Kompānijas vadība iecerējusi šā gada laikā vismaz 30 veikalos atvērt finanšu pakalpojumu centrus, kur pircēji varēs ne tikai aizņemties naudu, bet arī noguldīt brīvos līdzekļus. Nākamo divu gadu laikā plānots biznesu paplašināt un piedāvāt gan norēķinu kontu, gan hipotekāro kredītu. Tā kā pērn Tesco apgrozījums pasaulē bija vairāk nekā miljards mārciņu nedēļā (54,2 mljrd. gadā), ar naudu problēmām nevajadzētu būt, ziņo raidsabiedrība BBC.
Nopietni konkurenti
Ekonomikas eksperti šādu veikala izraušanos no tradicionālās nodarbes uzskata par agresīvu mēģinājumu izmantot finanšu sektora vājumu. Tā kā lielo lielveikalu ķēžu apgrozījums mērāms miljonos un to ienākumi būtiski neapsīkst pat krīzes laikā, tirgotāji varētu kļūt pat ļoti nopietns konkurents bankām.
«Tesco ir labākas iemaņas patērētāju analizēšanā nekā jebkuram finanšu pakalpojumu sniedzējam. Tas piespiedīs vienas otras bankas vadītāju naktīs negulēt,» laikrakstam Financial Times saka Lihits Vogls no uzņēmējdarbības konsultantu biroja IBM Global Business Services.
Biznesa stratēģijas konsultāciju firma Bain&Co aplēsusi, ka tuvākās desmitgades laikā mazumtirgotāji šādā veidā varētu iekarot 10-20% visa Eiropas banku tirgus. Arī citi speciālisti prognozē, ka tuvākajos gados tradicionālā augļošanas sistēma ievērojami mainīsies un banku sektorā parādīsies jauni, spēcīgi spēlētāji. «Ja mazumtirgotāji vēlas iesaistīties banku biznesā, tad tagad ir īstais brīdis,» pētījumu centra Lafferty Group pārstāvis Maikls Lafertijs pieļauj, ka dižķibeles sabiedētie cilvēki uzticēs savu naudu drīzāk maizes un ziepju pārdevējiem nekā bankām, kas tikko atņēmušas viņiem dzīvokli. «Mazumtirgotāji iesaistīsies plašākā mērogā, ieskaitot norēķinu kontu uzturēšanu,» uzsver M.Lafertijs.
«Tie ir piezemētāki, piemērotāki. Tie labāk apzinās cenas, un, jā, tie ir uzticamāki. Tas viss nozīmē, ka lielveikaliem ir iespēja iesaistīties finanšu servisā nopietnāk, nekā viņi to jebkad ir darījuši,» zīmolu ekspertu biroja Wolff Olins speciālists Roberts Džounss uzskata, ka lielveikali, kas sevi parasti pozicionē kā patērētāju draugus, iekaros vairāk simpātiju nekā vēsu, augstprātīgu augļotāju reputāciju ieguvušās bankas.
Tautas banka
Tieši šādu nostāju plāno ieņemt Tesco. Tās vadītājs Terijs Lihijs apsolījis pārveidot lielveikalu par «tautas banku» un nemaz neslēpj, ka iecerējis pārvilināt tos patērētājus, kuri ir nikni uz bankām vai vīlušies tajās. Līdzīgas domas ir arī citiem lielveikaliem, kā, piemēram, John Lewis, Marks and Spencer, Asda un Alliance Boots, ziņo laikraksts The Times.
Tesco uz jaunas nišas meklēšanu pamudināja ne tikai labvēlīgā situācija, bet arī fakts, ka ķēdes tirgus daļa pārtikas tirdzniecībā Lielbritānijā sasniegusi 30%. Līdz ar to uzņēmumam šajā lauciņā palikušas nelielas izaugsmes iespējas.
Jāpiebilst, ka Tesco nebūs pionieris šo nozaru apvienošanā. Meksikas lielveikalu ķēde Elektra jau pirms aptuveni desmit gadiem izveidoja savu banku - Banco Azteca, un tagad tai ir ap desmit miljoniem klientu. Arī amerikāņu Wal-Mart Latīņamerikā piedāvā bankas pakalpojumus, bet Šveicē Migros grupā jau kopš pagājušā gadsimta vidus ietilpst gan banka, gan pārtikas veikali.
Arī Latvijas pārtikas mazumtirgotājs Maxima Latvija atzīst, ka šāda pieeja ir perspektīva, taču grūti īstenojama. «Izvērtējām iespēju mūsu lojalitātes karti pārveidot arī par bankas karti. Taču tā daļēji ir ieiešana citā biznesā, un bankas īpašā sajūsmā par to nav. Bet no šādiem plāniem neesam atteikušies. Pirmais solis jau sperts - tagad Maxima veikalos var apmaksāt rēķinus,» uzsver uzņēmuma preses sekretārs Ivars Andiņš.