Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Pārejas periods

Vēlme paildzināt vasaru vismaz sava automobiļa apriepojumā bijusi aktuāla vienmēr neatkarīgi no ekonomiskās situācijas. Parasti tas noved pie viena un tā paša - sastrēgumiem riepu servisos un haosa ielās, uzsniegot pirmajam sniegam. Apsvērums pēc iespējas atlikt vasaras riepu nomaiņu pret ziemas riepām cerībā tās nenoplēst vēl pirms īstas ziemas un divu sezonu vietā nobraukt ar tām trīs ir saprotams.

Kad pienāk īstais brīdis mainīt riepas? Speciālistu viedoklis un braucēju pieredze vienbalsīgi liecina, ka no pārejas perioda nav iespējams izvairīties - gūstot vienu labumu, no cita nākas vismaz uz laiku atteikties.

Kad beidzas vasara?

Testēšanas ceļā noskaidrots, ka vasaras riepu saķeres un svarīgās īpašības pasliktinās, temperatūrai nokrītoties jau zem +7 grādiem. Tātad viss skaidrs - tiklīdz iepūš rudens aukas un radio izziņo pirmās salnas, liekam «ziemenes»? Mīļā miera labad tā arī varētu darīt, taču pat pie visai bīstamiem diviem grādiem vasaras riepu bremzēšanas ceļš pa asfaltu ir īsāks nekā ziemas riepām. Par to pārliecinājāmies Bridgestone drošas braukšanas skolā. Tātad pie pieciem sešiem grādiem vasaras riepas vēl turas uz «urrā», ziemas riepas nedilst, jo stāv plauktā, un... tomēr kaut kas nav labi. Mīkstais, mitrais laiks šīs nedēļas vidū aizgaiņāja domas par steidzamu riepu maiņu, taču ceturtdienas rītā Rīgā pusstundas laikā saskaitīju četras avārijas - «vilcieniņi», apmales un cita lielpilsētas klasika. Kas par lietu? Vienkārši vasaras riepas, kas teorētiski mitros septiņos grādos pēc Celsija nobremzē ātrāk nekā ziemas riepas, praksē ir plikākas nekā pat visdrūmākās ziemas riepas. Pat Vācijā, kur bargas ziemas ir retums un ceļi lieliski, sākušās runas, ka minimālais pieļaujamais protektora dziļums vasaras riepām 1,6 mm ir pārlieku mazs. Plaši nepublicētā Continental pētījumā noskaidrots, ka stiprā lietū katri nākamie nodilušie divi mm protektora pagarina bremzēšanas ceļu pat par 10(!) metriem. Sen noskaidrots, ka riepa ar 1,6 mm protektoru slapjā laikā ir bezspēcīga, bet pārejas temperatūrās - gatavais sliks. To pieļauj satiksmes noteikumi. Tāpēc vācieši ziemas riepu lietošanā iesaka vadīties pēc principa «O bis O» (October bis Ostern) jeb braukt ar ziemas riepām no oktobra līdz Lieldienām.

Labākas riepas aizmugurē

Latvijā viss ir citādi nekā Vācijā, un riepu tirgotāji sūdzas, ka atgriezušies 90.gadi. Pircēji četru jaunu riepu vietā pērk tikai divas, turklāt «mums tādi gadījumi ir četri no pieciem», norāda Atlas Motors direktors Dāvis Maksiņš. Divas ir labāk nekā neviena, taču uz kuras ass būtu jāliek labākās riepas? Deviņi no 10 atbildēs: «Uz priekšējiem!» - sevišķi uz priekšpiedziņas auto. Kā izrādās, izplatītais viedoklis ir nepareizs - svaigākās riepas jāmontē uz pakaļējiem riteņiem neatkarīgi no piedziņas veida. Nemaz nav vajadzīgs «aļņu tests», lai automobiļa dibens negaidot aizskrietu pa priekšu - nobrauktā gumija uz atslogotas aizmugurējās ass var «norauties» pavisam banālā līkumā, un novaldīt automobili ir ļoti grūti. Ja švakākās riepas ir priekšā, auto labāk saglabā virzienu, bet nepietiekamo pagriežamību vai priekšas nonesi instinktīvi piekoriģēs pat nepieredzējis vadītājs - kaut vai atlaižot gāzi. Taču, lai cik šī teorija būtu loģiska, nešaubos, ka daudzi pieturēsies pie vecās prakses par labu ātram startam krustojumos, asākai stūrēšanai un spējai izrakties cauri kupenām.

Vissezonas riepu renesanse

Bet ko tad varam nopirkt riepu veikalos? Par spīti grūtajiem laikiem, ir gan pieprasījums, gan piedāvājums. Pastiprināta interese ir par budžeta, lielveikalu un pat atjaunotām riepām. Reaģējot uz drūmajām prognozēm un amatpersonu izteikumiem par ceļu tīrīšanu un kaisīšanu šoziem, cieņā ir radžotas riepas, kuru īpatsvars iepriekšējos gados kritās. Daudziem iepaticies visu gadu braukt ar vienām riepām, tāpēc paplašinājies vissezonas riepu piedāvājums. Uz riepām, kas «der visam, bet īsti neder nekam», agrāk skatījās no augšas, taču viens ir skaidrs - braucot cauru gadu, pat Centrāleiropai paredzētās ziemas riepas nodils ātrāk nekā pazīstamas firmas ražoti «4 gadalaiki». Tātad izdevīgums ir. Jāatceras gan, ka vissezonas riepām tiek piemērotas ziemas riepu prasības un minimālais protektora dziļums ir četri milimetri. SIA Laneks speciālists Tāls Meļķis brīdina, ka ne visas riepas ar marķējumu M+S patiešām ir ziemas riepas, sevišķi lielizmēra džipu «gumija» no Amerikas. Riepu stāvoklis ir svarīgs ne jau tehniskajai apskatei vai apdrošinātājiem, bet gan pašu un līdzpilsoņu drošībai. Turklāt nebūsim taču vēl aizmirsuši, kāda bauda ir pabraukāt pa balti piesnigušu ceļu skaistā ziemas dienā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?