Diena jau ziņoja, ka bijušā satiksmes ministra Kaspara Gerharda (TB/LNNK) pēdējā darbadienā viņa biroja vadītājam un partijas biedram Emīlam Jakrinam sarūpēts valdes locekļa amats SM paspārnē esošajā Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Savukārt jaunais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) vēlas redzēt pāris jaunu pārstāvju Rīgas un Ventspils brīvostās.
Sabiedrības par atklātību Delna eksperte Līga Stafecka Dienai sacīja, ka Latvijā ir iesakņojusies tradīcija cilvēkus vadošiem amatiem valsts uzņēmumos vērtēt ne pēc profesionālajiem kritērijiem, bet politiskās piederības. Viņasprāt, valsts uzņēmumu politizācijas problēmu varētu risināt, ja noteicoši piemērotākā kandidāta izvēlē konkrētajam amatam būtu profesionālisma kritēriji. «Tas ir principiāli svarīgi, par ko būtu jāvienojas,» teica Delnas eksperte.
Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta (BKPI) pārstāvis Indars Aščuks Dienai teica: valsts amatpersonām par valstij piederošo uzņēmumu pārvaldību ir jāatbild, tāpēc uzņēmumu politizācijas praksi pilnībā nav iespējams izskaust. To var mazināt galvenokārt ar uzņēmumu pārvaldības centralizāciju vienā profesionālā pārraudzības iestādē. Var arī uzņēmumiem noteikt sasniedzamos mērķus, kurus neizpildot neprofesionālie pārvaldītāji būtu jāatbrīvo, viņu vietā ieceļot profesionāļus. Valsts uzņēmumos var arī ieplūdināt privāto kapitālu, pārdodot, piemēram, 10-15% akciju, jo privātais nepieļaus neprofesionālu uzņēmuma pārvaldi, pārliecināts I. Aščuks.
Jau ziņots, ka BKPI pētījumā par valsts uzņēmumu pārvaldību secināja, ka valsts ir slikts saimnieks saviem uzņēmumiem, jo no tiem dividendēs varētu gūt ievērojami vairāk naudas. Uzņēmumu pārvaldības uzlabošanai izveidota darba grupa.