceļiem, kas savienotu centru ar apkaimēm. Tam šobrīd ir vairāki šķēršļi. Viens ir tīri normatīvs, birokrātisks - kad nākam ar priekšlikumu izveidot pilnvērtīgu veloinfrastruktūru, bieži nākas dzirdēt atrunas, ka mūsu likumi to nepieļauj, ka jāpārceļ bortakmeņi, bet tur apakšā ir komunikācijas un bortakmeni nedrīkst likt uz komunikācijām… Domāju, ka to var atrisināt, ja vien būtu gribēšana. Otrs šķērslis ir sabiedriskā doma - cilvēkiem ir jāskaidro, kāpēc tas ir vajadzīgs, ka tā nav izdabāšana velosipēdistiem, bet gan kopīga nepieciešamība, lai mums būtu pievilcīgāka, vieglāk sasniedzama pilsēta un lai ielas atkal kļūtu cilvēkam draudzīgākas. Pozitīvi, ka beidzot ir pieķērušies potenciālam maģistrālam veloceļam - K. Barona ielai.

K. Barona ielā top rekomendējoša velojosla, kas daudziem nepatīk.

Ja pa maģistrālu veloceļu nevar palaist 12 gadu vecu bērnu, tas nav maģistrāls veloceļš. Ideālajā gadījumā šī rekomendējošā velojosla ar laiku varētu pārtapt par pilnvērtīgu nodalītu veloceļu, attiecīgajā ielā piekļuvi ļaujot tikai piegādes un vietējo iedzīvotāju auto. Līdz ar to par šābrīža risinājumu es neesmu lielā sajūsmā, taču ļoti nesatraucos, jo to vēlāk ar vienkāršiem līdzekļiem būs iespējams pārveidot par vēlamo risinājumu.

Kuras ielas vēl varētu veidot par velomaģistrālēm?

Avotu iela ir lieliska diagonāla iela, kas Dreiliņus, Pļavniekus, daļu Purvciema savieno ar centru. Pa to iet sabiedriskais transports, kuram bieži jāstāv sastrēgumos. Ja kaut kur ierobežojam autosatiksmi, tad tas jādara tā, lai ieguvēju būtu pēc iespējas vairāk un uzreiz - šajā gadījumā sabiedriskais transports un riteņbraucēji. Velosatiksmei plašāk būtu izmantojams platais Zemitāna tilts, kas, saslēdzoties ar K. Barona ielu, savienotu centru ar Purvciemu. Jādomā risinājums Vanšu tilta šķērsošanai - tas jau ir velosatiksmes visvairāk noslogots, taču riteņbraucēji spiesti šaurās ietves dalīt ar gājējiem un pakļaut sevi nāves briesmām nepārdomātajās nobrauktuvēs.

Uz esošajām velojoslām bieži redzamas stāvošas automašīnas. Kā pret to cīnīties?

Tur ir viens risinājums - skrupuloza policijas kontrole. Tolerances, pierašanas laiks pagājis.

Kas darāms, gaidot Latvijas simtgadi?

Viens no reālākajiem darbiem, kas jau ir iesākts, ir sakārtot pamatus. Tā ir likumdošana, noteikumi, standarti. Kad tas izdarīts, vairs nebūtu formālu ieganstu atrunām. Ko darīt vai nedarīt būtu atkarīgs tikai no politiskās gribas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?