Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +18 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 25. septembris
Rauls, Rodrigo

Oskars darbu paveicis go dam

Elektromobilis _OSCar e_O, tautā dēvēts par Oskaru, rallijreidos Dienvidamerikā un Āfrikā pierādījis sevi cīņā pat vissmagākajos apstākļos un pārliecinājis par savu konkurētspēju, ar gandarījumu apgalvo autoinženieris Andris Dambis. «Iegūtās zināšanas centīsimies pārcelt jaunā kvalitātē citā autosporta nišā,» Dambis atklāj intervijā Dienai, taču noslēpumainības plīvuru līdz galam nenorauj. Vien izsaka pārliecību, ka vasarā būs iemesls runāt par latviešu darbiem pasaules mērogā.

Nule Dambis ar savu komandu atgriezies no Senegālas galvaspilsētas Dakaras, kur finišēja rallijreids Africa Eco Race - turpinājums agrākajam Dakaras rallijam, kurš pēdējos gados pārcelts uz Dienvidameriku. «Esmu ļoti apmierināts, jo divas mašīnas sasniedza finišu, turklāt ar ļoti labu rezultātu. Startā bija 54 vieglie autiņi. Finišā viens autiņš ar parasto motoru ceturtajā vietā, elektriskais astotajā vietā. Tas ir lieliski. Visiem bija gandarījums, un tas ir vislabākais, kas var būt.»

Nosaukums Eco Race nozīmē, ka visi brauca ar dabai draudzīgiem spēkratiem?

Nē. Kopš tā brīža, kad brends Dakara pārcēlās uz Dienvidameriku, agrākais tā čempions francūzis Renē Medžs rīkoja sacensības Āfrikā - Africa Race. Kurā brīdī pielika klāt Eco, es nezinu, bet tas nav saistīts ar mašīnu tehnisko stāvokli. Tas vairāk saistīts ar to, ka tās nav tikai sacensības, bet arī kā eiropiešu palīdzīga, izglītojoša roka Āfrikā dzīvojošajiem. Tas vienmēr iet roku rokā ar kādiem dāvinājumiem, tīri sakoptu vidi pēc sacensībām, apmācībām, kā lampiņas taisīt vai savākt pudeles.

Vai var vilkt paralēles starp šīm sacensībām un agrāko Dakaru, kas notika Āfrikā?

Jā, tās ir ļoti līdzīgas. Runājot par Dakaru, mēs savā starpā pārgājām uz saīsinājumu Amerika un Āfrika, lai nejūk, kurā gadījumā ir īstā Dakara, kurā neīstā. Mēs aizbraucām uz ģeogrāfisko Dakaru, ar ko tas viss savulaik sākās. Dakarai es reizes četras esmu braucis cauri, un ir ļoti daudz ceļu, kuri ir līdzīgi, pa kuriem ir braukts, kurus atpazīstu. Pat zinu, kurā veikaliņā var kolu nopirkt, kurā benzīntankā labāk nebraukt. Ir sabūvēti jauni benzīntanki, bet ir arī saglabājušies tādi, kur ar roku jāpumpē. Ir visādi. Kopumā gan biju pārsteigts, kā piecos gados Āfrika izmainījusies uz labo pusi. Mauritānija nemainās - tā ir Mauritānija. Bet Maroka un Senegāla ir krietni civilizētāka, tīrāka un patīkamāka. Protams, laukos joprojām ir nekārtība, nacionālās īpatnības.

Dakaru savulaik uz Ameriku pārcēla terorisma un uzbrukumu draudu dēļ!

Jā, bet Africa Race attīstība un eksistence parāda, ka tā nav taisnība. To mēs ātri vien sapratām, ka ne jau terorisma draudi bija galvenais iemesls, kāpēc Dakaru pārcēla uz Ameriku. Visos gadījumos organizatori saskaņo vietu, pa kuru sportisti pārvietosies. Vai tas ir prezidents, karalis vai tajā teritorijā valdošās cilts priekšnieks, tas viss ir saskaņots. Tikai Mauritānijā mūs ar ieročiem bruņoti vīri apsargāja, pat nezinu, no kā. Jāņem vērā arī tas, ka turpat blakus ir Mali, kur plosās asiņains pilsoņu karš. Ja viss ir saskaņots, tad nekādiem draudiem nevajadzētu būt, un mēs arī nekad neko tādu neesam piedzīvojuši.

Kāpēc izlēmāt šogad braukt Āfrikā, kamēr Amerikā notika Dakaras rallijs?

Lai būtu kaut kas jauns. Dienvidamerikā esam bijuši. Pirms četriem gadiem finišu dabūjām ar parasto mašīnu, tagad ar elektrisko. Esam pietiekami pieredzējuši dažādas interesantas lietas, un negribas tās atkārtot. Šeit bija interesanti. Būt atpakaļ Āfrikā, citā sacensību vidē, kur atgriezāmies pie Dakaras saknēm. Šeit tā sajūta ir ģimeniskāka. Dalībnieku skaits ir pietiekams, nav tā, ka tās būtu kaut kādas maziņas sacensības.

Ja šis piedzīvojums arī ir bijis, ko plānojat darīt tālāk?

Mūsu tālākie plāni nav saistīti tikai ar Dakaru vai rallijreidu kā tādu. Plāni ir lieli. Viens ir tas, ka esam ķērušies klāt pie elektromašīnu elektrisko ierīču ražošanas. Tās ir domātas augstākās specifikācijas elektriskajām automašīnām, vai tās būtu jaudīgas ielas mašīnas vai arī pussmagās mašīnas jeb autobusi. Šīs lietas pasaulē ļoti attīstās un būs vajadzīgas. Otrs virziens ir domāšana par citu autosporta disciplīnu elektrifikāciju. Ļoti aktīvi sekojam līdzi tam, kas tur notiek. Starptautiskā Automobiļu asociācija (FIA) pagājušajā gadā izsludināja konkursu par e-formulas sacensību rīkošanu, kur piedalīsies elektriskās mašīnas. Kādā veidā tās notiks, īsti nav vēl zināms, taču šogad tas tiks apstiprināts, un mēs būsim absolūti gatavi būt tajā apritē iekšā. Tas nenozīmē, ka mēs startēsim ar savu komandu, taču tas, ko mēs darām, ir domāts šāda tipa sacensībām. Tā ir vesela industrija, ļoti augstu tehnoloģiju industrija, un mēs tajā esam iekšā.

Kā pirmrindnieki?

Neesam vienīgie. Par FIA stāstu tāpēc, lai saprastu, ka tā nav tikai mana iedoma, ka autosportā vajag bīdīt elektriskās lietas. Autosports vienmēr bijis lielisks poligons, lai izmēģinātu un pierādītu jaunās lietas. Līdz mums neviens nevarēja iedomāties, ka ar elektrisku rallijreida mašīnu var nobraukt tādu gabalu tik grūtos apstākļos. Arī to, ka divas nedēļas pēc kārtas var darbināt akumulatoru uz deviņdesmit procentu slodzi divdesmit stundu diennaktī. Tik nežēlīgi līdz mums praksē neviens pat nebija mēģinājis to darīt, jo ielas mašīnām tādu apstākļu nav. Ja mēs šādus ciklus izejam, pārbaudām, tad, protams, šīs tehnoloģijas ielas autiņos var ielikt daudz pamatotāk, pārdomātāk un pārliecinošāk. Tā ir ļoti specifiska lieta, taču pasaulē tā ir vajadzīga, un mēs to darām.

Kā radās ideja par elektromobiļa startu Dakarā?

Kādus divus gadus biju cītīgi studējis un izzinājis elektriskās šosejas mašīnas. Tad sagadījās tā, ka Māris Saukāns nāca ar savu ideju, ka jābrauc un jādabū Dakaras finišs ar elektrisko mašīnu. Ļoti strauji iznāca attīstīt savu sapratni par elektriskajām mašīnām. Mūsu lielā priekšrocība bija tā, ka bijām tikai nesen sākuši un strādājām tikai ar pēdējām tehnoloģijām. Visi zina, kā attīstās datori un mobilie telefoni. Elektrisko mašīnu elektronika attīstās vēl straujāk. Datorā mēs runājam par piecu vai desmit vatu jaudu, turpretim mums jākomandē simt līdz simt piecdesmit kilovatu. Tādā kurpju kastītē iekšā ir elektronika, kas komandē simt kilovatu.

Cik tālu būtu šobrīd, ja nepagūtu uzbūvēt elektromobili pirms iepriekšējās Dakaras?

Šādu gadījumu neizskatām. Nevari stāvēt uz starta ar domu, ka būsi otrais. Tad tā arī būs. Autosportā un lielos projektos vai nu tu esi pārliecināts un tikai tā domā, vai arī minstinies, un tev rezultāta nebūs. Bijām pārliecināti par Oskaru Dakarā. Šādi lieli projekti veidojas tikai uz labas domāšanas un labu lietu pamata. Ja visi iesaistītie redz šajā projektā labu domu iekšā, tad viss izdodas. Ja veiksme ir tava sabiedrotā, tad tā nāk divdesmit reižu. Un ir otrādi. Ja tev ir neveiksmīgs gads, neveiksmīgas sacensības, tad vari kaut iet un baznīcā svecīti likt, nekas neizdosies. Es savā pieredzē šos ciklus esmu izgājis neskaitāmas reizes un zinu, kā tas ir. Jo komanda ir aizrautīgāka un projekts ir interesantāks, visas iesaistītās personas to atbalsta, tad ir lielākas iespējas, ka viss būs forši.

Cik ļoti daudz attīstījies elektriskais Oskars?

Pēc Dakaras pagājušā gada augustā bijām rallijreidā Zīda ceļš Krievijā, kur ieguvām arī pirmo sportiski labo rezultātu, pierādot, ka elektriskā mašīna ir pietiekami konkurētspējīga. Pirms šīm sacensībām arī tika veiktas lielākās izmaiņas. Pēc Amerikas pieredzes pamainījām mašīnā diezgan daudzas lietas. It kā sīkumus, taču tas mums deva iespēju gandrīz deviņdesmit mašīnu konkurencē iegūt divdesmit pirmo vietu kopvērtējumā. Arī šī astotā vieta Africa Eco Race uzrāda elektriskās mašīnas iespējas. Šobrīd vairāk ar vienkāršiem ieguldījumiem panākt nevaram. Mēs zinām, ko vēl varētu darīt, lai rezultāts būtu labāks, taču mūsu mērķis nav pakāpties par bišķiņu uz augšu. Fundamentāli pakāpties uz augšu nav iespējams, tāpēc es domāju, ka elektriskais Oskars savu darbu lielos vilcienos ir jau pabeidzis. To, ko gribējām pierādīt un pārbaudīt, izdarījām. Centīsimies iegūtās zināšanas pārcelt jaunā kvalitātē citā autosporta nišā.

Oskara galvenais uzdevums bija pierādīt, ka tas vispār ir iespējams?

Šobrīd varam izdarīt secinājumu, ka esam sasnieguši gandrīz iespēju robežu. To nesauktu par uzdevumu, jo, sākot šo projektu, gribējām būt pirmie, kas izveido šāda veida rallijreida automašīnu. Mēs nevaram būt Dakarā pirmie, mēs vairs nevienu nepārsteigsim, ja aizbrauksim līdz finišam, tāpēc visu esam izdarījuši. Tehnoloģiski galvenais iemesls, kāpēc nevaram braukt ātrāk, ir akumulatori. Absolūti revolucionāras situācijas gadījumā, ja kāds gudrinieks izdomās trīsreiz vai piecreiz labākus, ietilpīgākus, vieglākus akumulatorus, mums viss ir gatavs. Ieliksim tos iekšā un brauksim pa labāko trijnieku. Šobrīd tas nav iespējams.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Andris Dambis

Autokonstruktors, inženieris, pilots
Dzimis: 1958. gada 4. oktobrī
Autosportā kopš 1976. gada
Eiropas čempionātā 3. vieta D-1 klasē (1996. gads)
Četrkārtējs rallijreida Dakara dalībnieks, 2007. gadā kopā ar Didzi Zariņu izcīnīta 26. vieta

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vislabākā sistēma neglābs no tumsonības

Ikvienam normālam cilvēkam, noklausoties no difterijas mirušā četrgadnieka vecāku versiju par notikušo, bezpalīdzīgām skumjām pievienojas dusmas un vēlme, lai šis bezjēdzīgais pieaugušo pašie...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?