Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Matisu nav un ir Matiss

Viņš, protams, ir japānis, un sauc viņu Matisu. Un, protams, vārds Matisu japāņu kulta režisora Takesi Kitano (viņš darbojas arī ar «vārdu» Bīts) filmā par mākslinieku neveiksminieku, kas saucas šķietami jokaini Ahilejs un bruņurupucis, nav izvēlēts nejauši. XX gadsimta modernisma glezniecības un mākslas vēstures pazinēji šajā personvārdā saskatīs fonētisko līdzību ar dižo fovistu un abstrakcionistu tēti Anrī Matisu.

Vairāku aktieru un visbeidzot paša Kitano tēlotais (vecumā, jāgaida būs ilgi) galvenais varonis - komiskais, neveiklais un nesavtīgu žēlumu raisošais Matisu filmas laikā kopā ar savu kaismīgo vēlēšanos atminēt mākslas būtības noslēpumu izies cauri teju visiem modernisma pamatvirzieniem, sākot ar stihisku primitīvismu, sekojot impresionisma, fovisma, kubisma, abstraktā ekspresionisma un eksaltēta figurālisma virzieniem, beidzot ar radikālu akcionismu un _redīmeidu (readymade_) finālā. Taču nesatraucieties - filma nav ceļvedis XX gadsimta mākslas vēsturē, kaut gan tā tiešām ir filma par un ar mākslu. Par mākslu kā dzīves augstāko jēgu, kā ideālo mērķi, kurš... nav sasniedzams. Skumja - noteikti, tomēr komēdija. Pie viena tas ir smeldzes pilns stāsts par vīrieša «izšķilšanos» no bērnības caur mīlestību uz ticību, lai cik tas banāli skanētu. Par vispārhumānajām vērtībām. Un arī ironisks pastāstiņš, cik grūti ir tikt galā ar kaprīza mākslinieka ego, ar visiem viņa «tarakāniem», skaudību, patmīlību, vēlmi izpatikt, slavaskāri ieskaitot.

Jākrīt no beņķa

Tā ir savdabīga skaistuma apdvesta filma, no tās dvesmo vizuālu tēlu pirmatnējā mežonība, kas vienlaikus apmulsina un smīdina (tur ir dažas tādas dullā Matisu sapindzelētas «bildes», ka kinoteātrī jākrīt no beņķa nost). Un visbeidzot - man dziļi simpātiski šķiet tas, ka Takesi Kitano visiem «popkornkino rīmām» godīgi pasaka - viss ģeniālais ir sarežģīts un noteikti nav domāts tiem tipiem, kas uz kino iet tāpat vien, papļumpēt alu un iezviegt.

Vēl es kategoriski nepiekrītu visai izplatītam viedoklim, ka Kitano agrākās filmas (piemēram, trīs slavenākās Kitano eksistenciālās drāmas - Sonatīne, Uguņošana vai Kikudžiro), kas, pateicoties pārsteiguma - sprādziena efektam, ko tās piedzīvoja Eiropas nozīmīgākajos kinofestivālos, būtu labākas par šī režisora stilistiskajiem, ekstrēmajiem žanru robežpārkāpēja eksperimentiem filmās Brālis, Lelles un arī viņa absolūtās cietsirdības skaistuma šedevru Zatoiči. Nepiekrītu, ka Kitano svaigākie darbi - mākslas triloģija Banzai, režisor!, Takeshis/Takešīza (apspēlējot Takesi un šizofrēnijas vārdus) un tās noslēdzošā daļa Ahilejs un bruņurupucis - būtu mazāk iespaidīgi par viņa agrīnajiem darbiem (kopš debijas 1993.gadā Kitano kopumā ir radījis 16 filmas - pa vienai ik gadu).

Starp komisko un traģisko

Nosauktās filmas vienkārši pieder principiāli dažādiem Kitano daiļrades posmiem, izpaliek vienīgi pārsteiguma efekts, ar ko jauniņais, bet Japānā superpopulārais stand-up komēdiju meistars un TV šovmenis iekaroja Eiropas festivālu snobus. Savukārt pārsteigšanas «blieziena» vietā stājies mākslinieka briedums un apcerīgums, - un tieši nopietnību, pat eksistenciālu traģismu aiz ekscentriska komisma maskas apliecina trīs Kitano pēdējās filmas - tās ir mākslinieka grēksūdzes, kurās viņš godīgi atzīstas, ka mākslai adekvāta var būt vienīgi reliģija. Proti - ticība, jo mākslā nedarbojas nekādi izskaitļotas PR formulas un žanra, stila vai ideju aprēķina triki, svarīgs ir tikai tava «mākslas produkta» pārliecības, iespaidošanas spēks. Tā ka Kitano taisnība vien ir - starp talantu un šarlatānismu, starp meistarību un veiksmi, starp virtuozi realizētu ideju un vājprātu nav atšķirības. Šo rakstiņu par, manuprāt, brīnišķīgo filmu Ahilejs un bruņurupucis vēlos noslēgt ar kinokritiķa Andreja Plahova citātu: «Ja Kitano būtu apstājies tikai pie gleznošanas, iespējams, viņš visu mūžu gaidītu savu atzīšanu. Vai paliktu viens no tūkstošiem komiskā kabarē artistu pasaulē. Bet gadījās citādi. Ģēniju no parasta talanta nodala niecīgs milimetrs - maģiskais bišķiņ, bišķiņ, bet tieši šo distanci pārvarēt ir visgrūtāk. Par šo cīņu tad arī vēsta Takesi Kitano filma.» Jā, visas 60 gleznas filmā pieder režisora Kitano otai un rokai.

kino

Ahillejs un bruņurupucis

Kino Rīga

8.XII 16.00

11.- 14.XII 15.30, 18.00, 20.30

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?