Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Nav jāstrādā vairāk, bet gan gudrāk

Interese par efektivitātes palielināšanu uzņēmumos periodiski pieaug. Globālā tirgus apstākļos noris sīva cīņa par patērētāju uzmanību, tāpēc svarīgi domāt par uzņēmuma efektivitāti un to, kā būt sekmīgākiem par konkurentiem. Viens no veidiem, kā nodrošināt efektīvu uzņēmuma darbību, ir izvēlēties sekot LEAN vadības principiem.

LEAN stratēģijas pamatā ir lielākas vērtības radīšana klientam, izmantojot pēc iespējas mazāk resursu. LEAN nav ātrs risinājums esošajām problēmām un nav burvju kociņš, kas atrisinās visas uzņēmuma problēmas. Jārēķinās, ka tas ir laikietilpīgs un nepārtraukts process, nevis projekts ar sākuma un beigu datumu. LEAN uzdevums ir radīt vidi, kurā nav bail atklāt problēmas. Apgalvojums «problēmu nav» ir visu problēmu pamatā, jo, tikai apzinoties nepilnības, iespējams uzlabot uzņēmuma efektivitāti.

Uzņēmums, kurā vadās pēc LEAN principiem, īpašu uzmanību velta nepārtrauktai procesu pilnveidei un zudumu samazināšanai. Produkcija tiek saražota tikai tik daudz, lai nodrošinātu nākamā procesa norisi jeb ražots tiek tikai pēc klienta pieprasījuma, nevis veidoti gatavās produkcijas krājumi cerībā tos kādam pārdot. Tāpat LEAN stratēģija nosaka, ka ir būtiski fokusēties uz klientu, jo klients ir tas, kurš nosaka produkta vai servisa patieso vērtību.

LEAN uzņēmumā pilnvērtīgi tiek izmantoti katra darbinieka talanti. LEAN stratēģijas neatņemamas sastāvdaļas ir darbinieku motivācijas, apmācību un treniņu sistēmas, kā arī nepārtraukta procesu uzlabojumu īstenošana un darbinieku iesaiste procesu pilnveidošanā. Jāatceras, ka darbinieki ir tie, kuri vislabāk zina, kas un kā jāuzlabo, lai pilnveidotu darba procesus, kurus viņi veic ikdienā, tādā veidā sniedzot vērtīgu ieguldījumu uzņēmuma attīstībā un konkurētspējas stiprināšanā.

LEAN pamatprincipi ietver sekojošo: nav jāstrādā vairāk, bet gudrāk, jo sasniegt vairāk iespējams arī ar mazāku ieguldījumu. LEAN palīdz strādāt gudrāk, izmantojot četru soļu pieeju.

Pirmais solis ir klienta izzināšana - nepieciešams izprast klientu, apzinoties, ko klients vēlas, kādu vērtību sagaida, par ko gatavs maksāt. Jāņem vērā, ka klientu prasības var mainīties ļoti strauji, tāpēc uzņēmējam ne tikai jāizprot klienta vajadzības, bet arī jābūt gatavam pielāgoties pārmaiņām. Otrais solis ir zudumu novēršana - pilnībā jāizprot esošie uzņēmuma procesi, jo, tikai tos analizējot, iespējams atklāt darbības, kuras rada vērtību un kuras - zudumus. Trešais solis ir elastības vairošana - jāspēj pielāgoties, mainot esošās komponentes, lai radītu efektīvāku risinājumu un varētu reaģēt uz klientu vēlmēm. Ceturtais solis ir konsekvences nodrošināšana - jānovērš snieguma nepastāvība. Pēc tam, kad uzņēmējs apzinājies, kas jāmaina, nepieciešams izmaiņas īstenot nepārtraukti.

Klienti kļūst aizvien prasīgāki, tāpēc spēju pielāgoties mainīgajām vajadzībām uzskata par pašsaprotamu. Tirgū nepārtraukti notiek dažādas pārmaiņas - parādās jauni konkurenti, inovatīvi izgudrojumi un iepriekš nebijušas tendences, un uzņēmumam jāspēj būt elastīgam un īsā laikā jāsakārto paša uzņēmuma procesi tā, lai tie atbilstu jaunajām klientu prasībām un vēlmēm.

*Biznesa efektivitātes asociācijas sertificēts eksperts, a/s Virši-A mazumtirdzniecības daļas vadītājs un Nordea biznesa skolas lektors

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?