Plāni paredz šajā salā pārkraut 22 miljonus tonnu kravu gadā, taču tas neapmierina Bolderājas iedzīvotājus, kuriem ogles tiks krautas ļoti tuvu, radot piesārņojumu, vibrāciju un trokšņus.
Centrā nevar palikt
Jautājums par termināļu pārcelšanu no Andrejsalas un Eksportostas darba kārtībā ir jau vairākus gadus, jo Rīgas kultūrvēsturiskā centra aizsardzības zona šaurības un sliktas pieejamības dēļ nav piemērota beramo kravu, galvenokārt ogļu, pārkraušanai. Šāds viedoklis apstiprināts arī ietekmes uz vidi novērtējumā, kas pabeigts aprīlī. Novērtējuma autors SIA Eiroeksperts, secinājis, ka, izveidojot jaunu beramkravu termināli Krievu salā, iespējams ieviest labākās pieejamās tehnoloģijas un ievērojami samazināt pārkraušanas radīto gaisa piesārņojumu. Ietekmes uz vidi ziņojumā netiek prognozēts, ka termināļu radītais troksnis pārniegs robežvērtības. Tiesa, minēts, ka ilgstoša lielo ķīru kolonijas pastāvēšana Krievu salā vairs nebūs iespējama, tādēļ kaijveidīgajiem putniem, kas tur ligzdo, jāizveido piemērota vieta Žurku salā, Mīlestības salā un Krēmeros.
Vides pārraudzības valsts birojs atzinumā par šo novērtējumu norāda, ka ostas pārcelšana ir iespējama, taču jāņem vērā vairāki nosacījumi, tajā skaitā jānodrošina gaisa piesārņojuma normatīvu ievērošana un jāsaglabā dabas pamatne salas ziemeļu galā.
Apšauba mērījumus
Bolderājas iedzīvotāji šo atzinumu apstrīdēja Vides ministrijā, taču tā atbildēja, ka vides pārraudzības valsts biroja nostāja ir tikai starplēmums un galējo pieņems Rīgas dome. Kā stāsta Koalīcijas dabas un kultūras mantojuma aizsardzībai vadītāja Sandra Jakušonoka, iedzīvotājus neapmierina vairākas lietas. Novērtējumā minēts, ka blakus Bolderājai pārkraus tikai beramkravas, kas nav ogles, bet pilsētas attīstības plānā tas nav minēts. «Viss ir iekrāsots vienā krāsā, un tas nozīmē, ka osta pati var noteikt, ko tur darīs,» saka S.Jakušonoka. Viņai nepieņemami šķiet, ka transporta trokšņu un vibrācijas ietekme detalizēti tiks vērtēta tikai vēlāk satiksmes infrastruktūras projektu laikā, jo vides novērtējumā minēts, ka transporta troksnis radīs diskomfortu Iļģuciema, Āgenskalna, Torņakalna un citu apkaimju iedzīvotājiem, bet dzelzceļa kustības troksnis posmā Rīga-Bolderāja tiek vērtēts kā ievērojams.
Trešdien komitejas sēdē arī deputāts Sergejs Zaļetajevs (SC) dzīvojamā rajona dēļ apšaubīja Krievu salas piemērotību ostai un ieteica termināļus celt Mangaļsalā. «Tur taču ir dabas pamatne!» iesaucās domes deputāts un brīvostas valdes loceklis Edmunds Krastiņš (TP). «Ir tikai viens alternatīvais variants - aiztaisīt ostu vispār ciet,» viņš ironizēja.
Brīvostas sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Leiškalna stāsta, ka infrastruktūras izveide tiks sākta drīz pēc domes balsojuma. Projektam ir piesaistīts Eiropas Savienības finansējums, un tā kopējās izmaksas ir ap 100 miljoniem latu.