«Komandējums uz Briseli beidzas ar kārtējo airBaltic neveiksmīgo lidojumu, kas rezultējās kā 40 minūšu panika debesīs un atgriešanās Rīgā,» pēc svētdienas vakara vietnē Twitter rakstīja minētā reisa pasažiere labklājības ministre Ilona Jurševska (ZZS). «Nezināju, vai braucu atpakaļ uz Rīgu vai taisnā ceļā uz debesīm,» viņa raksta. airBaltic pārstāvis Jānis Vanags gan db.lv norāda, ka nav notikusi «nedz avārijas, nedz ārkārtas nosēšanās». Aviokompānija norāda, ka «Bombardier Q400 NextGen jauno lidmašīnu ieviešana un ekspluatācija airBaltic flotē notiek ļoti stingrā ražotāja uzraudzībā, klātesot Bombardier tehniskajam personālam».
Oktobra beigās airBaltic reisa Rīga-Brisele tāda paša modeļa lidmašīna veica iepriekš neplānotu nosēšanos Rīgas lidostā, jo radās traucējumi salona spiediena režīmā. Līdzīgs notikums sekoja 29. novembrī, kad atkal tāda paša modeļa lidmašīna, kam bija jādodas reisā uz Briseli, pēc stundu ilgas riņķošanas virs Rīgas nosēdās Rīgas lidostā tehnisku grūtību dēļ. Izrādās, ka šie nav vienīgie gadījumi, kad problēmas radušās ar šī modeļa lidmašīnām - Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja izmeklētājs Visvaldis Trūbs Dienai teica, ka līdzīgi gadījies arī kādā lidsabiedrības reisā uz Viļņu. Viņš gan norādīja, ka šie incidenti neesot pārāk nopietni, tādēļ to izmeklēšanu veic CAA, nevis birojs. «Tur nav pamata šaubām par drošību, ekipāža vienkārši nebija vienu instrukciju izlasījusi līdz galam,» skaidro V. Trūbs.
Kritiskāk noskaņots ir Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas loceklis Roberts Zīle (TB/LNNK), kurš uzskata, ka šos incidentus bez izmeklēšanas atstāt nedrīkst: «Tie, kas seko aviācijai, atceras, ka pirms kāda laika bija gadījumi ar kabīnes dehermetizēšanos tieši šīs klases lidmašīnām. Es domāju, ka pašlaik bumba ir airBaltic pusē - nedrīkst šo situāciju vienkārši noklusēt vai izklāstīt kā atsevišķus negadījumus.»
CAA direktors M. Gorodcovs skaidro - tas, ka visi šie gadījumi saistīti ar jauno Kanādas kompānijas Bombardier būvēto gaisa kuģa tipu, esot normāli, jo, «uzsākoties ekspluatācijai, parādās visi iespējamie ražošanas brāķi. Aviosabiedrības to zina, ražotāji to zina - šeit uz vietas ir rūpnīcas pārstāvis, kas visas ķibeles palīdz risināt». Viņš stāstīja, ka šajos gadījumos problēmas bijušas ar sensoru, kas ziņo pilotiem, vai lidaparāta durvis ir pilnībā aizvērtas. Durvis patiesībā esot bijušas kārtīgi aizvērtas, bet uz sensoriem esošais sniegs un ledus licis tam dot nepareizu signālu. Tomēr apkalpes izlēmušas atgriezties lidostā, jo turpināt ceļu būtu bijis nepareizi no drošības viedokļa, skaidroja M. Gorodcovs. Šobrīd rūpnīca esot izdevusi biļetenus visām aviosabiedrībām, kuras šādus lidaparātus izmanto, ka sensora vieta jānomaina uz tādu, kur to nevar apputināt sniegs. Jautāts, vai tad ir pamats bažīties par drošību, M. Gorodcovs atbildēja: «Šobrīd nē, attiecībā uz konkrēti šiem te notikumiem.» Viņš tomēr atzina, ka bez izmeklēšanas šie gadījumi atstāti netikšot.
Q400 NextGen ir Kanādas lidmašīnu ražotāja Bombardier Aerospace lidaparāta modelis, kurš lietošanā ieviests samērā nesen. airBaltic šobrīd ir viena no tikai trim lidsabiedrībām, kas izmanto Q400 NextGen modeli. Vēl to lieto Azoru salu SATA Air Acores un Norvēģijas vietējā lidsabiedrība Wideroe. Bombardier paziņojuši arī par divām Kanādas lidsabiedrībām, kuras plānojot iegādāties Q400 NextGen lidmašīnas - Porter Airlines un Jazz Air. Līdzīgus nodomus paudusi arī Austrālijas Qantas Air. Sazinoties ar Wideroe, Diena uzzināja, ka vismaz šai lidsabiedrībai jaunais lidmašīnas modelis problēmas neesot sagādājis. «Jauno lidmašīnu darbība ir bijusi ļoti laba, un problēmas nav bijušas ne ar durvīm, ne spiedienu salonā,» uzsvēra kompānijas komunikāciju viceprezidents Ričards Kongsteiens. Savukārt lidmašīnas modeļa ražotāji Dienai apgalvoja, ka tā ir droša un uzticama. «Mēs palīdzēsim mūsu klientam un jebkādai izmeklēšanai, kurā iesaistīti mūsu lidaparāti. Spekulēt par situāciju šobrīd nebūtu pareizi,» atbildēja Bombardier pārstāvis Džons Arnons.
2008. gadā lietošanā nodotā Q400 NextGen ir mēģinājums uzlabot iepriekš izplatīto Q400 modeli - piemēram, uzlabota esot lidmašīnas šasija, kura iepriekš sagādājusi ne mazums biedējošu mirkļu.