Tiklīdz esmu saņēmis Opel Adam atslēgas, pārdevējs konfidenciālā pusbalsī man nosaka: «Esi uzmanīgs apdzenot.»
Ieteikumu atcerēšos daudz vēlāk - kaut kur uz Pleskavas šosejas atceļā no Alūksnes. Patlaban mūsu tikšanos nekas neaptumšo. Kafijas brūns Opel Adam ir gatavs parādīt savu pievilcību ārpus glamūrīgiem reklāmas rullīšiem. Dzinēja apgriezieni tukšgaitā mazliet «peld», to norakstu uz karsto laiku un mazo dzinēju, kam, nabagam, jādarbina kondicionētājs ar pilnu jaudu. Pēc piecām minūtēm temperatūra salonā nokrītas no Komodo varānam tīkamas svelmes līdz siltasiņu būtnēm komfortablākiem grādiem, un varam braukt? «Pang!» piepeši izsaucas infodisplejs un papildina teikto ar uzrakstu Service ESP. Tā laikam ir tradīcija.
Katrā otrajā Opel demoauto jau pašā sākumā kaut kas nedarbojas: Insignia - grozāmie lukturi, Mokka - parkošanās sensori, bet šeit - stabilitātes sistēma. Taču kā bijušais Opel īpašnieks zinu 100% drošu elektronisko gļuku ārstēšanas metodi - vajag vienkārši noslāpēt un atkal iedarbināt dzinēju. Pēc restarta Adam par ESP jau ir aizmirsis.
Plašā garderobe
Līdz pat prezentācijas brīdim noteikti bija ne mazums ļaužu, kas neticēja, ka no Adam projekta vispār iznāks kas prātīgs. Zinot, ka Opel ir arī tāds modelis kā Agila, šaubīšanos var saprast. Opel supermini pēc dizaina, stila un aprīkojuma iespējām tēmē tur, kur gadu gadiem dominē Fiat 500 un Mini.
Adam ir kā balta lapa, tam nav pilnīgi nekādas priekšvēstures, pat ne tik daudz kā četrpadsmit gadu uz konveijera kā pirmajam Renault Twingo. Un kas par to? Adam dizaineri nav strādājuši pa tukšo, jo Opel vismazākais modelis ir interesants, formīgs un detaļām bagāts. Ne mazākās līdzības ar utilitāro Corsa, ar kuru Adam vismaz pagaidām dala vienu šasiju. Lai Adam varētu godam sacensties ar Luidži, kā tā dēvē Fiat 500, tam jābūt tikpat švītīgam un krāsainam. Adam garderobē ir 12 virsbūves krāsu, 20 dažādu riteņu disku modeļu, 15 veidu salona apdares, četras paneļa pamatkrāsas, 18 paneļa dekoru komplektu un visam pa virsu - 64 diožu zvaigznājs griestos, ko Opel dēvē par Stars. Rodas jautājums, vai tas vispār izskatās pēc vācu auto?
Izrāviens kabīnes dizainā
Tikai 3,7 metrus garā automašīnā neklājas sūkstīties par šaurību, un Adam nemaz nav tik niecīgs. Aizmugurējie sēdekļi ir tikpat simboliski kā Fiat 500, toties griesti ir krietni augstāki nekā Mini, bet bagāžniekā ietilpst divas lielas somas.
Taču tas ir nieks, salīdzinot ar stila varoņdarbu Adam panelī. Masīvā mūsdienu opeļu stūre tādā automašīnā uzdzītu grūtsirdību, tāpēc Adam radīts oriģināls trīsspieķu stūres rats un īpašas mērskalas. Klimata sistēmas vadība vispār ir izrāviens, vismaz Opel mērogā noteikti. Multimediju iekārta ar lielu, krāsainu ekrānu brīnišķīgi un ātri saprotas ar viedtālruņiem un citām ārējām ierīcēm, turklāt nav pārlieku dārga.
Tehnikas vājums
Ādamam jāspēj ne tikai zaigot uz Kalnciema kvartāla podesta, bet arī nogādāt pasažierus no punkta A uz punktu B. Šim uzdevumam Opel ballīšu auto sagatavots pēc tik elementāras shēmas, ka gribas to dēvēt par prastu. Aizmugurējie riteņi pieskrūvēti pie vienotas sijas, kuras konstrukcija datēta aptuveni ar 2006. gadu. Rezultātā Adam jūtas mazliet nedroši uz šosejas, bet pilsēta piespieda izdarīt ko tādu, ko nebiju atļāvies gadiem, - bremzēt līkumā, jo sānsveres un vaļīgās stūres dēļ šķita, ka nekad no šī pagrieziena vairs neizbraukšu. Adam jaudīgākajam motoram ir 1,4 l tilpums un 100 ZS jauda, kas tādam knislim ir pietiekami. Taču kaut kas laikam nogājis greizi ar pārnesumu skaitļiem, tāpēc ārpus pilsētas drīz pienāk brīdis, kad auto rūc, bet ātrāk vairs neiet. Ja tobrīd sānlogā vērojams rotējošs kokvedēja piekabes ritenis, sajūta ir diezgan neomulīga.
Normālie uzvarēs
Vai, pievīlis ar gaudenu motoru, ādams ir izgāzies? Nepavisam nē. Jau Adam starta brīdī Opel uzsvēra, ka pašreizējie dzinēji ir tikai pagaidu variants, ar ko jāiztiek līdz labākiem laikiem.
Taču Adam konkurenti jau pierādījuši, ka, par spīti pusmiljonam Fiat 500 individualizācijas variantu un dažādu valstu karogiem, ko uzkrāsot uz Mini jumta, vairākums šādu auto tiek pārdots normālā krāsā un ar mērenu noformējumu, kurš neapnīk jau pēc pusgada.
Jāatzīst, Opel laidis klajā pusgatavu produktu ar švakiem motoriem, novecojušu šasiju un naivu neziņu par automātisko pārnesumkārbu eksistenci. Par laimi, jauns Mini ir nejēdzīgi dārgs, bet Fiat ar Ferrari kopīgs ir tikai pirmais burts, tāpēc vācu ādamam ir izredzes iemantot savus cienītājus.