Šobrīd valsts, balstoties uz iedzīvotāju pieprasījumu, tiesības pārvadāt autobusu pasažierus noteiktos maršrutos pārvadātājiem piešķir konkursos un kompensē tajos radušos zaudējumus.
«Esošais regulējums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumu tirgus ir slēgts un valdības nepārtraukti dotē pārvadātājus, ir bezatbildīgs un var funkcionēt tikai īstermiņā. Neesošā konkurence pasažieru pārvadājumu sistēmā faktiski liedz cilvēkiem pieeju moderniem un augstas kvalitātes pakalpojumiem,» šādu skarbu vērtējumu Latvijā esošajai sistēmai sniedzis Lux Express valdes priekšsēdētājs Hanness Sārpū, paziņojot par uzņēmuma uzsākto akciju. Tiesa, rūpīgāk iepazīstoties ar uzņēmuma organizēto akciju, iespējams pārliecināties, ka bezmaksas braucieni būs pieejami tikai daļai pasažieru - tiem, kuri uzņemsies uzņēmuma popularizēšanu sociālajos tīklos un kuriem uzsmaidīs veiksme uzņēmuma organizētajā loterijā.
Lux Express izteikumi izraisīja vairāku citu pārvadātāju, piemēram, Ecolines un Liepājas autobusu parka, sašutumu - Latvijas vietējos pārvadājumos strādājošie uzņēmumi norādīja, ka acīmredzot starptautiskais pārvadātājs ar situāciju Latvijas tirgū ir iepazinies nepilnīgi. Igaunijas uzņēmums, šķiet, nav pievērsis uzmanību, ka ar subsīdiju palīdzību tiek nodrošināti arī pārvadājumi nerentablos maršrutos, kā arī sociāli mazaizsargāto iedzīvotāju pārvadāšana, norāda konkurenti.
Satiksmes eksperts Tālis Linkaits neslēpj, ka arī viņa skatījumā Lux Express paziņojums ir mārketinga akcija un nav pamata teikt, ka esošā sistēma būtu atceļama, tomēr var piekrist, ka tajā var veikt uzlabojumus. «Šobrīd esošie pārvadājumu konkursi brīdī, kad tie tika ieviesti, bija progresīvi un lielā mērā nodrošināja valstij nepieciešamos pārvadājumus, tomēr tie bija balstīti uz optimistiskām ekonomikas attīstības prognozēm. Krīzes laikā, kad pietrūka līdzekļu, atklājās, ka tā tomēr nepietiekami motivē pārvadātājus taupīt līdzekļus,» skaidro T. Linkaits. Pēc viņa domām, esošās sistēmas likvidēšana kopējo situāciju neuzlabos, tomēr brīvai konkurencei varētu tikt atvērti maršruti, kas savieno Rīgu un apkaimes pilsētas.
Pasažieru maršrutu plānotājs, valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) uzskata, ka Lux Express pārmetumi ir nepamatoti. «Nav tiesa, ka pārvadājumos ir ierobežota konkurence, - arī Lux Express ir tiesīga piedalīties konkursos par maršrutu apkalpošanu,» skaidro ATD pārstāve Sandra Maļuha, piebilstot - ja nepastāvētu konkurences ierobežojumi rentablajos maršrutos, valstij būtu jāmaksā vēl lielāks atbalsts par pārvadājumu nodrošināšanu nerentablajos maršrutos.