Pamēģini iestāstīt
Pirms gada ar domes 50% atbalstu tika noasfaltēts iekšpagalms Maskavas ielā 379, kura kopējās izmaksas bija ap Ls 15 000, un pusi no summas - ap Ls 7500 - samaksāja kooperatīvs, bet otru pusi pašvaldība, atceras DzĪKS Staburags priekšsēdētājs Ilmārs Zāģeris. Šogad Austrumu izpilddirekcija piedāvājusi tādu pašu modeli, kam kooperatīva biedri piekrituši, taču ieraudzītā tāme par 660 m2 brauktuves noasfaltēšanu Lokomotīves ielā 44 bija krietni augstāka, nekā DzĪKS vadība rēķinājās. «Kad es iedzīvotājiem apsolīju, ka brauktuve un ietve tiks sakārtotas, es nebiju redzējis tāmi. Tikai par brauktuvi bez trotuāra aprēķināti 29 tūkstoši latu, tas nozīmē, ka puse, kas jāmaksā mums, ir 14,5 tūkstoši. Mutiski man pateica, ka par ietvi būtu vēl 10 tūkstoši jāpiemaksā, turklāt uz to neattiecas domes līdzfinansējums,» stāsta I. Zāģeris. Tāmi sagatavojusi domes konkursā uzvarējusī a/s A.C.B. Salīdzinājumam I. Zāģeris lūdzis citai firmai - SIA Pilsētas eko serviss - sagatavot savus aprēķinus par šīs teritorijas asfaltēšanas izmaksām. Firma gan brauktuvi, gan ietvi noasfaltētu par Ls 19 920, ieskaitot PVN. Ja dome segtu pusi no šādas summas, kooperatīvs to varētu atļauties. «Domes iepirkuma konkurss sagatavots tā, lai mazās firmas nevarētu tajā piedalīties, svešie tur nav vajadzīgi. Ir tāda sajūta, ka te gribētu nevis noasfaltēt pagalmu, bet būvēt ātrgaitas maģistrāli. Apstākļos, kad kooperatīvu biedri skaita katru latiņu, pamēģini tagad kādam iestāstīt, ka tu neesi blēdis, jo cenas pēkšņi ir dubultojušās!» sašutumu neslēpj I. Zāģeris. Viņaprāt, pašvaldībai daudz lētāks būtu modelis, kad kooperatīvi sarunātu firmas, sastādītu tāmes un tad pretendētu uz domes līdzfinansējumu.
«Tagad mums izgriež rokas - vai nu piedalies uz domes nosacījumiem, vai atsakies. Pretendentu atlasē iepirkuma konkursā mums nav nekādas teikšanas, mēs nevaram piedalīties lēmuma pieņemšanā, kaut arī puse finansējuma nāk no mums,» uztraucas kooperatīva vadītājs.
Dārdzību nenoliedz
Šis gadījums mudina domāt, ka, iespējams, Rīgas domes iepirkumā par iekšpagalmu asfaltēšanu pašvaldība ir pārmaksājusi. Domes izpilddirektors un Iekšpagalmu asfaltēšanas iepirkuma komisijas priekšsēdētājs Juris Radzevičs atzīst, ka par iekšpagalmu asfaltēšanu interese bijusi maza, pieteikušās trīs firmas, bet a/s Ceļu pārvalde nav varējusi uzrādīt vienu nepieciešamu izziņu, tāpēc no tālākas vērtēšanas izslēgta. Atlikušo pretendentu piedāvājumi ir bijuši dārgāki, nekā sākotnēji lēsts, tāpēc arī nācās prasīt no domes budžeta iedalīt papildu vienu miljonu latu. J. Radzevičs atzīst, ka prasības pretendentiem šajā iepirkumā bijušas augstākas nekā iepriekš, jo Rīgas domei ir slikta pieredze ar iepriekšējo darbu veicēju SIA Tika, kam bija problēmas ar pasūtījuma izpildi. Iepirkuma procedūra bija visai komplicēta, proti, viss darbu apjoms sadalīts piecās lotēs, taču pretendentiem bija jāpiedalās visās, un, ja tas atsauktu dalību no vienas, tad izstātos no visa konkursa. Iespējams, tāpēc dokumentus iesniedza tik maz uzņēmumu. Par vēl vienu iemeslu mazai interesei J. Radzevičs uzskata darbu sarežģītību - iekškvartāli, salīdzinot ar taisnu šoseju, ir «ķēpīgāki». Līdzīgi uzskata arī a/s A.C.B. pārstāvis Ainārs Vladimirovs, kurš izteicās, ka «iekšpagalms nav Bauskas šoseja», savukārt par firmas piedāvājumu izteicās vien to, ka tas uzvarējis konkursā un par šādu summu arī darbi tiks veikti.
Iekškvartālu asfaltēšana jau vairākus gadus ir viena no Rīgas domes prioritātēm, un domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs periodiski ierodas pārbaudīt veikto darbu kvalitāti. Piemēram, šodien viņš dodas uz Imantu un Zolitūdi. Savukārt par I. Zāģera ieteikto risinājumu, ka kooperatīvi paši atrod darbu veicēju un dome lemj par līdzfinansējuma piešķiršanu, J. Radzevičs neteica stingru nē, tikai norādīja, ka būtu jāpēta juridiskie aspekti.