Radikāli nemainīs
Rīgas domes deputātiem pirms balsojuma par mikroautobusu reisu nodošanu RS bija izplatīta Satiksmes departamenta izstrādāta Rīgas maršrutu tīkla vienotas apkalpošanas izveides koncepcija uz astoņām lapām. Tajā piedāvāti divi maršrutu tīkla izveides varianti. Radikālākais no tiem, kas, visticamāk, netiks ieviests, paredz noteikt, ka maršrutu tīkla mugurkauls ir elektrotransports, integrējot tajā arī dzelzceļu, taču tad pasažieriem nāktos vairāk pārsēsties un pilnībā mainītos biļešu sistēma, pārejot uz laika biļeti. Mikroautobusus šai variantā izmantotu galvenokārt mazāk pieprasītos maršrutos. Otrs variants, ko darba grupa atbalsta, ir mērenāks, īpaši nemainot maršrutu tīklu. Mikroautobusi šajā sistēmā iekļauti kā paaugstināta komforta transports, pieļaujot, ka par biļeti nāktos maksāt vairāk. Jaunums, ko pieļauj koncepcijas izstrādātāji, ir nakts maršruti, kas atšķirtos no dienas maršrutiem. Tos apkalpotu mikroautobusi, tikai par augstāku maksu. Tiktu saskaņoti mikroautobusu un citu transportlīdzekļu atiešanas laiki, piemēroti vienoti salona un virsbūves aprīkojuma tīrības kritēriji, ieviesta vienota norēķinu sistēma. Lai arī mikroautobusus iekļaus vienotā transporta sistēmā, maksas atvieglojumus paredzēts piešķirt tikai 1. un 2. grupas invalīdiem.
Šobrīd Rīgā 37 mikroautobusu maršrutus apkalpo astoņas firmas. To, ka stāsies spēkā ES regula par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem un pārvadājumu sistēma mainīsies, pārvadātāji zināja jau pirms vairākiem gadiem, stāsta Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Imants Zālītis. Sekas tam pasažieri izjūt ikdienā - firmas neiepirka jaunus autobusus, un tie mikroautobusi, kas kursē Rīgā, ir ļoti nolietoti, nebūt neatbilstot paaugstināta komforta transportlīdzekļa statusam. Mikroautobusi kā pilsētas transporta veids saglabājušies tikai postpadomju valstīs, jo citur Eiropā šāda veida pilsētas transportu gandrīz neizmanto. «Izsludinot konkursu apakšuzņēmējiem, RS jānosaka apkalpošanas kvalitātes un komforta kritēriji. Taču mikroautobusi kā tādi ir jāsaglabā, tos nedrīkst atmest pavisam, nedrīkst piespiest pārsēsties uz lielajiem autobusiem vai trolejbusiem,» uzskata I. Zālītis.
Tā kā RS pārstāvju darba grupā nav un pirms lēmuma pieņemšanas uzņēmums faktiski nostādīts fakta priekšā, ka tam būs jāpārņem mikroautobusi, pašreiz RS nevar komentēt, kā tas notiks un vai tiks piesaistīti apakšuzņēmēji. Katrā ziņā līdzekļi jaunu mikroautobusu iegādei nākamā gada budžetā vismaz šobrīd nav paredzēti, atzīst RS preses sekretārs Viktors Zaķis.
Mokās arī kaimiņi
Atšķirībā no Rīgas un Viļņas Tallinā pilsētas robežās mikroautobusu maršrutu nav, taču tie kursē piepilsētas maršrutos 50 km robežās, Diena uzzināja Tallinas pašvaldības Transporta departamentā. Savukārt Viļņā situācija ir līdzīga kā Rīgā - 42 maršrutus apkalpo desmit firmas, un kopumā pilsētā ik dienu izbrauc ap 270 mikroautobusu. Biļetes ir gandrīz divtik dārgas nekā pašvaldības transportā, stāsta Viļņas pašvaldības Transporta organizācijas nodaļas vadītājs Aļģirds Šešelgis. Taču atšķirībā no Rīgas pagaidām netiek domāts par reformu, jo 27. februārī būs pašvaldību vēlēšanas un līdz tām neviens pie šī jautājuma neķeroties. A. Šešelgis uzsver, ka pašvaldībai ir pamats būt neapmierinātai ar privāto kompāniju darbu - mikroautobusi nekaunīgi «nosmeļot» pasažierus, kas gatavi maksāt pilnu biļetes cenu, tādējādi pašvaldības transportā pieaug to pasažieru īpatsvars, kuri brauc ar atlaidēm. Tuvākajā laikā notiks maršrutu analīze, lai novērstu to dublēšanos, kā arī paredzēts nodrošināt maršrutus no attālākiem pilsētas rajoniem.