Komunikācija noris pēc tādiem pašiem principiem kā ikvienā Eiropas Savienības valstī. Ikvienam cilvēkam ir tiesības brīvi iegūt informāciju. Nodot tālāk šo informāciju. Ir dialoga princips. Bet Latvijas sabiedrība ir negatavāka šim dialoga principam. Mūsu valdība šodien izmanto ļoti modernus komunikācijas rīkus. Valdis Dombrovskis raksta Twitter kontu, un viņam ir 15 tūkstoši sekotāju. Paskatīsimies no otras puses. Viņš arī pats seko vairākiem simtiem cilvēku. Un viens no tiem ir Imants Ziedonis. Un man ļoti patīk viens no Imanta Ziedoņa ierakstiem - ja tu gribi ar kādu cilvēku sazināties, negaidi, kad viņš nāks pie tevis, bet pats tuvojies viņam. Es tomēr redzu, ka tieši tā mūsu valdībai pietrūkst - sekošanas, tuvināšanās cilvēkiem. Labs piemērs šodien ir Latvijas Nacionālā plāna apspriešana. Tur iekšā attiecībā uz komunikāciju ir viens tāds labs vārds «sarunāties». Valdībai ir jāsarunājas ar iedzīvotājiem, un iedzīvotājiem arī vajadzētu sarunāties ar valdību. Un pareizais vārds tiešām ir «sarunāties», nevis stāstīt, deklarēt vai plātīties.
Vai esat vērtējuši, kurš mūsu politiķis ir tuvāk pareizu sabiedrisko attiecību ideālam un kuram galīgi neveicas?
Mēs to darām kopā ar studentiem. Neviens nav tāds, kurš būtu ideāls. Piemēram, Valdis Dombrovskis ir labs savos komunikācijas kanālos - viņš blogo, raksta Twitter kontu, ir pieejams. Tomēr gribētos, lai Dombrovska runas prasmes būtu labākas. Tāpat politiķiem ir jāatceras, ka viņi ir politiķi divdesmit četras stundas dienā septiņas dienas nedēļā. Viņi nedrīkst «norauties». Viņi nedrīkst izsisties ārā no sliedēm. Prezidents cilvēkiem ļoti patīk. Ja jauniešiem lekcijās jautāju, kurš ir patiesākais un atsaucīgākais politiķis, viņi parasti nosauc prezidentu. Un tad vienā brīdī prezidents noraujas. Vakar man bija saruna ar 40 studentiem, un viņi to viennozīmīgi atzīmēja kā nepatīkamu gadījumu, kas viņiem licis mainīt domas par prezidentu. Kā tagad atjaunot uzticēšanos? Viņš ir dzīvs cilvēks, bet viņš ir dzīvs prezidents, un mēs no prezidenta gaidām citu rīcību.
Analizējot uzņemšanu augstskolā skan frāzes - kāpēc Latvijā ir vajadzīgi tik daudzi sabiedrisko attiecību speciālisti, vajadzētu vairāk inženieru. Kāpēc cilvēki izvēlas mācīties sabiedriskās attiecības?
Sabiedriskās attiecības ir ļoti interesanta joma. Es ieteiktu vienmēr studēt to, kas interesē. Pēc tam tad savu nākotni varat «piedzīt» savām interesēm. Komunikācija ir tāda lieta, kas vienmēr var būt labāka. Tātad to vienmēr var uzlabot. Un šeit es redzu lielu pieprasījumu pēc komunikācijas speciālistiem, jo komunikācija var būt labāka.
Par inženieriem skaidrs, bet kāda pievienotā vērtība sabiedrībai ir no komunikācijas speciālistiem?
Sabiedriskās attiecības un komunikācija palīdz saprasties. Saprasties savā starpā, saprasties ar savu skatītāju un lasītāju. Bet uzņēmumiem un organizācijām - saprasties ar savu mērķauditoriju, pircējiem, patērētājiem un arī cilvēkiem, kuri pie viņiem strādā. Tā ir sabiedrisko attiecību loma. «Saprasties» - tas ir tas īstais vārds, kas to raksturo.
Priekš kam - saprasties?
Lai būtu laimīgi. (Smejas.) Lai sasniegtu savus mērķus. Katrai personai, katrai organizācijai ir savi mērķi. Mērķi sasniegt palīdz tā komunicēšana. Jūs stāstāt par saviem mērķiem, cilvēki par saviem mērķiem. Jūs tos saskaņojat. Un tikai tad varat kopīgi darboties.
Vai komunikācija ir zinātne vai maģija? Paskaidrojiet to man - kā fiziķim pēc izglītības.
Latvijas Zinātnes padome un citu valstu zinātnes padomes saka, ka tā ir zinātne. Bet, ja paskatāmies plašāk, tieši tāpat kā fizika, arī komunikācija ir maģija. Te jūs varat atrast ļoti daudz brīnumu un tad pētīt - kā gan tie ir notikuši.
Ar ko atšķiras reklāma un sabiedriskās attiecības?
Sabiedriskās attiecības un reklāma ir atšķirīgas lietas. Ar tiem ir jāstrādā kā ar diviem dažādiem fenomeniem. Reklāma vienmēr ir tieša. Reklāma ir tieši apmaksāts laukums, kas saka «pērc mani, izvēlies mani, es esmu tā labākā». Sabiedriskās attiecības ir netieši apmaksāta informācija. Arī šo Dienas rīta raidījumu varam uzskatīt par sabiedriskajām attiecībām - gan priekš Dienas, gan priekš Biznesa augstskolas Turība, gan priekš manis un jums. Sabiedriskās attiecības parasti pārliecina cilvēkus dziļāk nekā reklāma. Rezultāts ir labāks tādā ziņā, ka cilvēks ir dziļāk pārliecināts, jo sabiedriskās attiecības to dara netieši, bet caur trešo personu. Te saka: «Viņš ir vislabākais.» Ja šeit raidījuma laikā ienāktu kāds sabiedrībā ļoti augsti vērtēts cilvēks un teiktu - cik lieliska saruna, tik gudri cilvēki kopā sanākuši! Ticība te teiktajam būtu daudz lielāka.