Šis cilvēks bija Andrejs Zvaigzne, kurš pirms diviem gadiem pameta JS un pievērsās privātbiznesam. Šobrīd viņš ir viena no centrālajām personām izmeklēšanā par nekvalitatīvo mīnukuģu tehniskās dokumentācijas piegādi. Sākotnējās pārbaudes liecina, ka dārgā dokumentācija iegādāta, pārkāpjot virkni iepirkuma procedūru. Kā Dienai apstiprinājuši vairāki avoti militārajās un valdības struktūrās, ir aizdomas, ka iepirkuma specifikācija piemērota konkrētai kompānijai un atsevišķas personas nonākušas iespējamā interešu konfliktā.
Kļūdas tulkojumā
Piecu mīnu meklētāju kuģu iegāde Nīderlandē, kuru neparedzētie remonti prasījuši papildu izmaksas, kā arī to tehniskās dokumentācijas iegāde otrdien bija iemesls A.Pavloviča aizrotēšanai no JS komandiera amata. Pret šo soli iebildusī Tautas partija uzskatīja, ka jāsagaida izmeklēšanas rezultāts un jāvērtē NBS un Aizsardzības ministrijas (AM) līdzatbildība. Šobrīd dokumentācijas lietu pārbauda KNAB un sīkākus komentārus nesniedz. Taču Dienas rīcībā nonākušie dokumenti par līdzšinējām pārbaudēm liecina, ka tehniskās dokumentācijas iegādes lietu bija kūrējusi JS vadība. Šī lieta ir nodalīta no pārbaudes par iespējamajiem pārkāpumiem pašu kuģu iegādes lietā, kas ir Militārās policijas ziņā.
Vienošanās par mīnu kuģu iegādi tika noslēgta 2005.gadā, bet tikai gadu vēlāk JS sāka apspriest nepieciešamību iegādāties tehnisko dokumentāciju. Vienkāršāk būtu bijis to pirkt no Nīderlandes jūras spēkiem, no flāmu valodas iztulkotu angliski. Taču tas netika darīts, jo Nīderlandes prasītā cena bija 1,2 miljoni eiro, saka AM valsts sekretārs Jānis Sārts.
Tika sākta tirgus izpēte. «No dokumentu tulkošanas tas izvērtās dokumentācijas angļu valodā iegādē,» saka par darījumu informēta bijusī militārpersona. Lai arī šāda apjoma darījumu veikšanai jārīko konkursi, to var nedarīt, ja tikai viens pretendents var nodrošināt pakalpojumu. Tā tas notika šajā gadījumā. Par vienīgo tika atzīta Francijas kompānija Tripartite Propulsion, kas piedāvāja šos dokumentus par 580 000 eiro. Tā nodarbojas ar mīnukuģu apkopi, remontiem un dokumentācijas nodrošināšanu. Tagad noskaidrojies, ka šādus dokumentus varēja piegādāt arī konkurējošā kompānija DCN.
Kā Dienai stāsta Tripartite Propulsion vadītājs Robērs Rapeti Trastūrs Mišels, viņš ar JS komandieri A.Pavloviču iepazinies Nīderlandes karalienes Beatrikses vizītes laikā Latvijā 2006.gada maijā. Toreiz viņš meklējis partneri, kas varētu palīdzēt izvērst sadarbību ar JS. A.Pavlovičs viņu iepazīstinājis ar A.Zvaigzni, kādreizējo JS komandieri, kurš tobrīd vēl dienēja jūras spēkos. Neilgi pēc šīs sarunas - 2006.gada rudenī - JS sāka sarunu procedūru par kuģu tehniskās dokumentācijas iegādi.
Līdz šim savāktie fakti liecina - kā iepirkuma tehniskā specifikācija tika sagatavots Tripartite Propulsion piedāvātais kuģu tehniskās dokumentācijas saraksts. Pārbaudot kompānijas saraksti ar Latvijas militārpersonām, secināts, ka vēl pirms lēmuma pieņemšanas par iepirkumu jau tika apspriestas piegādes detaļas. Arī pats iepirkuma process bija ar pārkāpumiem - viena un tā pati amatpersona piedalījās visos trijos iepirkuma posmos - tirgus izpētē, iepirkuma komisijā un līguma izpildē. Likums ļauj piedalīties maksimums divos posmos. Tajā skaitā šī amatpersona sagatavoja minēto tehnisko specifikāciju.
Atklājies, ka daļa no iepirkuma procedūrā iesaistītajām militārpersonām nezināja angļu valodu un iepriekš šādus iepirkumus nebija veikušas. Kļūdas ieviesušās ar Tripartite Propulsion noslēgtā līguma angliskajā versijā. Mīnu meklēšanas kuģi pārtapuši par mīnu izlikšanas kuģiem (mine lyer).
Dokumentus nelieto
2007.gada pavasarī izveido uzņēmumu Tripartite Baltic, kura dalībnieki ir franču uzņēmējs un A.Zvaigzne. R.Rapeti Trastūrs Mišels neslēpj: tālākais plāns bija nodrošināt, ka viņa kompānija veic Latvijas mīnukuģu apkopi. Taču sadarbība ar A.Zvaigzni neizdevās. «Viņš sāka ar to, ka par manu naudu iegādājās Chevrolet. Kad jautāju, kāpēc vajag tik dārgu mašīnu, viņš sacīja, ka Rīgā tā piedienas,» sūkstās uzņēmējs, kuram A.Zvaigzne esot palicis parādā.
Iegūt A.Zvaigznes komentārus neizdevās. Ar JS Preses dienesta starpniecību viņš no sarunas atteicās un sacīja, ka uzticas A.Pavloviča teiktajam. Pēdējais no konkrētiem komentāriem par sadarbību ar R.Rapeti Trastūru Mišelu vairījās: «Katru dienu desmitiem cilvēku brauca pie manis reklamēt savu preci.» Tāpat viņš nevēlējās runāt par savu un A.Zvaigznes saistību ar tehniskās dokumentācijas iegādi. No franču uzņēmēja teiktā noprotams, ka par notiekošo zinājis gan viens, gan otrs: «Pavlovičs pārstāvēja floti, viņš bija mans sarunu partneris.»
J.Sārts atzīst, ka virsnieku pāriešana militārajā industrijā neesot nekas neparasts. Taču «jautājums, vai viņi nav piedalījušies vienā vai otrā lietā», piebilst valsts sekretārs.
Joprojām neatbildēts ir jautājums, cik vajadzīga bija kuģu dokumentācija. Kamēr šopavasar nebija sāktas pārbaudes, 526 dokumentu mapes nebija sistematizētas, jūrnieki slikti orientējās arī elektroniskajā versijā. Nebija pat zināms, vai uz kuģiem ir visas tās iekārtas un aprīkojums, kam iegādāta tehniskā dokumentācija. Atklājās, ka no Tripartite Propulsion iegādāta nevis Nīderlandes Alkmaar tipa kuģu dokumentācija, bet Pakistānas mīnu meklētāju instrukcijas. Abu tipu kuģi nav identiski.
Izmeklētāji sarunās ar jūrniekiem noskaidrojuši, ka viņi par dārgu naudu iegādāto dokumentāciju ikdienā neizmanto. Kuģu personāls pašu spēkiem iztulkojis uz tiem esošās nelielās pamācības flāmu valodā. Pavisam sarežģītos jautājumos viņi izvēlas nevis rakņāties mapēs, bet piezvanīt nīderlandiešu kolēģiem.