Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +6 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Mikriņi nepazudīs, maksās dārgāk

Kaut arī Rīgas dome ir pieņēmusi lēmumu, ka maršruta mikroautobusus no 2012. gada 1. janvāra pārņems pašvaldības SIA Rīgas satiksme (RS), tikai nākamā gada laikā pakāpeniski tiks izstrādāta koncepcija, kas ar tiem notiks. Taču jau tagad darba grupa ir ieteikusi variantu, kādā veidā sabiedriskā transporta tīklu optimizēs. Tiek pieļauta iespēja, ka mikroautobusi kursēs mazāk pieprasītos maršrutos vai arī tiks uzskatīti par paaugstināta komforta transportu, tad attiecīgi biļešu cena būs augstāka.

Radikāli nemainīs

Rīgas domes deputātiem pirms balsojuma par mikroautobusu reisu nodošanu RS bija izplatīta Satiksmes departamenta izstrādāta Rīgas maršrutu tīkla vienotas apkalpošanas izveides koncepcija uz astoņām lapām. Tajā piedāvāti divi maršrutu tīkla izveides varianti. Radikālākais no tiem, kas, visticamāk, netiks ieviests, paredz noteikt, ka maršrutu tīkla mugurkauls ir elektrotransports, integrējot tajā arī dzelzceļu, taču tad pasažieriem nāktos vairāk pārsēsties un pilnībā mainītos biļešu sistēma, pārejot uz laika biļeti. Mikroautobusus šai variantā izmantotu galvenokārt mazāk pieprasītos maršrutos. Otrs variants, ko darba grupa atbalsta, ir mērenāks, īpaši nemainot maršrutu tīklu. Mikroautobusi šajā sistēmā iekļauti kā paaugstināta komforta transports, pieļaujot, ka par biļeti nāktos maksāt vairāk. Jaunums, ko pieļauj koncepcijas izstrādātāji, ir nakts maršruti, kas atšķirtos no dienas maršrutiem. Tos apkalpotu mikroautobusi, tikai par augstāku maksu. Tiktu saskaņoti mikroautobusu un citu transportlīdzekļu atiešanas laiki, piemēroti vienoti salona un virsbūves aprīkojuma tīrības kritēriji, ieviesta vienota norēķinu sistēma. Lai arī mikroautobusus iekļaus vienotā transporta sistēmā, maksas atvieglojumus paredzēts piešķirt tikai 1. un 2. grupas invalīdiem.

Šobrīd Rīgā 37 mikroautobusu maršrutus apkalpo astoņas firmas. To, ka stāsies spēkā ES regula par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem un pārvadājumu sistēma mainīsies, pārvadātāji zināja jau pirms vairākiem gadiem, stāsta Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas direktors Imants Zālītis. Sekas tam pasažieri izjūt ikdienā - firmas neiepirka jaunus autobusus, un tie mikroautobusi, kas kursē Rīgā, ir ļoti nolietoti, nebūt neatbilstot paaugstināta komforta transportlīdzekļa statusam. Mikroautobusi kā pilsētas transporta veids saglabājušies tikai postpadomju valstīs, jo citur Eiropā šāda veida pilsētas transportu gandrīz neizmanto. «Izsludinot konkursu apakšuzņēmējiem, RS jānosaka apkalpošanas kvalitātes un komforta kritēriji. Taču mikroautobusi kā tādi ir jāsaglabā, tos nedrīkst atmest pavisam, nedrīkst piespiest pārsēsties uz lielajiem autobusiem vai trolejbusiem,» uzskata I. Zālītis.

Tā kā RS pārstāvju darba grupā nav un pirms lēmuma pieņemšanas uzņēmums faktiski nostādīts fakta priekšā, ka tam būs jāpārņem mikroautobusi, pašreiz RS nevar komentēt, kā tas notiks un vai tiks piesaistīti apakšuzņēmēji. Katrā ziņā līdzekļi jaunu mikroautobusu iegādei nākamā gada budžetā vismaz šobrīd nav paredzēti, atzīst RS preses sekretārs Viktors Zaķis.

Mokās arī kaimiņi

Atšķirībā no Rīgas un Viļņas Tallinā pilsētas robežās mikroautobusu maršrutu nav, taču tie kursē piepilsētas maršrutos 50 km robežās, Diena uzzināja Tallinas pašvaldības Transporta departamentā. Savukārt Viļņā situācija ir līdzīga kā Rīgā - 42 maršrutus apkalpo desmit firmas, un kopumā pilsētā ik dienu izbrauc ap 270 mikroautobusu. Biļetes ir gandrīz divtik dārgas nekā pašvaldības transportā, stāsta Viļņas pašvaldības Transporta organizācijas nodaļas vadītājs Aļģirds Šešelgis. Taču atšķirībā no Rīgas pagaidām netiek domāts par reformu, jo 27. februārī būs pašvaldību vēlēšanas un līdz tām neviens pie šī jautājuma neķeroties. A. Šešelgis uzsver, ka pašvaldībai ir pamats būt neapmierinātai ar privāto kompāniju darbu - mikroautobusi nekaunīgi «nosmeļot» pasažierus, kas gatavi maksāt pilnu biļetes cenu, tādējādi pašvaldības transportā pieaug to pasažieru īpatsvars, kuri brauc ar atlaidēm. Tuvākajā laikā notiks maršrutu analīze, lai novērstu to dublēšanos, kā arī paredzēts nodrošināt maršrutus no attālākiem pilsētas rajoniem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?