Baltijas līzinga nozarē spēcīgākie segmenti ir auto līzings, lauksaimniecības tehnikas līzings, kā arī smagā komerctransporta līzings. Pēdējos divos gados pieauguši arī dzelzceļa sastāvu līzinga apjomi. Vājākais segments Baltijā ir informācijas un saziņas iekārtu un tehnoloģiju līzings. Šī ir neattīstīta niša, kas ir nākamās dekādes Baltijas līzinga nozares izaugsmes potenciāls. Auto līzinga pieprasījumu Baltijā virza uzņēmumi ar piecu automašīnu un lielākiem auto parkiem.
Lauksaimniecība Baltijā ir viena no pamatnozarēm, kuru ar subsīdijām atbalsta gan nacionālās valdības, gan Eiropas Savienība, tas savukārt veicina pieprasījumu pēc traktoriem, kombainiem un lauksaimniecības uzkabes tehnikas. Visu trīs Baltijas valstu, bet jo īpaši Lietuvas, tendence iepriekšējos divos gados bija smagā komerctransporta parka atjaunošana un palielināšana. Šobrīd smagā komerctransporta parks Baltijā sasniedzis savu optimālo apjomu, tāpēc tuvākajos divos trīs gados paredzama galvenokārt pastāvošā parka atjaunošana. Jaunākā iezīme Igaunijas un Latvijas līzinga nozarē, kas piešķir papildu dinamiku, ir dzelzceļa sastāvu finansēšana uzņēmumiem, kas apkalpo Baltijas un Krievijas reģionu.
Baltijas līzinga nozarē dominē bankām piederoši līzinga uzņēmumi. Ir daži neatkarīgi tehnikas ražotāju finanšu uzņēmumi, taču ierobežotā Baltijas ekonomikas apjoma dēļ vairākums auto un smagās tehnikas ražotāju un izplatītāju izvēlas sadarboties ar Baltijas līzinga uzņēmumiem, nodrošinot līzinga finansējumu ar auto vai tehnikas ražotāja preču zīmi.
Nordea Finance ir vadošais līzinga nozares spēlētājs, kas nodrošina šādus finansējuma risinājumus lielākajiem pasaules auto un tehnikas ražotājiem Baltijā. Vairākums Baltijas līzinga uzņēmumu - ap 70% no visiem nozares apjomiem - ir Ziemeļvalstu kapitāla uzņēmumi. Pārējais līzinga portfelis ir centrālās un Rietumeiropas kapitāls.
Līzings Baltijā tiek uzskatīts par ērtu un atbilstošu instrumentu transporta un ražošanas iekārtu finansēšanai. Baltijas valstu valdības un pašvaldības izmanto līzingu valsts un pašvaldības transporta un iekārtu iepirkumos. Profesionālās līzinga asociācijas aktīvi iesaistītas likumdošanas un nodokļu regulējuma pilnveidošanā.
Pašlaik Baltijas līzinga nozares galvenais izaicinājums, līdzīgi kā visā Eiropā, ir gaidāmo Bāzel III regulu ietekme uz finanšu sektoru ar to pieaugošo ietekmi uz finanšu resursu izmaksām un risku. Otrs pārvarams izaicinājums ir patērētāju uzticības kritums visai finanšu nozarei pēckrīzes periodā. Patērētāju uzticības atgūšanai jārēķinās ar pakāpenisku procesu vairāku gadu garumā.
Šogad Baltijā paredzama ļoti mērena līzinga jauno darījumu apjomu izaugsme - 1-2% apjomā.
* Nordea Finance valdes priekšsēdētājs