Tas nozīmē, ka visdrīzāk arī pārvadājumu apjoms proporcionāli samazināsies, jo citas iespējas samazināt izdevumus uzņēmuma iekšienē pārvadātāji vairs neredzot. Bet, ja pašvaldība vēlēsies saglabāt plašāku maršrutu tīklu, nekā to pieļauj valsts atvēlētais finansējums, tai pārvadātājiem radušies zaudējumi būs jāsedz no sava budžeta.
Šādi nosacījumi varētu paralizēt gan cilvēku dzīvi, gan iestāžu darbu - pārliecināts ir Bauskas pasažieru pārvadājumu uzņēmuma vadītājs, novada domes deputāts Uldis Kolužs, kurš apzinās, cik būtisks lauku cilvēkiem ir varbūt vienīgais autobuss, kas iegriežas viņa pagastā, un cik liela šobrīd ir pašvaldību rocība, lai spētu nodrošināt to, no kā atsakās valsts.
«Esam ķērušies pie šīs lietas no otra gala - nevis nodrošināt iedzīvotājiem likumā noteikto iespēju nokļūt izglītības un ārstniecības iestādēs, darbā, valsts un pašvaldības iestādēs, bet gan brauksim tikai tik tālu un bieži, cik valsts šī pakalpojuma dotēšanai būs piešķīrusi naudu, kas gan ir pretrunā ar Eiropas direktīvām, kas nosaka, ka valstij jāapmaksā visi radušies zaudējumi šajā jomā,» saka Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks Aino Salmiņš. Viņš norāda - kāpēc pašvaldībām būtu jākompensē šie zaudējumi, ja tās nav ne šī pakalpojuma pasūtītājas, ne tām par vietējās nozīmes maršrutu apkalpošanu ar pārvadātājiem slēgts līgums. Ar jauno gadu likvidējamo rajonu padomju vietā šīs funkcijas pārņems plānošanas reģioni, un tiem būtu pilnībā jāatbild par sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanu. Autotransporta direkcijas Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Raimonds Timma gan norāda, ka plānošanas reģioni vietējās nozīmes maršrutu tīklu plānos un organizēs pašvaldību vārdā, tāpēc atbildība par to būs jāuzņemas arī tām.
Viņš ir pārliecināts, ka šī likuma norma liks pašvaldībām rūpīgāk izvērtēt vietējās nozīmes maršrutu lietderību un paraudzīties uz šo jomu saimnieciskāk. «Nereti pašvaldības uzstāj, ka noteikti vajadzīgs kāds maršruts, bet neparēķina, cik tajā pasažieru un kādus zaudējumus tas rada pārvadātājiem un valstij,» saka R.Timma. Viņa teikto apstiprina Vidzemes reģiona pārvadātājs TU Vidlatauto, kas, atsaucoties, piemēram, uz Alūksnes novada dažu pagasta pārvalžu un iedzīvotāju pieprasījumu saglabāt konkrētus vietējo autobusu maršrutus un reisus, izpētījis reālo situāciju un secinājis, ka to izmanto tikai pāris cilvēku un tas rada neizmērojamus zaudējumus.