Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +8 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Opel Ampera -viesis no nākotnes

Normunds Avotiņš

Tikai nesakiet, ka elektromobiļi ir garlaicīgi. Vismaz šis noteikti nē. Lai gan Opel Ampera tikai šogad nonāca oficiālā tirdzniecībā, elektroauto/hibrīda biogrāfija ir raibāka nekā dažam desmit gadus ražotam spēkratam.

Amperai piešķirts Gada auto 2012 tituls - noteikti avansā, jo konkursa fināls notika martā, bet Ampera tirdzniecība sākās tikai februārī. Vispār šim gludekļa formas un Passat izmēra tehnikas brīnumam bija jāsasniedz pirmie pasūtītāji jau 2011. gada rudenī. Taču Opel bija spiests gaidīt, līdz atrisināsies jezga ar iespējamo ugunsbīstamību hibrīda akumulatoru baterijā. Aizdomas gan krita uz Ampera amerikāņu versiju Chevrolet Volt.

Viss beidzās labi, Ampera/Volt Ženēvas izstādes priekšvakarā saņēma savu COTY godalgu, atstājot Volkswagen Up! ar garu degunu. Pirms mēneša vācu žurnāls Auto Bild, kura redaktori, starp citu, ir Gada auto žūrijā, Ampera dēļ nosauca Opel par meli. Tas tāpēc, ka pasakaini zemais degvielas patēriņš 1,2 l/100 km Auto Bild testā tiešām izrādījās brāļu Grimmu pasaka. Vāciešu vidējais rezultāts bija 5,2 litri un pārsniedza Opel solījumus par apkaunojošiem 333,33%. Par dziļu vilšanos Riselsheimas bērniem, Opel rūpnīcā neviens nestaigā ar 300%garāku degunu, jo litra patēriņš nemaz nav meli - tas ir sapiņķerētas metodoloģijas rezultāts. Mēs uz to varējām noskatīties gaisīgā rezignācijā, jo Opel pat nedomāja vest Ampera uz valsti, kur vienīgais atbalsts videi draudzīga transporta ieviešanā ir mutiska atzinība radiopārraidē Kā labāk dzīvot?. Tajā brīdī jaunā Opel dīlera Auto Blitz direktors Ģirts Zemītis nolēma izcelties un dabūt braucošo «elektrogludekli» uz Rīgu, lai tur plīst vai lūst. Nav svarīgi, kā tas izdevās un ko par to teica Centrāleiropas Opel pārstāvis, taču kādā karstā vasaras dienā es stāvēju pie braukšanai gatava Mičiganā ražota Opel Ampera ar vācu numuriem ārpusē un latviešu elektrību akumulatorā.

E vai H?

Opel Ampera ir pretrunīgs izstrādājums no viena gala līdz otram. Speciālistu un nodokļu inspektoru rindās joprojām nav vienprātības par to, kas tas īsti ir - elektromobilis vai hibrīds. Tā kā riteņus griež 110 kilovatu elektromotors, bet 1,4 litru benzīna dzinējs tikai ražo tam elektrību, Ampera var uzskatīt par tādu pašu elektrotransporta vienību kā dīzeļelektrovilcienu Rīga-Aloja. Pēc līdzīga principa būvēts arī Andra Dambja sacīkšu auto OSCar eO. Taču jau kopš pirmās dienas tehniski izglītotu ļaužu vidū vārās diskusija par viltīgi konstruēto Ampera transmisiju, kuras zobratu biežņa mistiskā veidā varot sajūgt benzīna dzinēju ar riteņiem. Teorētiski tas ir iespējams, jo Ampera, tāpat kā citi «elektrokāri», spiesta izmantot bremžu reģeneratīvo enerģiju. It kā jau šim nolūkam pietiktu ar to pašu elektromotoru, kurš pārmaiņus spēj būt arī ģenerators, t. i., ražot elektrību, nevis to tērēt, bet....

Lai nu kā, Opel Corsa motora klātbūtne automašīnā spiež saukt Ampera par hibrīdu un Igaunijā elektromobiļiem pieejamās 18 000 eiro dotācijas vietā izsniegt tikai 12 000. Arī tas ir pietiekami daudz, lai apsvērtu iespēju vadīt savas autobraucēja dienas tik neparastā automašīnā, kas maksā vismaz 43 000 eiro jeb tikpat, cik Opel Insignia OPC ar visu riteņu piedziņu un 325 zirgspēkiem. Starpība tikai tā, ka Ampera tieši nepiesārņo dabu un saskaņā ar metodoloģiskajiem meliem vārdā «jaunais Eiropas braukšanas cikls» spēj veikt 100 kilometru attālumu ar to pašu degvielas daudzumu, kāds nepieciešams tikai OPC iedarbināšanai.

Atcerēties visu

Šīs pārdomas sekoja jau kondicionētajā Ampera salonā, kurš dizaineru untuma dēļ izskatās kā automātiskais taksometrs, ar ko Švarcenegers brauca filmā Total Recall. Nākamā Kalifornijas gubernatora atveidotais nelaimes putns iekūlās ķezā pēc neveiksmīgas ceļojuma atmiņu iesūknēšanas viņa smadzeņu daivās. General Motors kādam šī filma laikam ļoti patikusi, jo Ampera nav neviena normāla rādītāja - tikai divi displeji, kuros viss skrien un mainās. Pogas aizstātas ar skārienjutīgām pumpiņām - acīmredzot, lai ietaupītu svaru kaut tā.

Ātrumkloķis iebūvēts dziļā nišā, kas piešķir tam noslēpumainas un specifiskiem mērķiem paredzētas ierīces izskatu. Pārliecinājies, ka ieslēgšana atpakaļgaitā nav nodarījusi nekādus postījumus, Ampera nav izmetusi torpēdu un Nissan autosalons ielas pretējā pusē nav noslaucīts no zemes virsas, devos tērēt elektronus. Pēc visa spriežot, brīdī, kad R&D process rūpnīcā bija sasniedzis stūri, Total Recall fanu pārcēla uz citu nodaļu. Tāpēc Ampera vada ar gluži parastu stūri no Opel Insignia. Turpretim iegaumēt un saglāstīt vajadzīgās pumpiņas panelī ir pagalam grūti.

Sitiens Prius

Pēc «papīriem» Opel Ampera paātrinājums līdz 100 km/h ir deviņas sekundes. Fiziski tas šķiet uz pusi īsāks. Atšķirībā no iekšdedzes dzinējiem elektropiedziņa atraisa savu spēku te, tagad un tūlīt, tāpēc Ampera traucas uz priekšu ar negaidītu ātrumu, ko vēl vairāk izceļ spocīgais klusums. Vairums hibrīdu ir elektromobiļi tikai dažus kilometrus un velosipēda ātrumā, bet šis nemaz nedomā iedarbināt benzīna motoru, ja vien akumulators ir pilns. 150 ZS dzinējs 1,7 tonnas smagā vidējās klases automašīnā tāpat nebūtu nekāds nīkulis, bet tikpat jaudīgs elektromotors izaicina fiziku. Internetā Ampera apsaukā par alternatīvu Toyota Prius.

Pie iespaidīgiem šosejas ātrumiem Prius kļūst apnicīgi dūcošs un neekonomisks. Pēc Opel Ampera vizītes iedzīvotāji ņemas zvanīt 112 un stāstīt, ka redzējuši NLO: «Šitādas šauras gaismiņas, nekādas skaņas, un garām - žvīkt!» Un mēs joprojām neesam iztērējuši ne grama benzīna.

Gribu uz Igauniju!

Protams, es darīju visu iespējamo, lai nosēdinātu akumulatoru un kaut jel kā sabojātu pašapmierināto «garā patēriņa rādījumu 2,1 l/100 km». Taču pēc dzinēja ieslēgšanās braukšana paliek tikpat dinamiska, tikai nu jau ar diezgan skaļu motora pavadījumu. Degvielas patēriņš aug acu priekšā, un es jau berzēju rokas, iztēlojoties, kā atdošu Ampera saimniekam ar skeptisku «bet nu dīzelis tāpat labāks». Par spīti visiem mēģinājumiem, patēriņš apstājās pie 5,2 litriem - tiem pašiem, ko vēlāk akadēmiski reālistiskā testā ieguva vācieši. Prāvam četrvietīgam auto ar visām ērtībām tas nav daudz. (Jāpiebilst, ka ar pilnu akumulatoru Ampera, izmantojot elektrību, nojoza tikai 56 km, bet akumulators pie tīkla pēc tam jālādē visu nakti.)

Daži teic, ka kaitina mazā 35 litru bāka. Mitsubishi Evolution ēd trīs reizes vairāk, bāka nav trīs reizes lielāka, taču neviens nesūdzas. Ja es būtu igaunis, kam par Ampera jāmaksā tikpat, cik par Opel Astra ar dīzeli, es nopietni padomātu, vai man tiešām vajadzīgs auto, kas rūc, un pogas, kas spiežas, vai arī tā visa vietā man piederētu 4,4 metri automobiļu nākotnes.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Cena, eiro

Opel Ampera
43 000-45 000

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?